• Medlem
  • Halmstad
  • 2012-10-11 22:10

Hejsan
Har drabbats av ett mystiskt problem som kanske någon har ett färdigt svar på innan jag felsöker mer. Jag har använt min MBP som "stationär" dator ett tag, dvs kopplad till en extern skärm, tangentbord och mus och kört med locket stängt. Det har fungerat alldeles ypperligt men när jag tog mig med den på en resa har det hänt något. När jag kom hem igen kopplade jag in den externa skärmen på samma sätt som tidigare och allt fungerade som det skulle men nåt händer när den går ner i vila. Efter ca en timme börjar fläktarna varva upp och datorn blir helt okontaktbar. Det händer inget när jag klickar på musen eller tangentbordet. Samma sak när jag öppnar locket och försöker få den att reagera på tangenttryckningar, skärmen är helt svart och det enda sättet att få slut på det är att stänga den genom att hålla nere avstängningsknappen. Innan detta sätter igång går det att väcka den på normalt sätt. Sätter jag den i vila utan att ha den kopplad till den externa skärmen funkar allt som det ska.

Uppenbarligen är det något med de enheter som jag har kopplat till den, skärmen, tangentbordet, musen, som gör att detta händer och den enkla lösningen är ju att ta bort dom varje gång den ska "vila". Det allra enklaste vore dock att hitta felet och kunna fortsätta använda den som jag gjort tidigare. Nån som har en "quickfix"?

Som sagt en MacBook Pro, mitten 2009, 8gb som kör 10.8.2.