Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor ang byte av HD i Time Capsule

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jahapp. Då var det dags för lite frågestund. Fick meddelande från min Time Capsule om att hårddisken håller på å failar. Tänkte att det "bara är att köpa ny" tills jag insåg att en ny kostar 2600 och inte ger mig någon som helst uppgradering i hårdvara. Valet har alltså fallit på att köpa en disk och ploppa i den på egen hand. Själva förfarandet verkar enkelt, men jag har ändå några korta frågor till er som HAR gjort det.

1. Bör man välja någon speciell tillverkare av hårddisken, eller är det bara på att köra på vad som helst som någon rekommenderar?

2. Hur "vet" min TC att hårddisken som jag bytt till är okej?
Behöver jag nollställa något felmeddelande eller sådär?

3. Är det något annat jag bör tänka på?

Intressant fråga! Väntar med spänning på svar.

Ursprungligen av PeeMaN:

2. Hur "vet" min TC att hårddisken som jag bytt till är okej?
Behöver jag nollställa något felmeddelande eller sådär?

Eftersom att statusen hanteras av hårddisken så bör det synas direkt efter bytet.

How to verify or erase a Time Capsule disk
S.M.A.R.T. - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-10-04 20:33

Hej
Jag bytte på min gamla Time Capsule för något år sen. Skaffade en 2TB för att byta ut min fulla 500GB. Var inga problem.
Jag hittade en bra guide då men den var inte kvar, men på ifixit så finns det en som verkar bra.
Replacing Apple Time Capsule HDD - iFixit
Efter bytet är det bara att formatera och sen tuta och köra.

Så på 1: Köp en HD som du litar på, själv valde jag en WD Green.
2: Efter formateringen skall det fungera
3: Ta det lugnt.

Måste hårddisken vara av samma storlek? Hade gärna fläskat i en 2TB-disk i min TC mot den 500GB som sitter där idag.

Gjorde precis bytet. Gick enkelt som bara den. Enda missödet är att plasten som sitter under gick sönder lite, förmodligen på grund av att den är gammal i kombination med otålig PeeMaN

Iallafall, har man bytt hårddisk i en vanlig dator är det här en trivial sak.
På Joacims fråga kan jag bara svara att vad jag läst till mig får det att fläska i 2TB sålänge det är minst tredje generationens TC. För egen del är 1TB nästan för mycket, då jag bara backar upp två datorer mot den.

Nu är det bara att hoppas att Caviar-disken var rätt val. För övrigt kändes det sjukt nojjigt att stå utan back-up, även om det bara var för en dag!

Tack för bra info. Har googlat och tydligen ska den första generationen klara åtminstone 2TB, kanske till och med 3TB. Ska testa mig fram och se - den mår inget vidare hsh så går det inte att byta disk får jag skrota den.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Tack för bra info. Har googlat och tydligen ska den första generationen klara åtminstone 2TB, kanske till och med 3TB. Ska testa mig fram och se - den mår inget vidare hsh så går det inte att byta disk får jag skrota den.

Jag är sjukt nöjd med att ha "sparat" 1800 spänn idag. Tänkte direkt att det var läge att köpa ny.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-10-05 19:18

Bra där, PeeMaN.

Jag har ingen TC själv och vet inte om jag skulle våga skaffa en för att lita på.

Två av mina vänner har TC som efter ganska exakt två år fått stora problem med diskarna. Frågan är om problemen kan vara relaterade till att där saknas fläkt och att det därför blir för varmt där inne.

Ursprungligen av filuren:

Bra där, PeeMaN.

Jag har ingen TC själv och vet inte om jag skulle våga skaffa en för att lita på.

Två av mina vänner har TC som efter ganska exakt två år fått stora problem med diskarna. Frågan är om problemen kan vara relaterade till att där saknas fläkt och att det därför blir för varmt där inne.

Det finns fläkt i TC, iallafall i min.
Jag har ju bara TC ifall någon av mina diskar i de stationära skulle säcka ihop. Jag har typ aldrig räddat något dokument som jag slängt eller sådär.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-10-05 19:45

Finns där fläkt? Då har jag fått för mig helt fel.

Den sitter kanske i strömdelen?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Den sitter kanske i strömdelen?

Nej, fläkten är fristående, sitter fast i locket/botten så man får ta det lite försiktigt när man tar loss det så att man inte drar sönder kabeln

1
Bevaka tråden