Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ordbok och synonymordlista i Pages

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-10-09 11:12

Hej,

Som student använder jag min dator till en himla massa textproducerande. På det stora hela är jag väldigt glad över att jag valde att köpa Pages istället för Word när jag bytte till Mac vid årsskiftet. Men en sak stör mig otroligt mycket; den inbyggda funktionen för ordbok och synonymordlista. Där finns det stora fördelar med Word som har en bra databas inbyggd (vad jag förstår). I stort sett varenda ord jag vill kolla upp synonymer till går ej att hitta i Pages, och när den hittar resultat så har Pages sökt via Wikipedia. Det gillar jag inte.

Så, kan man ladda hem (gratis eller mot riksdaler) ordböcker och synonymordlistor för integrering i Pages?

Jag ber på förhand om ursäkt ifall det finns en tråd för detta redan men jag lyckades inte hitta något varken via sökfunktionen här eller via Google.

/ Jonas

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-10-09 12:55

Starta Ordbok.app (du hittar den lättast genom Spotlight) gå till Inställningar, kryssa i eller ur de lexikon du vill använda. Dra dem i den ordning du vill att de ska söka. Jag har kryssat i samtliga som finns, bl a kinesiska, tyska m m och satt Wikipedia längst ner i ordningen.

Sedan kanske inte alla är medvetna om att Ordbok går överallt, Safari eller Mail, det är bara att markera ordet och högerklicka, välja "Slå upp ***" så kommer det upp förklaringar och synonymer om det finns i ordlistorna, smidigt om man är på en sida med ord på främmande språk.
T ex på tyska sidor förklaras ordet på tyska men kan ändå vara till hjälp...;)

Svenska verkar inte finnas men det har jag aldrig behövt, jag tror den tar det genom Wikipedia.

Man kan ju ha Ordbok öppet bredvid t ex Pages, huvudfönstret har en sökruta.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-10-09 13:20

Det är framförallt en svensk ordbok jag vill åt, och då räcker inte Wikipedia för mig. Finns det möjlighet att ladda hem fler ordböcker till ordbok.app?

/ Jonas

När jag ska ha synonymer eller stavning på ord så vänder jag runt stolen o går till bokhyllan istället. Det besparar endel onödig irritation över den inbyggda ordbokens brister

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-09 14:41

Så kan man ju också göra. Men det är ju inte rätt...

  • Medlem
  • 2012-10-09 15:05

WordFinder, men den är inte billig.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-10-09 15:17
Ursprungligen av reze:

WordFinder, men den är inte billig.

Länk?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-10-09 16:27

Nej det var sannerligen inte billigt. Då är det nästan mer värt att införskaffa Word..

  • Medlem
  • 2012-10-09 16:35
Ursprungligen av kajonas:

Nej det var sannerligen inte billigt. Då är det nästan mer värt att införskaffa Word..

Men bra är det. Vad är Word..? O:-)

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-10-09 19:40

Eller finns det någon bra svensk nedladdningsbar ordlista och synonymordbok?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-10-09 19:34

Den ultimata lösningen vore ju att kunna lägga till en ny sökmotor via nätet som Pages hämtar info ifrån när jag trycker på "Slå i ordlista och synonymordbok". Någon som vet om detta är möjligt? Tydagruppen har bra sökmotorer som jag använder ofta, men går det att låta Pages söka via deras motor istället?

/ Jonas

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-10-09 20:22

Funkar denna

Svenska Akademiens ordbok - SAOB

Fast man måste vara uppkopplad.

Om du vill ha annan svensk rättstavning och synonymordbok så finns det plugins till openoffice. Tyvärr har jag inte hittat något mer för pages.

Tillägg

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-10-10 02:33

Nu är det inte det här TS frågar om, men jag föredrar officepaketet 9/10 gånger när jag ska skriva, göra tabeller eller presentationer. Den största fördelen är kompatibiliteten med alla andra när man skickar dokument (office är världsstandard). Och den andra är att programmen har bättre funktioner. Office förlorar på att det är svårjobbat och är långt ifrån lika intuitivt som iwork, men fördelarna överväger ändå nackdelarna anser jag.

Vet inte om jag kapar den här tråden nu men...

Finns det fortfarande ingen synonymordlista i Pages?
Har letat i menyerna, men hittar ingenstans.
Är ändå en funktion i alla fall jag använder ofta i Word så avsaknad av det är ju katastrof om man tänkt gå över till Pages.

1
Bevaka tråden