Powerbook ångest... 17 eller 15 tum?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-20 15:20

Jag skapar en egen tråd angående detta. Såg i t ex omröstningen här att väldigt få har beställt eller funderat på en 17". Tycker överlag att man sällan hör att folk använder den, utan kör på en 15" istället.

Beror detta på att den är dyrare eller är den helt enkelt för klumpig?

På US applestore så skiljer det 400$ i pris så det är inte SÅ blodigt, men vad säger ni, fördelar/nackdelar?

• Oregistrerad
  • 2003-09-20 15:30

Jag kollade på en idag. Jisses vad ful den är! PB 15" är mycket snyggare. Köp en beggad 15" med svart tgb så vinner du stilpoäng, den nya är fulare. Me thinks.

• Oregistrerad
  • 2003-09-20 16:31

En sådan har jag ju redan

Tycker iofs också att det svarta tangentbordet är snyggare.

Faen... kanske blir en G5a till slut ändå

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-20 17:23

Själv tänker jag ta en PB 15 tum, det nya versionen alltså. Mycket smidigare och snyggare än 17-tummaren. Den kändes lite het när den stod på en belyst glasskiva på mässan i Paris, men det kan ha berott på dålig ventilation.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-20 23:15

Hela konstruktionen i aluminium är bättre på alla sätt och vis. Visst är titanen trevlig men
1. Titan är betydligt mer repkänsligt än aluminium.
2. Gånggjärnen på de nya är helt överlägsna.
3. Skärmen är betydligt mer vridstyv på de nya burkarna.
4. Tangentbordet är Mycket Bättre. Inte alls lika plastigt.
5. Smartare med kontakterna på sidan än i bakkant.
6. Aluminium leder bort värmen bättre än titan, vilket naturligtvis är trevligt för processorn.
7. Titanen har sämre Airporträckvidd
8. Ljudet är betydligt bättre på de nya burkarna.
9. Inga problem med märken i skärmen av tangenterna (ikea-problemet)
10. Bluetooth.
11. Bättre grafikkort.
12. USB 2
13. Snabbare minnen.
för att bara nämna några av alla förbättringarna…

• Medlem
  • 2003-09-21 00:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Jag skapar en egen tråd angående detta. Såg i t ex omröstningen här att väldigt få har beställt eller funderat på en 17". Tycker överlag att man sällan hör att folk använder den, utan kör på en 15" istället.

Beror detta på att den är dyrare eller är den helt enkelt för klumpig?

På US applestore så skiljer det 400$ i pris så det är inte SÅ blodigt, men vad säger ni, fördelar/nackdelar?

Deen är förbluffande oklumpig, jag tror mer att den bryter mot vad som förväntas och därför ser lite fånig ut. Har ingen själv, men den skulle faktiskt kunna ersätta desktoppen. Vill du kunna ta med dig full funktionalitet, så är det storebror som gäller, varför se på världen genom en liten brevlådda?

Jag har en Powerbook 17" och har inte några problem med att den är för stor faktiskt. Ingenting jag tänker på speciellt ofta.

Snabb, snygg, uppseendeväckande och bra för det mesta.

Jag har haft ett litet problem med fläkten som låter onormalt mycket, i övrigt snurrar det på fint.

Skulle helst vilja ha högre upplösning på skärmen (klagar återigen om detta) - gärna 1600 eller 1920 pixlars bredd.

Jag skulle lätt rekommendera en 17" före en 15" men jag är beroende av hög upplösning på skärmen....

• Oregistrerad
  • 2003-09-21 02:02

kom på en sak till, 15" varianten på applestore har båda minnesplatserna upptagna i standardkonfiguration (2x256) medans 17" har 1 st 512a. Vill man ha det på sin 15" (för att sen kunna köpa minne billigare från en annan leverantör) så kostar det 100$ extra) så priskillnaden är egentligen 300$.

• Medlem
  • 2003-09-21 03:04

Jag ska ner till en ÅF i veckan för att kolla in storleken på 17", för jag behöver en stor skärm. Är den inte alltför ful så blir det en sån, annars får jag väl spara lite till och skaffa en 15" med extraskärm. Bärbarheten är nog inte så jätteviktig för mej, jag kommer nog mest att lyfta mellan hem och kontor.

Tycker annars som Björnström - jag vill också ha flera pixlar på skärmen. Sitter delvs och kör på en lånad PC laptop som har 1440x1050 (eller nåt sånt), så det känns nästan som ett litet nerköp t.o.m. med 17". Om 15" hade sådär en 1600 pixlar i bredd skulle jag helt klart gå på utseendet och ta den. 17" ser något oproportionerlig ut...

Hej.

Jag har också en 17". Det är den bästa (och snyggaste) dator jag köpt och den är absolut inte FUL! Titta på bärbara PC datorer, där hittar man fula grejjer.

Jag är helnöjd. Jag jobbar med grafisk design och skärmens storlek och kvalitet är kanon. 15" är lite för litet för mig.
Den känns inte tung eller stor att bära omkring. Den ligger ju ändå i väskan och väskan är en normalstor datorväska.

Jag ska väl inte ens nämna hur det är att titta på film på denna!

Så det hela beror nog på vad man ska ha den till. Behöver man mycket skärmyta, köp 17" annars 12" eller 15".

• Medlem
  • 2003-09-21 10:32

Jag har en 17" och är mycket nöjd. Storlek och vikt är mer än 15", men i själva verket spelar det inte så stor roll när man väl är ute och släpar på grejerna. Är man mån om vikt och storlek , får det bli 12".
Själv kör jag mycket presentationer och är man få kring konferensbordet brukar jag köra direkt på pb-n istället för att böka med en bullrig videokanon. Där vinner 17" direkt.

För mig känns det som 15" är mer "varken eller" än "både och" jämfört med 12" och 17".

Om det är skärmyta som är det viktiga är väl en bärbar med extern skärm den bästa lösningen?

Jag vet inte hur ni använder era maskiner men jag vet att när jag haft bärbart så har den 90% av tiden befunnit sig på samma plats, skrivbordet... 17" i portföljen är ingen smidig lösning tycker jag, sablar man är som en packåsna nuförtiden, PDA, telefoner och iPods. Varje kilo man kan skala bort från "packningen" är välkommen.

För priset av en 17" PB får du en 15" PB med en extern skärm som slår alla bärbara skärmar rejält på fingrarna, bara en tanke...

Jag bär runt min en hel del faktiskt. Sen är det skönt att slippa sitta på en plats hemma utan kan sitta i soffan, sängen eller vid ett bord och ha en stor skärm.

Håller med om att man är en packåsna nuförtiden. Längtar tills allt är i en liten, liten låda med en 60" skärm som poppar ut när man trycker på en knapp.
Kom igen Steve och Ive!

Extern skärm är väl bra, men så mycket som jag flyttar runt min iBook här hemma så skulle jag hellre vilja ha en bärbar med rejäl skärm än att ansluta extern.

Vad gäller 17" så känner jag till en kille som skaffade en sådan istället för sin gamla 15". I två veckors tid gick han och var missnöjd över att 17" var för stor och klumpig. Han funderade på att lämna tillbaka den. Men det var då. Nu säger han att han inte skulle vilja ha nån annan dator. Så det verkar som att det är ganska lätt att lära sig uppskatta storleken och att osmidigheten är ett väldigt litet problem.

• Medlem
  • 2003-09-21 20:28

Det kommer bli en 15" för min del, lagom till Jul.

• Oregistrerad
  • 2003-09-22 00:12

"#%€ apple.... råkade snubbla in på siba i stockholm med en polare häromdagen och där stod en G5a och såg grym ut.

Hade inte sett en tidigare (det här var minstingen med usla 256mb ram) men faen vad tyst och snabb den var.

Har ju haft en tibook15 i snart 10 mån och med handen på hjärtat så har jag inte utnyttjat bärbarheten speciellt mycket och det känns inte befogat med en PB för mig tanke på den prestanda jag får för samma pris på den stationära sidan.

Så nu lutar det faktiskt beydligt mer åt en G5a istället, eftersom jag redan är begåvad med skärm, t-bord och mus.

Den som lever får se, blir av med min bok imorgon kväll, så runt onsdag klättrar jag nog på väggarna

• Medlem
  • 2003-09-23 15:02

Ibland är det jättekul att ha fel.

Jag var precis nyss och pillade på en 17"-are, och den var precis så snygg som jag trodde att den inte skulle vara.

Och skärmen är helt kalas. Inga som helst problem att få plats med hela texten på en A4-sida på en gång - åsså två sidor brevid varandra dessutom! Här behövs ingen extraskärm (iallafall int än på ett par månader )

Jag kan bara säga att jag är såld på 17"-aren. Och den också. Bara nu Apple kan se till att leverera just min maskin allra först...

Edit: stavfel...

1
Bevaka tråden