17- eller 15-tums Powerbook som personalköp?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-20 12:46

Macvänner, jag behöver era goda råd!

Egentligen har jag redan bestämt mig men behöver bara få mitt val bekräftat.

Saken är denna:

Precis som så många andra tänkte jag skaffa mig en personalköpsdator. Eftersom jag visste att uppgraderade Powerbooks skulle komma väntade jag in tisdagens keynote innan jag började tänka konkret på saken.

Nu när jag gjort detta utkristalliseras två tänkbara alternativ.

1. En 17" Powerbook (1,33 GHz) med 1 GB RAM och 5400 rpm-disken.

2. En 15" Powerbook (1,25 GHz) med 1 GB RAM och 5400 rpm-disken. Därtill en 20" Cinema Display och Apples nya trådlösa tangentbord och mus.

Några kommer nu säkert att reagera över att det är lite som att jämföra äpplen med päron eftersom alternativ 2 är över 10 000 kronor dyrare och därmed att kommer kosta mig ett par hundralappar extra i månaden.

Jag har idag en 17" iMac som jag tänkte göra mig av med. Jag vill ha en ersättare till den men vill helst behålla "desktop-känslan" samtidigt som jag vill kunna ta med mig datorn.

Så kom igen nu, säg att det andra alternativet är värt de extra pengarna!

Jag hade gått på alternativ 2, men utan de trådlösa inmatningsenheterna. Dessutom hade jag tagit mig en funderare på om en Apple skärm verkligen är nödvändig. Två saker talar emot Apple Cinema display. För det första är den ruskigt mycket dyrare än likvärdiga skärmar från Apples konkurrenter. För det andra så går det inte att ansluta skärmen till PBn utan en adapter som kostart ytterligare 1000 kr. Jag hade ledigt köpt en skärm från en annan tillverkare, en skärm som kostar mindre och som direkt går att ansluta till PowerBookens DVI-utgång.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-20 13:06

Låter vettigt. Synd bara att jag inte är så vettig som person. :rolleyes:
Jag har koll på alla tekniska möjligheter och hinder samt andra skärmtillverkares produkter. Men saken är den att jag älskar utseendet på ACD. Det betyder mycket så mitt och min sambos hem är ganska utstuderat inrett. Med andra ord måste sakerna passa in.

Visserligen har både Formac och Eyegonomic snygga skärmar men de är å andra sidan nästan lika dyra.

Plus! There´s just something about Apple...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-20 13:08

Läste förresten att skärmadaptrarna var listade som "coming in november" på Apple Store.
Känns inte det lite märkligt?

• Oregistrerad
  • 2003-09-20 13:24

Har fnulat lite på det där med 15" och 17" själv faktiskt, det enda som jag velar på är den större modellens format, är den bärbar eller "släpbar", 17"aren? Hur funkar en sådan bjässe på t ex flyget?

Det som jag är ute efter å andra sidan är ju just skärmytan, upplösningen på 15" känns på håret liten i palettglada program som dreamweaver och illustrator.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-20 19:30

Samtidigt så har 17-tumaren bara drygt 15% högre upplösning

• Oregistrerad
  • 2003-09-20 19:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Har fnulat lite på det där med 15" och 17" själv faktiskt, det enda som jag velar på är den större modellens format, är den bärbar eller "släpbar", 17"aren? Hur funkar en sådan bjässe på t ex flyget?
.

Jag har haft min 17" i ett halvår nu den funkar bra att ha på både flyg och tåg jag har bara flygit ekonomi klass så jag antar att den funkar ännu bättre i dyrare klass. Jag cyklar varje dag med den i ryggsäck ca 1 mil. Jag gjorde exakt samma sak med en 15" tidigare och tycker inte att viktskilnaden är något jag la märke till.
Det bär tilläggas att jag absolut inte har bra kondition eller en vältränad kropp samt att jag röker ca 1 paket röda marlboro om dan och dricker öl ca 4 dar i veckan

/Erik

• Oregistrerad
  • 2003-09-20 20:48

Så du har haft en 15"? Strålande! Tycker du att 17" är värd pengarna/storleken eller hade du hellre haft kvar din 15"?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-26 14:16

I våras fick jag min personalköpsdator plus tillbehöver. Det jag beställde påminner mycket om ditt alternativ 2.

En PowerBook (867MHz), 20" Cinema Display, AirPort Extreme-basstation och ett AirPort nätverkskort.

Jag beställde den extra skärmen för att främst kunna använda den vid framtida köp av stationär Apple dator.
Hur som helst, jag är väldigt nöjd med mitt paket och jag tror du blir minst lika nöjd med ditt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 14:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av olle
I våras fick jag min personalköpsdator plus tillbehöver. Det jag beställde påminner mycket om ditt alternativ 2.

En PowerBook (867MHz), 20" Cinema Display, AirPort Extreme-basstation och ett AirPort nätverkskort.

Jag beställde den extra skärmen för att främst kunna använda den vid framtida köp av stationär Apple dator.
Hur som helst, jag är väldigt nöjd med mitt paket och jag tror du blir minst lika nöjd med ditt

Ja, det blev alternativ 2. Känns riktigt bra faktiskt. Om bara prylarna kunde komma någon gång... :rolleyes:

1
Bevaka tråden