Pris på iPad i april

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Behöver hjälp..
Jag har köpt en ipad 3 på Elgiganten i April i år (2012) som i själva verket var en ipad 2.
För att göra en lång historia kort......
Jag gick till Gianten i april, en månad efter Sverigesläppet på Ipad 3. Pratade med en säljare och ville köpa en Ipad 3.
Priset var 4390:-, och vad jag kommer ihåg hade priset på Ipad 2 sjunkit till runt 3500-3800.
Jag går till kassan och betalar mina 4390:- och får min ipad.
Jag går hem och använder den och är nöjd. Till förra veckan när jag uppdaterar till os 6 och får ett mail om att någon loggat in på en ipad 2 med mina användaruppgifter.
Jag blir fundersam och kollar upp min ipad. Jo jag har en ipad 2.. Men pga att jag inte haft problem med min ipad så har jag inte granskat kvittot eller kartongen.
För vad vi apple användare vet så står det inte ipad 2 respektive 3 på enheten eller på kartongen. Jo det står på baksidan av kartongen med liten text... Men dum som jag är så har jag inte läst texten där det står..

Jag kontaktar elgigantens support per telefon. Där hävdar dom att det var samma pris på en ipad 2 och en ipad 3 fram till sommaren någon gång. Och det hävdar jag att det inte var.
DVS att jag enligt Elgiganten har jag gått till Elgiganten och bett om att köpa en gammal produkt till samma pris som den nya.

Nu vill jag ha hjälp med att bevisa för Elgiganten att det inte var samma pris på ipad 2 och 3 i April. Speciellt inte den 18 april i butiken i Kiruna.
Om någon vänlig själ har köpt en Ipad 2 respektive 3 på Elgiganten under april. Kan inte du/ni kopiera kvittot med model,pris och datum så jag kan trycka upp det i ansiktet på en gigant.

/En "nöjd" Ipad ägare

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 14:51

Men... vad står det på ditt kvitto att du har köpt då? En iPad 3 men fått en iPad 2? Eller är det en iPad 2 du har köpt som du trodde var en iPad 3? Sorry. men jag fattar inte riktigt var felet har begåtts.

Var nog otydlig. Det står ipad 2 på kvittot och när jag kollar upp modelbeteckningen på enheten står det ipad 2.
Jag har köpt en ipad 2 men trott att det var en ipad 3.
Felet är naturligtvis delvis mitt.
Jag skulle kollat på kvittot vad det stod. Men jag betalade ju priset somen ipad 3 skulle kosta i affären, och det finns inget som säger vilken ipad jag får om jag inte kollar på kvittot eller lusläser kartongens baksida.
Vilket jag inte gjort.
Det jag tycker är fel är att Elgiganten tror sig komma ihåg att det var samma pris på en ipad 2 och en ipad 3 när jag köpte den.

Ursprungligen av Sepiarevolt:

...Felet är naturligtvis delvis mitt...

Delvis? Nej, det är helt ditt fel, tycker jag. Man kan inte tro att man köper "rätt" vara, bara för att prislappen motsvarar den vara man ville köpa.

De stora kedjorna säljer ofta den gamla modellen till sitt gamla pris, trots att det kommit nya (och ibland billigare) modeller. Så det är inte alls omöjligt att de hade samma pris på iPad 2 och 3 under en period. Om detta är av en viss tröghet/fördröjning i deras organisation, eller om det är av girighet, det låter jag vara osagt.

Visst, om det nu var samma pris, så kunde säljaren ha varit schysst och ställt frågan:
"Du vet väl att du får en iPad 3 för samma pris? Är det verkligen en iPad 2 du vill köpa?"

Men han ställde inte den frågan, och du kontrollerade inte vad du faktiskt köpte. En reklamation blir nog svårt. Speciellt när det har gått så lång tid.

Men å andra sidan, det beror ju på hur högt de värderar en nöjd kund. Att byta ut din iPad 2 mot en 3:a kostar inte dem så värst mycket. Så man kan ju prova att stå på sig, men man ska inte ha för stora förhoppningar.

Skulle kanske förtydliga att det är versionen wifi 16gb som jag pratar om.

iPad 2 kostade lika mycket som iPad 3 fram till släppet av iPad 3. Hos Apple. Man kan nog inte räkna med att butiker som El-Giganten etc går ut och sänker priset på iPad 2 förrän den värsta iPad 3-yran lagt sig. Det är nog helt enkelt så att butiken missat att sänka priset, eller att en säljare sett en chans att få iväg en gammal modell till ett för dem bra pris.
Vad El-Giganten vill ta betalt för en iPad 2 är helt upp till dem. Jag tror nog att det är alldeles för sent för dig att reklamera något nu. Man har ett ansvar själv att kontrollera att det man får är det man skulle ha.

Jag tror också det blir svårt. Vilket pris som helst får dom kanske inte ta - eftersom dom är " auktoriserade" av Apple. Även om det är "fri prissättning" som gällt i Sverige. Det man kan försöks rida på som kund - skulle i så fall vara - för att röra till det lite ytterligare. Det finns inget som heter "iPad 3" - utlandet är den senaste/nya iPad. Det borde en säljare som jobbar med Apple produkter känna till på Giganten.
Problemet är ju att det gott så lång tid. Kanske tycker man att "någon butikschef" borde kunna - som plåster på såret - ge dig ngt tillbehör / iTunes värdebevis - eller något sådant. Det vore en snygg gest som inte kostar dom allt för mycket - och en nöjd kund.

Ursprungligen av adress@mac:

Jag tror också det blir svårt. Vilket pris som helst får dom kanske inte ta - eftersom dom är " auktoriserade" av Apple. Även om det är "fri prissättning" som gällt i Sverige. Det man kan försöks rida på som kund - skulle i så fall vara - för att röra till det lite ytterligare. Det finns inget som heter "iPad 3" - utlandet är den senaste/nya iPad. Det borde en säljare som jobbar med Apple produkter känna till på Giganten.
Problemet är ju att det gott så lång tid. Kanske tycker man att "någon butikschef" borde kunna - som plåster på såret - ge dig ngt tillbehör / iTunes värdebevis - eller något sådant. Det vore en snygg gest som inte kostar dom allt för mycket - och en nöjd kund.

OT: Auktoriserad eller ej så är det i direkt strid med gällande lagstiftning i hela EU att diktera vilka priser en ÅF får ta. Ett avtal som dikterar sådant är per definition inte giltigt. Apple skulle kunna åka på rejäla böter om de blev anmälda. Dock så är det uppenbarligen så att de har lyckats utomordentligt bra med att upprätthålla en strikt prispolitik med aktuella produkter. Det finns så klart 1000 olika sätt att fixa sånt här utan att diktera priser.

Ursprungligen av pmarriott:

OT: Auktoriserad eller ej så är det i direkt strid med gällande lagstiftning i hela EU att diktera vilka priser en ÅF får ta. Ett avtal som dikterar sådant är per definition inte giltigt. Apple skulle kunna åka på rejäla böter om de blev anmälda. Dock så är det uppenbarligen så att de har lyckats utomordentligt bra med att upprätthålla en strikt prispolitik med aktuella produkter. Det finns så klart 1000 olika sätt att fixa sånt här utan att diktera priser.

Helt rätt. Det är kanske det jag menar med - " Även om det är "fri prissättning" som gällt i Sverige" - i praktiken funkar det inte på Apple produkter.

Förstår att du tycker att det är helt mitt fel.
Men jag "vet" att den inte kostade lika. Det är det jag försöker bevisa.
Säg att jag köpte en tvättmaskin med märke x. Som var skyltad såhär...
Tvättmaskin X 2012 år modell med extra snabbt tvättprogram. 4390:-
Brevid denna vara finns en skylt.
Tvättmaskin X 2011 år modell med inte lika snabbt tvättprogram. 3790:-

Jag beslutar att jag vill ha den nyaste.
Jag kontaktar en säljare och säger att jag vill ha "The new" tvättmaskin.
Jag går till kassan betalar 4390:-
Går till varuutlämningen får ett paket som det står "tvättmaskin" på
Jag åker hem och installerar tvättmaskinen och tvättar och tvättar.
Tills den dag jag tar fram ett tidur av okänd anledning.
Tar tid på tvättprogrammet och upptäcker att den inte är extra snabb utan bara nästan extra snabb.
Då kollar jag upp kvittot och lusläser på kartongen och upptäcker att jag har 2011 års modell.
På själva maskinen står det bara X.
Jag har inte haft anledning att misstro vad jag har.
Men jag känner mig likt förbannat lurad och förbannad.

Klart att jag som konsument ska kolla på kvittot så att jag är säker på vad jag köpt stämmer med det jag fått.
Men det gjorde inte jag.

Jag är medveten att det gått väldans lång tid, men jag känner mig fortfarande lika lurad och blir arg när dom hävdar att det var samma pris på modellerna när jag köpte.....
Jag har inga bevis för att jag har rätt ännu..
Men vi säger så här....
Hittar några forum där privatpersoner i mitten av mars kommenterat att elgiganten sänkt priset på Ipad 2.
Kollar upp prisjakts prishistorik och där sänker många företag sina priser på ipad 2 i mars någon gång, till och med i februari.
Jag har lagt ut många trådar för att kunna bevisa min tes, och hört från ex elgiganten försäljare att priset på ipad 2 var sänkt i april.
Inte mycket till bevis. Men jag måste ju försöka.......

Därför la jag ut denna tråd...

Om jag ska kunna få ut nått av detta måste jag nog ha ett kvitto från samma tid som jag köpte min men med ett annat pris, plus att Elgiganten måste värdera en nöjd kund "väldigt" högt...
Vi får väl se.....

Kontakta Prisjakt och Pricerunner. De borde kunna ta fram Elgigantens pris för just den dagen och dagarna runt omkring.

Men jag ser inte riktigt vad det skulle bevisa.

Men har du kontaktat det aktuella varuhuset och frågat dem vad de tog för iPad 2 i april?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-01 20:53

Att han verkligen hade betalat för iPad3 men fått en iPad2.

Ursprungligen av kenjon:

Att han verkligen hade betalat för iPad3 men fått en iPad2.

Nej, han har betalat för en iPad 2. Det står iPad 2 på kvittot.

Elgiganten kan ju bara säga att de inte hade hunnit sänka priset ännu i just den butiken, och att de inte kunde veta att det var en 3:a han ville ha.

Eller menar ni att säljaren manipulerade priset, och tog en chans att sälja en 2:a till 3:ans pris, och bara hoppades och hoppades och hoppades att kunden inte skulle titta på kvittot där det står "iPad 2"?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-01 21:08

Nu vill jag inte vara den som är lite ofin, men märkte du inte att din iPad inte hade så skarp text ? Alltså det som är senaste iPads stora paradgren?

pmariott: de hävdar att det var samma pris..
Jesper Ohlsson: Skulle väl bevisa att jag kanske har betalat fel pris. Kanske inte så starkt bevis men dock... Vet inte om jag hävdar att säljaren manipulerade priset. Jag tror mer på att priset för en 2a inte hade ändrats i deras kassa.. Jag vet att jag inte kommer få rätt men jag är ju sur
Gordy: Du är inte ofin... Väntade på den frågan..... Jag har inte kunnat jämföra skärmen mot någon annan ipad.. Och jo jag tyckte att den inte var tok cool den nya skärmen. Men vad visste jag... Tydligen inte ett skit..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-02 12:29

Resonemanget med tvättmaskinen haltar lite anser jag.

Du säger till säljaren på Elgiganten att du vill köpa en iPad.
Du får köpa en iPad för det pris du fick och på kvittot och på kartongen står det iPad2... där slutade butikens ansvar, är du angelägen om att köpa rätt pryl så är det ditt ansvar att kolla det.
De har inte försökt mörka något eftersom det står "rätt vara" på både kvitto och kartong.

Wow. Detta var ju verkligen märkligt.

Rent juridiskt kan du inte vinna detta. OM Elgiganten byter ut din iPad så gör dom det för att dom är extremt schyssta. Annars har du inte så mycket att komma med. Du har köpt en produkt där det tydligt står på kvittot och kartongen att det är en iPad 2.

Trist att du blivit "lurad" men i dagsläget kan du inte göra så mycket.

Trine: Jag bad om en "The New Ipad". Men som du säger så har jag fått den prudukt som står på kvittot. Har ingenting på min sida, det är det jag försöker få.

grenhall: Jag förstår att det rent juridiskt är omöjligt. Men det jag hävdar nu är att jag betalat fel pris för min Ipad 2. Men jag måste försöka...

Varit i kontakt med prisjakt. Dom hävdar att elgianten tog 3290 kr för ipaden som jag köpte för 4390 kr. Samma datum..
Jag vet att det inte är olagligt att sälja en produkt för högre pris än i andra affärer. Men... Jag måste försöka.....

Ursprungligen av Sepiarevolt:

Trine: Jag bad om en "The New Ipad". Men som du säger så har jag fått den prudukt som står på kvittot. Har ingenting på min sida, det är det jag försöker få.

grenhall: Jag förstår att det rent juridiskt är omöjligt. Men det jag hävdar nu är att jag betalat fel pris för min Ipad 2. Men jag måste försöka...

Varit i kontakt med prisjakt. Dom hävdar att elgianten tog 3290 kr för ipaden som jag köpte för 4390 kr. Samma datum..
Jag vet att det inte är olagligt att sälja en produkt för högre pris än i andra affärer. Men... Jag måste försöka.....

Det enda tråkiga är att Elgiganten skriver, och har skrivit länge på sin hemsida, att pris på Internet kan skilja sig från butikspris. Så den vägen är nog ytterligare en återvändsgränd. Tyvärr.

Om säljare uttryckligen sagt att det är "en iPad 3" eller "den senaste iPaden" så är den faktiskt en klockren reklamation. Det är en felleverans. Då har man enligt konsumentköplagen rätt till att säljaren fixar problemet. Som jag tolkar det i alla fall...

Är det mindre än 6 månader sedan du köpte varan så är det säljaren som har bevisbördan.
Detta är i teorin; nu står ju ord mot ord och du har inte en chans att få rätt om säljaren sätter sig på tvären.

Vill du ha en iPad 3 så hade jag gått till affären och berättat som det är och bett dem sälja en 3:a till mig till så BRA rabatt de kan och krängt tvåan på blocket.

Ursprungligen av Mactastic:

Om säljare uttryckligen sagt att det är "en iPad 3" eller "den senaste iPaden" så är den faktiskt en klockren reklamation. Det är en felleverans. Då har man enligt konsumentköplagen rätt till att säljaren fixar problemet. Som jag tolkar det i alla fall...

Är det mindre än 6 månader sedan du köpte varan så är det säljaren som har bevisbördan.
Detta är i teorin; nu står ju ord mot ord och du har inte en chans att få rätt om säljaren sätter sig på tvären.

Vill du ha en iPad 3 så hade jag gått till affären och berättat som det är och bett dem sälja en 3:a till mig till så BRA rabatt de kan och krängt tvåan på blocket.

Riktigt så enkelt är det inte. Om du går in och ber att få köpa en röd soffa, får en blå soffa och det står "blå soffa" på kvittot, och sen går hem och ställer den i vardagsrummet så är det nog lite sent att reklamera en felleverans om du inte förrän efter ett halvår kommer på att det var en röd soffa du skulle ha.

Som man kan tolka Konsumentköplagen så har man faktiskt lagen på sin sida i det här fallet:

Varan är felaktig om:
- den inte överensstämmer med vad du och säljaren kommit överens om när det till exempel gäller varans art, mängd, kvalitet och förpackning...

Ni kom överens om "den nya iPad". Du fick iPad 2.

En reklamation av varan innebär att du meddelar säljaren att du inte godtar varan och anger på vilket sätt du anser den felaktig.
Du måste då lämna ett meddelande om felet inom skälig tid, efter det att du märkt eller bort märka felet. Om du reklamerar inom två månader från det att du märkte felet, har du reklamerat i rätt tid.
Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden för- längd till tre år. Det gäller varor som du köpt den dagen eller senare. För varor som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Enligt detta har du alltså uttryckligen 3 år på dig att reklamera felet.

Problemet här är att visa vad ni verkligen kom överens om.

Ursprungligen av pmarriott:

...Problemet här är att visa vad ni verkligen kom överens om.

Och eftersom det är helt omöjligt att bevisa vad som sades eller inte sades i samtalet med säljaren, så faller den reklamationsmöjligheten.

Jag tycker att din liknelse med sofforna är klockren.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-04 14:19

Förutom att näst intill alla kan se skillnad på en blå och en röd soffa, men en majoritet av alla människor ser inte lika lätt skillnaden på en iPad 2 och en iPad 3.

Ursprungligen av kenjon:

Förutom att näst intill alla kan se skillnad på en blå och en röd soffa, men en majoritet av alla människor ser inte lika lätt skillnaden på en iPad 2 och en iPad 3.

DVS JAG..

På själva enheten finns det ingenting som säger vilken version av Ipad jag håller i handen. Inte heller i själva mjukvaran. (JO om jag googlar nummret och bokstäverna tyo MC76bk eller va fan de nu stod). På kartongen står det Ipad 2 men på baksidan i det finstilta. INTE på framsidan. Där står det IPAD....
Pga att jag läst att den "nya" ipad inte skulle benämnas 3. Utan "the new Ipad" så "trodde" (lita på mitt ord, eller inte) jag att jag fått en "The new Ipad". Hade det stått Ipad 2. På framsidan så är det väl klart som fan att jag vet vad jag köpt. Jag antog attt man ville få död på siffrorna därav igen siffra på på kartongen.
Och som jag skrivit tidigare, Jag tittade inte på kvittot, hade ingen anledning att misstro säljaren. Vi hade som sagt kommit överens om en "The new Ipad".

Det är ord mot ord.
Det var det som var mitt uppsåt att kunna få ett bevis på att någon annan köpt en Ipad 2 från Elgiganten nära 18 april i år. För ett betydligt billigare pris. Då skulle det stå ord mot ord och lite bevis från min sida, förutom orimligheten i att jag medvetet bett om en äldre modell till samma pris som den nya. Och att det är dåligt av en säljare att inte påpeka det för mig i så fall att du får den nya för samma pris.

Men vill ni att jag ska ge upp så får ni det. Inte mig emot. Ni behöver inte hjälpa till det var bara en fråga.

Ingen har sagt att du ska ge upp men vi har ältat det här i flera dagar och ingen vet ännu om du har pratat med det aktuella varuhuset och frågat om de tänker hjälpa dig. Du har skrivit att de hävdar att det var samma pris, men om du framför ditt case för dem, vad säger de då? Det handlar ju om ren goodwill från deras sida. Jag tror inte de byter ut din iPad 2 till den nya, men kanske kan du få en saftig rabatt på en ny eller ett presentkort som plåster på såren, som motsvarar vad som är en rimlig skillnad i pris på en 2:a och den nya.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-04 16:07

Det bästa är om du kan besöka affären i fråga och kontakta reklamationsdisken och där presentera ditt "fall". Det värsta som kan hända är att du går hem med samma iPad och utan ersättning

Intressant diskussion...

Du ville köpa en iPad 3 (the new iPad) och det är vad du kom överens om med säljaren - fine. Nu har du en iPad 2, och upptäcker det först en väldigt lång tid efter köp (de har 14 dagars öppet köp). På ditt kvitto framgår att du har betalat för en 2a och detsamma står på den kartong som följde med, vilken är en original-kartong från Apple. Med andra ord; du har fått vad du har betalat för.

Jag förstår absolut besvikelsen över att det har blivit fel i kommunikationen mellan dig och deras säljare. Men du har nått vägs ände i och med att du själv har insett var problemet ligger. Du kommer aldrig att få rätt i detta ärende - oavsett om du lyckas hitta en annan användare här på 99mac som köpt en iPad vid samma tillfälle. Det är ditt kvitto och den faktiska produkten som gäller rent juridiskt. Hade varit en annan sak om du kunde återkomma till El-giganten med en iPad 2 och att det på ditt kvitto står att du betalat för en iPad 3.

Sedan kan man så klart diskutera vad som skulle vara schyst av El-giganten i detta fall, men det är en annan diskussion.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-09 00:31

En lösning på problemet kan ju annars vara att skicka ett PM till mig. Jag har en "iPad 3" med 16 gb (3g) och byter gärna till en iPad 2 med större utrymme. Ifall din har större utrymme vill säga. Detta bara som en parantes.

Bevaka tråden