Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 5: framtiden är inte utom räckhåll

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av korthoga:

Riktigt bra artikel - men, räckte verkligen batteriet hela helgen trots allt pillande och lekande? Jag ska vara glad om min räcker ett dygn.

Ett dygn?
Jag brukar ha 10-15% kvar när jag går och lägger mig på kvällen... Laddar alltid på nätterna.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-03 08:46
Ursprungligen av PeeMaN:

Ett dygn?
Jag brukar ha 10-15% kvar när jag går och lägger mig på kvällen... Laddar alltid på nätterna.

Samma här (iPhone 4S).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-02 23:05

"Bland detta finns att kunna överföra musik analogt eller digitalt."

Nog kan vän micro-usb överföra musik?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-02 23:10
Ursprungligen av zappee:

"Bland detta finns att kunna överföra musik analogt eller digitalt."

Nog kan vän micro-usb överföra musik?

Inte till externa högtalare á la iPod-dockor.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-02 23:21
Ursprungligen av Vassius:

Inte till externa högtalare á la iPod-dockor.

Visst går det, Audio output AND charger using the micro-usb port - xda-developers

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-02 23:48

Bara ljud som jag förstår det, inte information om låttitlar och artist och annat?

Hur som helst har Lightning-porten mycket större potential för kommunikation med externa enheter än micro-USB nånsin kommer att ha. Den kan användas till i princip vad som helst. Nån nämnde bristen på USB 3 här; som jag har förstått det sitter den begränsningen i kabeln, inte i porten.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-03 21:54
Ursprungligen av Vassius:

Bara ljud som jag förstår det, inte information om låttitlar och artist och annat?

Hur som helst har Lightning-porten mycket större potential för kommunikation med externa enheter än micro-USB nånsin kommer att ha. Den kan användas till i princip vad som helst. Nån nämnde bristen på USB 3 här; som jag har förstått det sitter den begränsningen i kabeln, inte i porten.

Kan så vara, det verkar vara rätt smart den där porten.

Apple's Lightning Connector Uses Adaptive Technology to Dynamically Assign Pin Functions - Mac Rumors

"Apples iver att göra skärmen tunnare har dock fört med sig att skärmen i iPhone 5 inte alltid reagerar på beröring på samma sätt som en iPhone 4S."

Det där har jag inte märkt alls, touchskärmen på min femma funkar perfekt. Däremot hade jag när jag tänker efter en del problem med min fyra. Så eventuella problem kan nog ha andra orsaker.

Batteritiden däremot upplever jag som sämre med femman...

Hemma i mitt trähus har jag en TimeCapsule stående i ett rum i ena änden av huset. Där är mitt första telejack beläget, och därmed mitt ADSL-modem. Mitt hus är 13 m långt. Om jag befinner mig i soffan på ovanvåningen i andra änden av huset räcker inte mitt 5 GHz nätverk dit, däremot mitt 2,4 GHz. Det är generellt sett ganska kass mottagning på WiFi där, ofta hoppar min iPad och iPhone av WiFi och kör 3G där istället. Jag måste komma närmare än ca 6 m för att kunna använda mitt 5GHz nätverk vettigt i huset.

Ursprungligen av pmarriott:

Hemma i mitt trähus har jag en TimeCapsule stående i ett rum i ena änden av huset. Där är mitt första telejack beläget, och därmed mitt ADSL-modem. Mitt hus är 13 m långt. Om jag befinner mig i soffan på ovanvåningen i andra änden av huset räcker inte mitt 5 GHz nätverk dit, däremot mitt 2,4 GHz. Det är generellt sett ganska kass mottagning på WiFi där, ofta hoppar min iPad och iPhone av WiFi och kör 3G där istället. Jag måste komma närmare än ca 6 m för att kunna använda mitt 5GHz nätverk vettigt i huset.

Jag upplevde samma sak med mitt hus, och hade rätt stora problem med iPhone 4S där vissa rum inte hade wifi-täckning när jag körde enbart 802.11n. Med iPhone 5 fungerar det dock riktigt bra med enbart 802.11n (2,4GHz).

Jag bor å andra sidan inte i stan så jag har inte massor med andra wifi-nätverk som stör på den frekvensen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-10-03 14:02
Ursprungligen av pmarriott:

Hemma i mitt trähus har jag en TimeCapsule stående i ett rum i ena änden av huset. Där är mitt första telejack beläget, och därmed mitt ADSL-modem. Mitt hus är 13 m långt. Om jag befinner mig i soffan på ovanvåningen i andra änden av huset räcker inte mitt 5 GHz nätverk dit, däremot mitt 2,4 GHz. Det är generellt sett ganska kass mottagning på WiFi där, ofta hoppar min iPad och iPhone av WiFi och kör 3G där istället. Jag måste komma närmare än ca 6 m för att kunna använda mitt 5GHz nätverk vettigt i huset.

Jag tror det har mer med Timecapsuel att göra än 5ghz bandet. Som sagt har det lite kortare räckvidd men är mindre trafik på det.
Jag har en N66U och har jätte lång räck vidd på 5ghz bandet.
Det beror ju mycket på hur bar antenner man har på sin router (eller liknande) och inte bara på 5ghz bandet.
Jag har min router inne i en "walk in garderob" med 3 betong väggar runt och en dörr. Och även fast den står där så har jag mottagning när jag sitter nere i grill platsen som är 20m utanför min lägenhet. Det kan man verkligen inte kalla "kort" räck vidd. Och nu överdriver jag inte heller.
Medans 2.4ghz bandet hos mig så hittar jag 8 nätverk så trafikstockningen är ett faktum på det bandet för mig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-03 21:28
Ursprungligen av pmarriott:

Hemma i mitt trähus har jag en TimeCapsule stående i ett rum i ena änden av huset. Där är mitt första telejack beläget, och därmed mitt ADSL-modem. Mitt hus är 13 m långt. Om jag befinner mig i soffan på ovanvåningen i andra änden av huset räcker inte mitt 5 GHz nätverk dit, däremot mitt 2,4 GHz. Det är generellt sett ganska kass mottagning på WiFi där, ofta hoppar min iPad och iPhone av WiFi och kör 3G där istället. Jag måste komma närmare än ca 6 m för att kunna använda mitt 5GHz nätverk vettigt i huset.

Din TC behöver ju inte stå där du har ditt ADSLmodem. Har du ingen möjlighet att placera TC mer centralt och dra kabel/PowerPlug mellan modem och TC?

Artikeln är nu uppdaterad med ytterligare två HDR-exempel tagna imorse.

Testet är uppdaterat med information om hastighetstestet över mobilnätet samt täckningsproblem över wi-fi.

Testet är nu uppdaterat med prestandasiffror för Telenor och iPhone 5!

Även om någon operatör i Sverige skulle bygga LTE 1800 så kommer nyttan att bli väldigt begränsad. 1800 MHz är en hög frekvens som ger dålig räckvidd och därmed endast lämpar sig för tätorter.

I tättbebyggt område finns i allmänhet redan välfungerande 3G-nät. Den största nyttan med LTE är just att operatörerna fått tillstånd att använda vettiga frekvenser (800/900 MHz), vilket ger helt oslagbar räckvidd och inomhustäcking. Dessutom är frekvensutrymmet allra störst(och därmed hastigheten allra högst) i 2,6 GHz-bandet, vilket inte Iphone heller stödjer. 1800-bandet förenar det sämsta av två världar. Det ger varken täckning eller kapacitet. Det byggs kanske ut som extraförstärkning i några storstäder så småningom, men att gå och hoppas att Iphone 5 ska fungera med LTE i Sverige skulle jag vilja påstå är helt lönlöst.

Problemet med 3G är just att det inte är väl utbyggt. Man kan ha full 3G-täckning med exempelvis Tele2 i Stockholms innerstad och ändå kan du inte ens kolla Twitter eller skicka mail. Samma sak är det med exempelvis Telias 3G-nät som visserligen fungerar en aning bättre men även där syns det ofta tydliga tecken på överbelastning. 3G-nätet kan säkert byggas ut ytterligare men det finns gissningsvis en fysisk gräns för hur många antenner man kan sätta upp överallt innan det inte går att bygga ut längre, men det är mer än jag vet några detaljer om.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Problemet med 3G är just att det inte är väl utbyggt. Man kan ha full 3G-täckning med exempelvis Tele2 i Stockholms innerstad och ändå kan du inte ens kolla Twitter eller skicka mail. Samma sak är det med exempelvis Telias 3G-nät som visserligen fungerar en aning bättre men även där syns det ofta tydliga tecken på överbelastning. 3G-nätet kan säkert byggas ut ytterligare men det finns gissningsvis en fysisk gräns för hur många antenner man kan sätta upp överallt innan det inte går att bygga ut längre, men det är mer än jag vet några detaljer om.

Telia och Tele2 använder samma 3G-nät. Anledningen till segheten du upplever är troligtvis för att Telia inte förutsåg smartphone-boomen (Lite datapaket som skickas ofta vilket krymper cellerna).

Master kan de bygga, men det är oftast byggloven som sätter stopp. Speciellt svårt i sthlm

Jag vet att de använder samma 3G-nätverk, men när jag testade nere vid Humlegården med två iPhone 4S, en på Tele2 och en på Telia, så tog det två minuter att ladda en webbsida med Tele2 och några sekunder med Telia. Laddade sidan på båda telefonerna samtidigt och testade flera gånger i rad.

Jag börjar fundera på om Tele2 prioriteras ned eller ngt sådant när det är stor last på 3G-nätet.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag vet att de använder samma 3G-nätverk, men när jag testade nere vid Humlegården med två iPhone 4S, en på Tele2 och en på Telia, så tog det två minuter att ladda en webbsida med Tele2 och några sekunder med Telia. Laddade sidan på båda telefonerna samtidigt och testade flera gånger i rad.

Jag börjar fundera på om Tele2 prioriteras ned eller ngt sådant när det är stor last på 3G-nätet.

Inte helt omöjligt Vore iaf klokt av Telia att nedprioritera Tele2-kunder med tanke på deras nät.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-11 22:48

Det är väl så att de delar vissa mster med varandra, men inte alla? Annars skulle ju Tele2 har lika bra täckning i Norrland som Telia har, men det är, mej veterligen, inte fallet (var några år sedan jag var där senast).

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl så att de delar vissa mster med varandra, men inte alla? Annars skulle ju Tele2 har lika bra täckning i Norrland som Telia har, men det är, mej veterligen, inte fallet (var några år sedan jag var där senast).

Helt korrekt. Det är framförallt i storstäderna som näten delas som jag förstått det.

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl så att de delar vissa mster med varandra, men inte alla? Annars skulle ju Tele2 har lika bra täckning i Norrland som Telia har, men det är, mej veterligen, inte fallet (var några år sedan jag var där senast).

Det är endast 3G-nätet de delar, inte 2G eller EDGE.

Bevaka tråden