Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Veckans IT-Johan

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-10-25 11:01

Här har ni en riktigt klassisk IT-snubbe som kan MS och får sitta i lokalradion och berätta hur underbart MS och Windows (och Android) är. När det sen kommer till andra OS (Apple) kan han inte mycket men låter ändå tvärsäker.

Jag har aldrig känt något förtroende för denna snubbes kunnande men denna dag var ett lågvattensmärke. Det börjar vid 06:14 om det fantastiska Win8 och ms surfplattor kontra Apples iPad släpp i tisdag.

Veckans IT-Johan - Morgonbloggen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-25 13:17

Det är så jättebra att om man vill börja lyssna laddas det ned en radio.aspx-fil till min dator. Sedan händer det ingenting. Fråga: är det för att IT-Johan är så kunnig?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-25 13:19

Den enda uppgraderingen på senaste iPaden var tydligen kontakten.

Ursprungligen av joakimo:

Den enda uppgraderingen på senaste iPaden var tydligen kontakten.

Apple kanske borde gjort nåt nytt, som att "flytta startknappen".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 13:36

IT-Johan vinnare av Guldmusen 2012?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-25 14:08

"Det är som en stor iPhone som man inte kan ringa med." Så då är det...inte en iPhone väl?

  • Medlem
  • 2012-10-26 00:10

Klart det blir Windows 8 på företagen.
iPad är till för konsument- och hemanvändning.
Apple har aldrig varit ett alternativ i enterprise-miljöer.

Ursprungligen av Zepto:

Klart det blir Windows 8 på företagen.
iPad är till för konsument- och hemanvändning.
Apple har aldrig varit ett alternativ i enterprise-miljöer.

Å ändå säljer iPhone och iPad i miljoner till företag, skolor och institutioner osv.
Från två håll T o m, företagen köper in själva OCH de anställda tar med sin egen.

Där jag jobbar (drift/underhåll) har vi en del "låganvändare" av datakraft (de är äldre, använder datorn till ledighetsansökning, tidrapportering osv) - de skulle utan tvekan klara sig utan med ENBART en iPad.

  • Medlem
  • 2012-10-26 09:22
Ursprungligen av Goflorp:

Å ändå säljer iPhone och iPad i miljoner till företag, skolor och institutioner osv.
Från två håll T o m, företagen köper in själva OCH de anställda tar med sin egen.

Där jag jobbar (drift/underhåll) har vi en del "låganvändare" av datakraft (de är äldre, använder datorn till ledighetsansökning, tidrapportering osv) - de skulle utan tvekan klara sig utan med ENBART en iPad.

Problemet är inte att de inte skulle kunna användas till vissa tillämpningar. Problemet är att Apple-produkter generellt är i stort sett omöjliga att administrera i större system. Perfekt för en användare, en maskin, på sin ö. iOS är visserligen lite bättre, OS X är i princip helt omöjlig att hålla i drift. Skolor som kör 1-to-1 fungerar det dock på. Men det fungerar sällan i en modern företagsmiljö. Där måste du ha mer central styrning av klienter, kunna låsa dem till viss användning och applicera en konsekvent policy. Då är det Microsoft som gäller.

  • Medlem
  • 2012-10-26 09:22
Ursprungligen av Zepto:

Klart det blir Windows 8 på företagen.
iPad är till för konsument- och hemanvändning.
Apple har aldrig varit ett alternativ i enterprise-miljöer.

http://www.99mac.se/artiklar/3200-amerikansk-myndighet-byter-till-iphone-kastar-ut-17-600-blackberry-telefoner.html

Zepto > Du har fel i mycket och rätt i vissa saker. Det enda jag kan säga att du har rätt i är "applicera en konsekvent policy". Antar att du syftar GPO:er.
Som du kanske vet så kunde redan från 10.6 och framåt ansluta mot Active Directoy. Sedan 10.7 och 10.8 kan OS X även anpassa sig efter GPO:er. Det kräver dock att personen som skriver dessa vet vad han har att jobba emot.
OS X är inte omöjligt att hålla i drift. Det funkar ungefär på samma sätt som till Win.

LOL iPhone med stor skärm som man inte kan ringa på. Jo just det.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-10-26 17:34

Självklart används Apples produkter i företag. Snacket att det inte går kommer från dessa it-snubbar som min post handlar om. Tidigare gick snacket at man inte kunde ha Mac i nätverk osv.

Jag som har varit med sedan 80-talet har hört allt, flera gånger och detta är samma snack men andra ord och en ny generation.

  • Medlem
  • 2012-10-26 18:30

Det är mycket möjligt att det har blivit bättre på sistone. Men jag har i alla fall hittills inte sett det utan när man har försökt köra Mac i miljöer där Windows skalar upp till tusentals användare och klienter så har det alltid varit något som strulat med Mac. Många enkla saker som när Safari fick thumbnails och började fylla folks hemkataloger med två uppsättningar bilder på alla websidor man besökte. Det fanns ju plats, på lokala hårddisken ja men inte i hemkatalogen. I grunden visar det att man inte har tänkt, att det här med att köra i miljöer med fler än en användare per klient är en efterhandskonstruktion där man försökt få bingo i bokstavskombinationer men inte satsat på att få helheten att fungera. Det kanske kan bli bättre i framtiden, de har i alla fall antytt om att det är lite intressant; men för närvarande är det dock väldigt tydligt att Apple inte satsat helt på den marknaden.

Spyr nästan när jag hör corporatesnacket, nedlåsnihg, policy, utrullning, hemkatalog,
Active directory. Man får inte ha ngt eget, inte installera nåt, inte tänka olika.

Jag sitter i en sådan värld, med en IT-avdelning som styr allt.

Tack vare min iPad, "min egen ö", kan jag jobba.

För alla hemkataloger, Lotus Notes och all annan skit så finns det inget som gör jobbet.

Jag har t o m en helt fristående PC, utan nätkoppling för att få alla våra mätinstrument att funka.

Om 10 år kommer hela den världen se mycket annorlunda ut. Vi måste bara omskola alla dessa IT-avdelningsnissar först till ngt vettigt. Hästbetselslöjdare kanske?

1
Bevaka tråden