Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 551 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av adress@mac:

För säkerhets skull köpte jag en laddkabel idag USB/Lightning. Hade beställt en på Apple Store tillsammans med adapter - men så råkade jag gå förbi en Tele2 butik. Kollade och dom hade till samma pris 169:-. Nu kan jag ladda även om jag är på resande fot med en extra kabel.

Intressant prisjämförelse ; Var inne i en Telenorbutik idag och kollade. Priset för kabeln 259:- . Snacka batteriprocent....... Här var det skillnad i %

Senast redigerat 2012-10-06 19:14

Upplever också att batteritiden är något sämre på iPhone 5 än min iPhone 4. Men har stängt av lite saker som det tipsats om i denna tråd och andra trådar om detta. Sista utvägen är ju att prova att göra en "clean install" av allt även om det verkar tråkigt... Men typ direkt när jag tar ur laddarn så går det ner till 99% och någon minut senare till 98%... Så något känns inte rätt

Utan att veta så misstänker jag att procentmätaren inte är så exakt att en enstaka procent är så signifikant. Det kan lika gärna vara mätfel.

  • Medlem
  • 2012-10-05 22:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Utan att veta så misstänker jag att procentmätaren inte är så exakt att en enstaka procent är så signifikant. Det kan lika gärna vara mätfel.

Var det inte några artiklar förut om att när batteriindikatorn slog om till "fulladdat" så var det egentligen bara laddat till 90% eller något sådant? Att man var tvungen att ha laddaren ansluten ytterligare en stund för att uppnå 100% på riktigt? Alltså en viss "inbyggd" felmarginal även på kalibrerade batterier.

Ursprungligen av Dalle:

Var det inte några artiklar förut om att när batteriindikatorn slog om till "fulladdat" så var det egentligen bara laddat till 90% eller något sådant? Att man var tvungen att ha laddaren ansluten ytterligare en stund för att uppnå 100% på riktigt? Alltså en viss "inbyggd" felmarginal även på kalibrerade batterier.

Inte riktigt, men när man har nått "100%" så laddar man ur batteriet lite, laddar upp det igen och håller på med detta tills dess att du pluggar ut enheten. Detta är för att du ska kunna ha enheten ipluggad hur länge som helst.

Citat:

When the iPad is plugged in and reaches a full charge, it actually releases a small percentage of the charge, then charges back up, repeating this process until you unplug it.

Ursprungligen av BlackSmp:

Utan att veta så misstänker jag att procentmätaren inte är så exakt att en enstaka procent är så signifikant. Det kan lika gärna vara mätfel.

Mätaren i % är bara ett "riktvärde" tror jag Apple själva skrev när första iPhone kom i USA. Den ger alltså inget exakt värde. Ibland undrar jag hur mycket klagomål det skulle vara på batteritiden om mätaren inte visade % ( går ju att stänga av ) Lite psykologi är det över det hela på något sätt.

Så ett batteri som laddats i ca 10 timmar skulle inte vara 100% trots att det står så? Det låter ytterst märkligt, men jag kan säkerligen skriva under på att det är lite psykologi inblandat också det förnekar jag inte. Får prova mig fram och se om den kan bli lite bättre

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Så ett batteri som laddats i ca 10 timmar skulle inte vara 100% trots att det står så? Det låter ytterst märkligt, men jag kan säkerligen skriva under på att det är lite psykologi inblandat också det förnekar jag inte. Får prova mig fram och se om den kan bli lite bättre

Om du med det menar att batteriet är inte alltid laddat till den absolut sista elektronen när du plockar ut det så har du rätt och det gäller alla IOS device.

Nattens resultat. Efter 10 timmar i standby så har jag 95% batteri kvar. Det ger en beräknad standbytid på 200 timmar. VIlket är 25 timmar under Apples angivna "upp till 225 timmar"

Så det verkar inte orimliga siffror som Apple anger. Iofs så fick jag slå av 3G och mobildata men jag hade wifi påslaget, så jag kan säkert knapra in lite mer på dessa 25 timmar som saknas.

Detta är med en telefon som är återställd från min gamla 4S backup.

Mina nattliga experiment och gårdagens experiment gör mig rätt övertygad den stora skillnaden i batteritid mellan folk beror främst på olika användningsvanor och att vi använder telefonen mycket, mycket mer än vad vi själva tror.

Givetvis så finns det telefoner med dåliga batterier men jag tror att dessa är ovanliga.

Låter otroligt bra. Har du något SIM kort iden? Den kanske blir som en Ipod Touch?

Ursprungligen av BlackSmp:

Låter otroligt bra. Har du något SIM kort iden? Den kanske blir som en Ipod Touch?

Inget SIM-kort.

Ursprungligen av keptang:

Inget SIM-kort.

Fast man ska kunna ringa nödsamtal utan SIM-kort så den borde fortfarande ha åtminstone GSM radion igång. Nåväl, du har en imponerande telefon:)

Jag återställde min telefon igår och innan jag lagt till alla mina mailkonto så gick jag och la mig.

Under natten var telefonen igång med "Stör ej"-läge, iCloud push osv. 7 timmar standby och typ 15 min användning hade gett -1% under natten. Från 100%-99%.

Nu har jag:

76% kvar
1h 22min användning
9h 17min standby

Ursprungligen av grenhall:

Jag återställde min telefon igår och innan jag lagt till alla mina mailkonto så gick jag och la mig.

Under natten var telefonen igång med "Stör ej"-läge, iCloud push osv. 7 timmar standby och typ 15 min användning hade gett -1% under natten. Från 100%-99%.

Nu har jag:

76% kvar
1h 22min användning
9h 17min standby

1% på sju timmar lät lite. 6 timmar i flygplansläge ger -2% för mig.

Men sedan har du använt telefonen intensivt verkar det som:) Under 2 timmar så har du använt den i 1:07 och -24%. det låter lite högre än min tumregel som är 10 minuter=2%

Fast jag har fått känslan av att om man (som jag) tenderar till att titta på telefonen och slå på den var 10:e minut eller så så springer användningstiden iväg och även förbrukningen . Det är som att telefonen aldrig kommer ner i vila.

Jag har dock inget faktaunderlag för den spekulationen - det är bara en känsla.

Ursprungligen av BlackSmp:

1% på sju timmar lät lite. 6 timmar i flygplansläge ger -2% för mig.

Men sedan har du använt telefonen intensivt verkar det som:) Under 2 timmar så har du använt den i 1:07 och -24%. det låter lite högre än min tumregel som är 10 minuter=2%

Fast jag har fått känslan av att om man (som jag) tenderar till att titta på telefonen och slå på den var 10:e minut eller så så springer användningstiden iväg och även förbrukningen . Det är som att telefonen aldrig kommer ner i vila.

Jag har dock inget faktaunderlag för den spekulationen - det är bara en känsla.

Korrekt. Jag la in alla mailkonto, laddade ner Facebook och lite andra appar och fixade med inställningar.

Nu är den på 69% med:

1h 47min användning

10h 3min standby

Jag tycker att det stämmer rätt bra med mina egna observationer. Omkring 2% för 10 minuters användning med skärmen på.

Kan vara värt att nämna att jag kör på WiFi med denna statistiken.

Ursprungligen av grenhall:

Kan vara värt att nämna att jag kör på WiFi med denna statistiken.

Men du har väl mobilnätet aktiverat?

Ursprungligen av BlackSmp:

Men du har väl mobilnätet aktiverat?

Jajamensan!

Då stämmer det ganska bra med mitt scenario

Det finns en App som heter SYSTEM - som både sköter laddningen "vetenskapligt" och även minnesanvädningen. Man kan bl.a. frigöra RAM minne.
Den håller även koll på dina aktiva nät - edge - 3G - wifi osv. Jag tycker den är mycket användbar. Använder den nästan alltid vid laddning av både iPhone och iPad. Larmar även om man vill när laddningen är klar.

Ursprungligen av adress@mac:

Det finns en App som heter SYSTEM - som både sköter laddningen "vetenskapligt" och även minnesanvädningen. Man kan bl.a. frigöra RAM minne.
Den håller även koll på dina aktiva nät - edge - 3G - wifi osv. Jag tycker den är mycket användbar. Använder den nästan alltid vid laddning av både iPhone och iPad. Larmar även om man vill när laddningen är klar.

[ATTACH="CONFIG"]35497[/ATTACH]

Vadå sköter laddningen "vetenskapligt"?

Ursprungligen av adress@mac:

Det finns en App som heter SYSTEM - som både sköter laddningen "vetenskapligt" och även minnesanvädningen. Man kan bl.a. frigöra RAM minne.
Den håller även koll på dina aktiva nät - edge - 3G - wifi osv. Jag tycker den är mycket användbar. Använder den nästan alltid vid laddning av både iPhone och iPad. Larmar även om man vill när laddningen är klar.

[ATTACH="CONFIG"]35497[/ATTACH]

Sådant här "trassel" ska man väl ändå inte behöva hålla på med! Ladda "vetenskapligt", "frigöra RAM". Man laddar sin iphone när det behövs och däremellan så använder man den till det den är till för. Att trassla med sådana här saker lämnar jag till android-folket.

Ursprungligen av Niklas99:

Sådant här "trassel" ska man väl ändå inte behöva hålla på med! Ladda "vetenskapligt", "frigöra RAM". Man laddar sin iphone när det behövs och däremellan så använder man den till det den är till för. Att trassla med sådana här saker lämnar jag till android-folket.

Kan hålla med dig till viss del. Men hade allt varit perfekt - så hade väl inte denna tråd behövts över huvud taget - eller ?
Sedan är det ju upp till var och en att göra som man vill. Det är väl som med bilen - bara tanka och köra - något annat behövs väl inte där heller ......... Eller en dator - bara att köra där med utan att rensa - optimera eller frigöra minne . Ladda och köra.
Men som sagt - verktygen finns - sedan är det upp till var och en. Det oavsett om det är OSX - IOS - Android eller Windows.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-07 22:51
Ursprungligen av adress@mac:

Kan hålla med dig till viss del. Men hade allt varit perfekt - så hade väl inte denna tråd behövts över huvud taget - eller ?
Sedan är det ju upp till var och en att göra som man vill. Det är väl som med bilen - bara tanka och köra - något annat behövs väl inte där heller ......... Eller en dator - bara att köra där med utan att rensa - optimera eller frigöra minne . Ladda och köra.
Men som sagt - verktygen finns - sedan är det upp till var och en. Det oavsett om det är OSX - IOS - Android eller Windows.

Det där med att frigöra minne via en app gör ingen nytta. För att undvika att dra den här tråden off topic hänvisar jag till förklaringen här: #349

Ursprungligen av Vassius:

Det där med att frigöra minne via en app gör ingen nytta. För att undvika att dra den här tråden off topic hänvisar jag till förklaringen här: #349

Vi kanske inte skall blanda ihop "äpplen och päron" Det du refererar till rör datorer och då i första hand Mac - som har en egen förmåga att frigöra/sköta minneshanteringen till olika program. Nu gällde det iPhone.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-07 23:09
Ursprungligen av adress@mac:

Vi kanske inte skall blanda ihop "äpplen och päron" Det du refererar till rör datorer och då i första hand Mac - som har en egen förmåga att frigöra/sköta minneshanteringen till olika program. Nu gällde det iPhone.

En iPhone är en dator precis som en Mac. Minneshanteringen sköts på motsvarande sätt i iOS, som ju i princip är en nedskalad version av OSX.

Ursprungligen av Vassius:

En iPhone är en dator precis som en Mac. Minneshanteringen sköts på motsvarande sätt i iOS, som ju i princip är en nedskalad version av OSX.

Minneshanteringen fungerar inte på samma sätt, nej.

Ursprungligen av Vassius:

Det där med att frigöra minne via en app gör ingen nytta. För att undvika att dra den här tråden off topic hänvisar jag till förklaringen här: #349

Mycket snicksnack där. När jag avslutade program i min förra telefon visade iaf de verktyg jag hade att jag fick mer ledigt minne. Ja, LEDIGT. Inte swap, inactive eller Wired....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-07 23:21
Ursprungligen av PeeMaN:

Minneshanteringen fungerar inte på samma sätt, nej.

Nu skrev jag inte "samma", utan "motsvarande". Men okej. Jag är nyfiken på skillnaderna, har du några länkar till relevant dokumentation?

Ursprungligen av PeeMaN:

Mycket snicksnack där. När jag avslutade program i min förra telefon visade iaf de verktyg jag hade att jag fick mer ledigt minne. Ja, LEDIGT. Inte swap, inactive eller Wired....

Det är väl inte så konstigt att minne frigörs när man avslutar appar?

Bevaka tråden