Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garanterat stänga av dedikerade grafikkortet? (MBP 2012)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Pro, mitt 2012, och vill endast köra med det integrerade grafikkortet, Intels 4000-kort. Jag hittade programet gfxCardStatus och var överlycklig. Problemet är att när datorn startas så kan det hamna i "dynamisk grafikväxling" och växla till GeForce GT 650M utan min vilja. Programmet har också en vilja att hänga sig när jag väljer att endast köra med integrerade grafikkortet och vara så tills datorn startas om. I detta hängda läge vet jag inte om integrerade eller GeForce-kortet används.

Finns det någon inställning i någon fil jag kan ändra, köra ett kommando i terminalen, radera en fil eller annat vis att helt och hållet ignorera GeForce-kortet?

Jag ser detta grafikkortet som en onödig värmekälla i datorn och drar igång datorns fläktar i onödan. Jag har ingen som helst nytta av dess prestanda.

Byt dator till MacBook air. OBS seriöst menat. Om du inte behöver det kraftigare grafikkortet så får du mer upplevd fart för pengarna med en MacBook air.

I annat fall. Kolla att du har senaste versionen av programmet. Utvecklaren berättade i dagarna att en ny version var ute. Den förra hade felet att om ett program startades med det kraftigare grafikkortet så tog det fortfarande ström trots att man sedan valt bara det svagare grafikkortet i inställningarna.

gfxCardStatus v2.3 beta 1 – fixes 2010 MBP issues - MacRumors Forums

Senast redigerat 2012-10-01 20:32
Ursprungligen av pepparkaka:

Byt dator till MacBook air. OBS seriöst menat. Om du inte behöver det kraftigare grafikkortet så får du mer upplevd fart för pengarna med en MacBook air.

I annat fall. Kolla att du har senaste versionen av programmet. Utvecklaren berättade i dagarna att en ny version var ute. Den förra hade felet att om ett program startades med det kraftigare grafikkortet så tog det fortfarande ström trots att man sedan valt bara det svagare grafikkortet i inställningarna.

gfxCardStatus v2.3 beta 1 – fixes 2010 MBP issues - MacRumors Forums

MacBook Air är inget alternativ. Ingen optisk enhet. Ingen nätverkssingång (Kräver extra adapter). Kan max installeras 8GB ram. Finns inte i 15". Finns inte med matt skärm. Jag hade en SSD jag ville använda. Jag springer heller inte runt med datorn i en handväska och på så vis inte vill få värk i armen eller axeln pga datorns vikt. Seriöst menat.

Den funktionen du troligen pratar om var en som man kunde välja vilket grafikkort som skulle användas beroende på om man körde på batteriet eller fasta elnätet. Den har plockats bort i 2.3 pga den strulade.

Jag kör version version 2.3 av gfxCardStatus. Den kom ut i förra veckan om minnet ej sviket. Jag kanske får skicka ett litet meddelande till skaparen av detta program. Jag är självklart fortfarande öppen för fler tips.

gfxCardStatus by cody krieger

1
Bevaka tråden