Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny NAS, problem med att logga in via FTP

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-10-10 13:05

Har köpt en ny NAS, en Synology DS411j. En viss skillnad mot min gamla LaCie Ethernetdisk
Här finns ju enorma möjligheter vad jag förstår. Nu ska jag inte göra något komplicerat just nu, det jag försöker fixa till är att folk som jag vill ska kunna komma åt och leverera filer i en vald mapp på min NAS.

Kan inte få detta att fungera! Har i "kontrollpanelen" valt "användare" och tilldelat en person rättigheter att läsa/skriva i en viss mapp "Shared". När jag testar i hemmanätverket fungerar det att komma in i denna mapp. Men inte "utifrån" så att säga. Jag är rätt säker på att de har fel namn på "Server" i FTP-programmet. Vet dock inte vad det ska stå där, har testat allt snart...

Cyberduck används för att försöka komma in i mappen "Shared".

Jag har DMS 4.0 på min NAS.

Någon som vet vad vi gör för fel?

Du måste konfigurera din router att tillåta trafiken om det inte är så att din NAS är direktkopplad mot din ISP.

Vad har du för router?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-10-10 13:11

Nas:en är alltså inkopplad i Airport Extremen via ethernet.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-10-10 13:10

Airport Extreme

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-10-10 13:13

Ok ska testa... Tack!

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-10-10 13:50

Hm, det ser inte alls ut som på bilderna i mitt Airport-verktyg...

Jag har alltså 10.8.2

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-10-10 17:16

Får inte till det, ser helt annorlunda ut...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-11 10:59

Den som ansluter från Internet bör även kryssa i Passiv om inte det står på som default.
Vad är det du inte får till, att det ska fungera, eller port forwarding?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-10-11 11:53

Det keptang skrev hittar jag inte då det inte ser ut som på hans länk. Problemet är fortfarande att man inte kan komma in på NASen via FTP-program "utifrån", här hemma funkar det att logga in via FTP-programmet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-11 12:17
  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-10-13 13:03

Nu har jag lyckats med att installera min router... trodde jag. Men det går fortfarande inte att hämta extern IP-nummer står det när jag försöker göra inställningarna på Synology.

I min AirPort Extreme följde jag instruktionerna, ändrade router-läge till DHCP och NAT. Sedan skapade jag en DHCP-reservation för Synology med nummer 10.0.1.21. Det kanske ska vara ett annat nummer i slutet? Har även testat det med .3 utan någon skillnad. I Portinställningar lade jag till en för FTP-åtkomst, där det står IPv4 (med TCP port 21). Så vad gör jag för fel???

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-14 12:19

Om du kör Port Forwarding behöver inte din Synology hämta något externt IP-nummer.
När du ansluter, kör du i Passiv mode då?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-10-17 13:21

Har konfig. Airporten med Port Forwarding. Men då jag ska "installera min router" i adminpanelen i Synology DSM 4 får jag följande meddelande!

Vet inte vad jag ska göra eller gör för fel...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-18 08:31

Jag har ingen Synology, så jag kan bara gissa.
Kör du din Airport som router? Eller tänkte du köra din Synology som router (om det går)?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-10-18 10:15

Ja Airporten körs som Router...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-18 11:15

Då har inte din NAS med ditt externa IPnummer att göra. Så du ska nog inte bry dej om routerdelen i NASen.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-10-22 10:36

Har nu kopplat om mina grejor som jag hade de innan då jag hade en enkel LaCie Ethernetdisk.

Nu hade jag alltså ethernetsladden (från uttaget på väggen) kopplat in i Airport Extremen, sedan var då NASen inkopplad i Airporten. Innan hade jag ethernetsladden (från uttaget på väggen) in i en Switch, och sedan Airport Expressen i den. Då funkade allting! Därför gjorde jag så igen och fick då fram ett ip-nummer i DSAssistenten. Där stod innan ett 10.0.1.3 nummer, nu har den 82.209.xxx.xxx och detta ip-nummer konf. jag då i Cyberduck under "Server" och allt funkar! Innan hade jag det här 10.0.1.3 numret och det gick här hemma i nätverket men inte "utifrån" såklart...

Men varför ska man behöva göra så här? Varför funkar det inte på det andra sättet? Ska man behöva ha en Switch mellan bredbandssladden från väggen och Airporten? Helt korkat ju...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-22 10:55

Nej, det behöver du inte.
89.... är det IPnummer du har från väggen. 10.... är det IPnummer din Airport delar ut till dina enheter.
När du kopplar in något i väggen kan operatörens utrustning registrera din MAC-adress (inte att förväxla med Mac!). Om du då plockar bort den enhet du har kopplat in i väggen (din switch), och ansluter en annan enhet (din Airport), ser de en annan MAC-adress. De flesta operatörer brukar acceptera en ny MAC-adress på 3-30 minuter (oftast i det nedre intervaller). Så när du har kopplat in din Airport, och startat om den, låt den sitta i en halvtimma innan du börjar testa. Sätt inte tillbaka switchen igen, då får du börja om från början.
Någon enstaka operatör (bl a Sala Energi) låser MAC-adressen permanent, då får man ringa till dem och säga att man har en annan MAC-adress, så de kan ställa om i sin utrustning. Men det är väldigt ovanligt.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-10-22 11:32

Jag är osäker på om vi pratar om samma sak här. Jag tror att mitt problem är att jag behöver ett eget IP-nummer till Synology, och ett annat till datorerna. Så länge jag har Airporten kopplad direkt i väggen får det bara ett IP-nummer. Det jag inte lyckades med är att få Airporten att dela ut/begära in från leverantören andra IP-nummer som vi kunde tilldela Synology.

Jag trodde att ”Port Forwarding” var något som skulle lösa detta problem? Eller hur får jag Airporten att bete sig på samma sätt som min switch gör?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-22 14:07

Synology och dina andra enheter ska väl inte ha "skarpa" IPnummer från din operatör? Eller får du fler IPnummer från din leverantör?
Normalt är det routerns uppgift att köra NAT och med DHCP dela ut lokala nummer till dina enheter.
Port Forwarding gör att ett anrop utifrån kan gå till dina olika enheter pga vilket portnummer som används.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-22 14:33

@2mac

Det du ska göra är som kenjon skriver, att enabla access från internet in genom din router och till FTP-servermjukvaran som körs i din NAS. Du ska alltså peka portmappningen i din router mot det lokala IP som din NAS har, vilket du har gjort i inlägg #12 (om du nu har pekat mot rätt port som FTP:n i din NAS ska svara på, vanligen port 21).

Jag förstår att det kan låta lite rörigt men om du ansluter utifrån (från internet, inte ditt lokala LAN) så ska du alltså ansluta mot din skarpa IP-adress som din router tar emot från din internet leverantör. Sedan så tar din router där hemma emot anropet och pekar trafiken vidare i enlighet med hur du har ställt in det (alltså din portforward i routern) och når då din NAS. Den hanterar sedan resten.

Internet ---> Router ---> NAS.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-22 15:17

Dessutom bör du i ftp-klienten ute på Nätet kryssa i Passiv (PASV) överföring, eftersom protokollet byter portar när uppkopplingen sker.
Väljer du passiv är det servern som väljer porten vilket gör att du inte behöver sätta port forwarding till de nya portarna (eftersom anropet kommer från NASen ut mot Nätet).

1
Bevaka tråden