Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MBA men vad göra med den gamla?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-16 18:17

Kommer att inom dagarna beställa en ny MBA men jag har ju en Macbook från 2005 som jag nu sitter och skriver på.

Den har ju helt klart lite tid kvar innan den blir helt död. Då tänker jag mig en mindre uppgradering med en SSDdisk och lite mer minne. SSDdisken är inga bekymmer att motivera då den går att använda i annan maskin senare. Minnet är väl bara några hundralappar så inget att orda om det heller, men då till kompatibiliteten, funkar det med SSD i OSX 10.4 eller bör man köpa en 10.5 som minst?

Den gamla har jag funderingar att ta till firman som mail och dokumentdator. Alltså inga prestandakrav direkt..

Vad tror ni om uppgraderingen av hårdvaran, vettigt eller ovettigt?

Köp en 10.6, det klarar den. 10.4 och 10.5 är alldeles för gammalt.

Personligen tycker jag inte det är värt att lägga pengar på en åldrande burk som max klarar ett två generationer gammalt operativsystem. Men det är ju som sagt helt en personlig preferens.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-16 18:30

10.6 verkar ju kräva Macbooks från 2008 och framåt och det är ju rätt stor skillnad upp till dem från denna.
Denna är ju bestyckad med 1,25GB minne och 2ghz Core Duo och 2008 har väl kraftigare Core2Duos. Räcker den verkligen då?

Vart går det förresten att köpa äldre versioner av OSX?

Ursprungligen av Mieron:

10.6 verkar ju kräva Macbooks från 2008 och framåt...

Du blandar nog ihop 10.6 med 10.8.

Systemkraven för 10.6 är Intel-processor, och det har du ju.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-16 19:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du blandar nog ihop 10.6 med 10.8.

Systemkraven för 10.6 är Intel-processor, och det har du ju.

Om den är från 2005 så har den inte Intel-processor. Men då heter den inte Macbook heller som det står i första posten, utan iBook.

Edit: Såg nu att TS specade intel-processor senare, så då var det antagligen årtalet i första posten som var fel.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-16 21:15

Eh, kan ju faktiskt vara fel årtal. Minnet säger 2005 men logiken kanske har mer rätt och säger 2006. Det var iaf bland de första modellerna av MacBook.

Men åter till hårdvara, inga bekymmer med en SSD?
Stämmer det att inga nya 10.6 finns att köpa utan det är begagnat som gäller?

Det vanliga rådet brukar ju vara att skaffa beggat (nästan inga pengar alls - kolla/annonsera i Köpes/Säljes) eller att _ringa_ till Apple. Via Apple Store-hemsidan hittar du inget.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-29 08:01

Kan inflika att jag nu sitter på samma maskin men med 128GB SSD och 2GB minne och OSX 10.6.8 och det känns faktiskt som en ny dator.
Med lite tur klarar den sig några år till..

En fråga som då kommer upp är en bra mus till den. Har haft en trådlös logitech VX men den imponerade inte, seg och ganska mycket fördröjning. Är Apples möss bättre?

Här är en av flera trådar i ämnet: http://www.99mac.se/kringutrustning-ovriga-komponenter/69018-mus-anvander.html

Tänk på att en del "högupplösta" möss kan kräva extra mjukvara som SteerMouse eller USB Overdrive. Se post #94 i tråden ovan.

1
Bevaka tråden