Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera till Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Här kommer en fråga som jag grunnat på länge.

Förra sommaren gick jag och mina systrar ihop och köpte vår lilla mamma en begagnad mac (eftersom hon då hade en hysteriskt gammal dator som inte riktigt orkade med WinXP). Fritt saxat från anteckningarna när det begav sig:

Modell ID: iMac 7,1
Skärm: 24 tum
Processor: 2.4 GHz Core 2 Duo
RAM: 4GB
Hårdisk: 300 GB

Mamma blev stormförtjust. Hon är fortfarande stormförtjust. Det som skavde lite i mig var att det inte följde med några originalskivor, och att datorn gick på Leopard. Jag har själv Snow Leopard, och funderade då om jag skulle köpa operativsystemet nytt, blåsa burken och installera det istället. Det kändes lite skumt att inte fått 'ställa in' datorn som mors från början, men utan originalskivorna vågade jag inte riktigt peta i det. Dessutom blev hon imponerad av alla roliga program (främst inLife-programmen) som följde med, och de skulle ju försvinna om man gjorde en clean install med snow leopard.

Vi fick admin-lösenordet från förra ägaren - och jag antar att det är allt jag egentligen borde behöva om vi ville uppgradera till Snow Leopard eller något värre. Frågan är alltså: finns det en risk med att uppgradera operativsystemet när man inte har tillgång till originalskivorna? Hur skulle ni, kära forumvänner, göra? Jag vill bara att datorn ska puttra på som den gör i många år till. Eller tills mamma flippar och köper något nytt, som hon gjorde när hon rätt som det var skaffade iPhone...

Ah, och fråga 2: Hur i all världen skaffar man Snow Leopard i obruten förpackning i dessa dagar? Kan man köpa det online, i butik? Via Apple, återförsäljare? Har skjutit på det här för länge...

Du köper Snow Leopard av Apple, du får ringa dem. När du köper en skiva så ingår inte iLife, men om du skickar mig ett PM så har jag en originalskiva av iLife 11 till salu.

Tack för snabbt svar! Så du föreslår att jag blåser burken, installerar Snow Leopard från skiva, och sedan installerar iLife 11 separat? Vilka problem kan jag eventuellt stöta på när jag inte har tillgång till originalskivorna?

Det låter som det bästa alternativet. Du kommer inte att stöta på några som helst problem. Efter detta kommer du att kunna uppdatera datorn till Mountain Lion.

Fråga: KAN datorn ha ett 'hårdvarulösenord' som gör att det inte går att blåsa och installera om? Eller räcker lösenordet som f.d. ägaren lämnade (som knappas in när man t.ex. ska uppdatera saker etc)? Tror jag fått fatt på en Snow Leopard-licens.

Ursprungligen av Manglobe:

Fråga: KAN datorn ha ett 'hårdvarulösenord' som gör att det inte går att blåsa och installera om?

Kan ha? Ja.

Sannolikhet att det är så, utan att säljaren har informerat om det? Väldigt liten.

Heh, det är en god poäng. Om datorn trots allt skulle ha ett hårdvarulösenord, är jag körd då, och i vilken fas skulle det här uppenbara sig? Kan man kolla om så är fallet innan man gör något kan komma att ångra? Datorn fungerar ju bra, tänker bara att den skulle fungera bättre om den hade ett operativsystem som fortfarande får uppdateringar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-17 10:55

En grej jag har råkat ut för, är att DVDläsaren inte funkar helt OK med alla skivor. Jag har haft det problemet på mer än en Mac...
Men om den läser skivan och installationen startar brukar det inte bli problem. Problemet brukar yttra sej när man stoppar i skivan; den dyker inte upp på Skrivbordet. En extern läsare löser det problemet.

Jag tänker lite att jag ska komma igenom hela avinstallationen, drar igång installationen av Snow Leopard och datorn bah: "Har du hårdvarulösenordet?" Om svaret då är "... Neeeej?" föreställer jag mig att jag, i princip, har pajat datorn. Är detta en möjlighet? Eller hur funkar det? Har inte kvar kontaktuppgifterna till säljaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-17 14:59

Det finns inget hårdvarulösenord i din Mac. Det är inte nödvändigt att göra en ren installation från start, då förlorar du allt som din Mamma har gjort på datorn. Det går att uppdatera direkt med en Snow Leopard skiva och ett administratörs-lösenord, då behåller du all programvara och alla inställningar endast operativsystemet uppdateras.

Joel: Tack för klargörandet, och jag ber om ursäkt att jag inte var tydlig med att ja, jag ämnar alltså göra en backup INNAN jag blåser datorn.
Hur vet man innan att datorn inte har ett hårdvarulösenord? Jag har fått intrycket att det ändå är något som skulle kunna finnas, beroende på vad förra ägaren använde datorn till. Tror iofs inte han var en power-user, det var inte så han beskrev sitt datoranvändande, men better safe than sorry liksom.

Anleningen till att jag funderar på en clean install är att jag fått för mig att systemet borde gå snabbare om den inte sparar restdata från Leopard. Men ni som har erfarenhet av uppgradering Vs. clean install får gärna berätta hur det funkat för er!

Ursprungligen av Manglobe:

Joel: Tack för klargörandet, och jag ber om ursäkt att jag inte var tydlig med att ja, jag ämnar alltså göra en backup INNAN jag blåser datorn.
Hur vet man innan att datorn inte har ett hårdvarulösenord? Jag har fått intrycket att det ändå är något som skulle kunna finnas, beroende på vad förra ägaren använde datorn till. Tror iofs inte han var en power-user, det var inte så han beskrev sitt datoranvändande, men better safe than sorry liksom.

Anleningen till att jag funderar på en clean install är att jag fått för mig att systemet borde gå snabbare om den inte sparar restdata från Leopard. Men ni som har erfarenhet av uppgradering Vs. clean install får gärna berätta hur det funkat för er!

Det spelar ingen roll om du uppgraderar eller gör en "clean" install. Däremot skulle jag ha velat rensa gammal skit som den förra ägaren eventuellt lämnat kvar. Vederbörande verkar ju inte ha blåst datorn innan den bytte ägare.

Den enda Mac jag numera äger har uppdaterats från Snow Leopard till Lion till Mountain Lion utan att jag märkt av någon försämring.

Om datorn har ett lösenord för firmware kan man inte starta från en CD-skiva eller i "verbose mode", "safe mode" etc.

Testa t.ex. att starta datorn samtidigt som du trycker på cmd-V. Ser du en massa text som inte brukar vara där vid start så är datorns firmware inte lösenordsskyddat.

Den är inte blåst, nej, men återställd. Så jag tror inte han lämnat kvar grejor. Om ni inte tror att det är risk för prestandaförsämring kanske jag vågar säkerhetskopiera och bara uppgradera?
Men, jag summerar: för att veta huruvida det finns hårdvarulösenord ska jag alltså starta om datorn medan jag håller ner cmd+V - om det inte dyker upp en massa text då utan om datorn istället kräver lösen, då vet jag att den har hårdvarulösen (som förmodligen skiljer sig från admin-lösenordet, heh).
Har jag förstått det korrekt? Samt att jag aldrig egentligen skall behöva original Leopard-skivan bara jag skaffar en Snow Leopard-retailskiva?

Tack för alla bra svar förresten!

Ursprungligen av Manglobe:

...att jag aldrig egentligen skall behöva original Leopard-skivan bara jag skaffar en Snow Leopard-retailskiva?...

Nja, det är inte säkert.

Den skiva som följde med datorn (oftast en grå skiva) innehåller mer än bara själva OS X. Den innehåller även iLife-programmen. Och den innehåller även Apple Hardware Test, som används för att testa hårdvaran (minne m.m.).

En retailskiva innehåller bara OS X.

Japp, låter helt rätt. Men du behöver inte hålla ner Cmd+V innan datorn startat om, utan du trycker och håller nere dem när uppstartljudet låter/precis när datorn startar upp.

Jättebra! Då ska mamma få ett sprillans nytt operativsystem av mig i födelsedagspresent, utan gråt och tandagnisslan. Tack alla! ♥

Aha! Hardware test skulle man nog behöva ha tillgängligt, ja. Antar att jag får kontakta Apple över telefon och skaffa en sådan skiva i sådant fall, om olyckan skulle vara framme? Nåja, då ska jag definitivt INTE blåsa disken. Bara uppgradera, ovanpå Leopard.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-10-19 11:54
Ursprungligen av Manglobe:

Aha! Hardware test skulle man nog behöva ha tillgängligt, ja. Antar att jag får kontakta Apple över telefon och skaffa en sådan skiva i sådant fall, om olyckan skulle vara framme? Nåja, då ska jag definitivt INTE blåsa disken. Bara uppgradera, ovanpå Leopard.

Enklast och precis lika bra på det viset. "Uppgradera" i OS X innebär att mappen system försvinner och ersätts med ett helt nytt OS X, det är ditt användarkonto med alla dess filer som blir kvar orört. Så det är inte som med Windows (iaf förr) att det finns gammalt skit kvar i systemet som kan störa vid en uppgradering.

Sen att du i din användare kan ha program eller tillägg installerade som en kan störa är en helt annan sak. Men tillägg som påverkar systemet är inte aktiverade vid ominstallation i OS X utan dessa måste du själv aktivera igen.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2012-10-20 13:51

Det vet väl om att du även kan uppgradera iMac 7,1 till 6GB RAM istället för de 4GB som Apple säger är max? Performance Upgrades; FireWire USB SATA Storage; Memory, more at OWC har minnen som passar och frakten är rätt billig. Man använder 1 x 2GB-modul och 1 x 4GB-modul.

Jag har det i min dator, och är riktigt nöjd.

1
Bevaka tråden