Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har version 10.5.8, hur få 10.6?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-05 12:55

Rubriken berättar problemet. Frågan är säkert oerhört korkad, men hur tusan gör jag? Måste jag betala för att uppdatera? Går det inte med min dator (köpt 2009, aluminium-McBook)? Eller...tja, vad?! Irriterad över att inte kunna uppdatera itunes och därmed inte få iphones uppdatering.

Tack för svar på förhand,

Melli

Ursprungligen av Melli:

Rubriken berättar problemet. Frågan är säkert oerhört korkad, men hur tusan gör jag? Måste jag betala för att uppdatera? Går det inte med min dator (köpt 2009, aluminium-McBook)? Eller...tja, vad?! Irriterad över att inte kunna uppdatera itunes och därmed inte få iphones uppdatering.

Tack för svar på förhand,

Melli

10.6 måste du köpa. Eftersom det är en gammal version måste du ringa Apple Store för att köpa en installations-DVD. En MacBook från 2009 klarar galant att köra 10.6.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-05 13:20

Ok! Tack för snabbt svar Kan jag låna om någon vän har en skiva eller måste jag ha min egen? Eller kan jag gå direkt till Lion? Kan datorn köra Lion?

Ursprungligen av Melli:

Ok! Tack för snabbt svar Kan jag låna om någon vän har en skiva eller måste jag ha min egen? Eller kan jag gå direkt till Lion? Kan datorn köra Lion?

Att låna av en vän innebär brott mot licensavtalet och är i praktiken piratkopiering. Sådant diskuteras inte här, och de skivor som följer med en dator brukar bara fungera på just den specifika datormodellen. Lion kan nog fungera, men huruvida det rekommenderas beror på hur din dator är bestyckad. Lion är resurshungrigt jämfört med Snow Leopard. Du kan installera Lion direkt men det kräver lite meckande eftersom det kräver installation antingen via App Store eller USB-sticka. Jag är osäker på om Lion fortfarande går att köpa via App Store, eller om man kan beställa en USB-sticka från Apple.

  • Medlem
  • 2012-10-07 08:37
Ursprungligen av pmarriott:

Att låna av en vän innebär brott mot licensavtalet och är i praktiken piratkopiering. Sådant diskuteras inte här, och de skivor som följer med en dator brukar bara fungera på just den specifika datormodellen.

Om vännen däremot inte använder den längre är det väl dock helt OK att ta över den.

Ursprungligen av Zepto:

Om vännen däremot inte använder den längre är det väl dock helt OK att ta över den.

Ja, om inte operativet från just den skivan är installerat på en annan dator är det helt ok. Blir ju i princip som att köpa en begagnad.

Har du tillräckligt med RAM kan du gå direkt från 10.6 till 10.8 (Mountain Lion). Det är ett mycket bättre OS än Lion.

1
Bevaka tråden