Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA eller MBP som jobbdator i PC värld.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Kommer få möjlighet inom jobbet att få en Mac, dels p.g.a. att jag är en trogen mac användare privat och dels för att jag har fått andra arbetsuppgifter och är inte lika windows fast i mitt dagliga arbete.

Kommer dock vara tvungen att köra windows xp och snart windows 7 (mitt jobb håller på att anpassa sina program) och i windows kommer jag behöva köra följande program.

  • Lotus Notes

  • Configura (ritningsprogram med lite 3D)

  • Movex Salsa (databaser och logistik program)

I OSX kommer följande program köras.

  • Photoshop

  • Indesign

  • Illustrator

  • Lightroom

  • Office programmen.

  • Diablo 3

Då är min fråga vilken mac jag behöver, vill helst ha så litet som möjligt för att slippa "släpa" på den. (Har förnuvarande MBP 15,4" unibody hemma)
Prestandan måste ändå räcka till och kunna köra en del program samtidigt m.m. dock har jag inte obegränsad budget på jobbet utan måste motsvara våra PC datorer.

Så vilken "måste" jag ha för att klara köra dessa program utan att datorn är utdaterad inom 1-2år.

Macbook Pro 15,4"

  • 2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,3 GHz

  • 8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB

  • 500 GB seriell ATA-hårddisk (5400 varv/min)

  • NVIDIA GeForce GT 650M med 512 MB

  • Intel HD Graphics 4000

Macbook Pro 13"

  • 2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,6 GHz

  • 8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB

  • 128 GB SSD-hårddisk

  • Intel HD Graphics 4000

Macbook Air 11" (Vill helst ha denna)

  • 2,0 GHz Intel Dual-Core Core i7, Turbo Boost upp till 3,2 GHz

  • 8 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM

  • 128 GB flashminne

  • Intel HD Graphics 4000

Hoppas ni hänger med och har tillräcklig info för att ge någon form av svar.

/Niklas

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-27 09:51

Tror inte det är svaret du vill höra men helt klart så är det 15"-MBP du bör välja iom att den har dubbla grafikkort den är mycket kraftfullare än de andra två speciellt om du jobbar mycket med grafik. Komplettera senare med 16GB minne och SSD hårddisk så kommer den funka bra under lång tid.
Et annat alternativ är att vänta lite och se om det snart släpps en 13" med Retina skärm den lär ha bättre grafikkort än nuvarande 13" och dessutom lär den väga betydligt mindre kan vara det ultimata valet speciellt om den blir billigare än ditt 15" alternativ.

Ursprungligen av Gordy:

Tror inte det är svaret du vill höra men helt klart så är det 15"-MBP du bör välja iom att den har dubbla grafikkort den är mycket kraftfullare än de andra två speciellt om du jobbar mycket med grafik. Komplettera senare med 16GB minne och SSD hårddisk så kommer den funka bra under lång tid.
Et annat alternativ är att vänta lite och se om det snart släpps en 13" med Retina skärm den lär ha bättre grafikkort än nuvarande 13" och dessutom lär den väga betydligt mindre kan vara det ultimata valet speciellt om den blir billigare än ditt 15" alternativ.

Är det så illa alltså.. Problemet är också att det finns en risk för att 15":an är för dyr.. Finns det någon tidsplan på när den släpps? Kommer nämligen 2 nyanställda som ev. ska ta min nuvarande PC om jag byter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-27 10:55

Ytterligare en dålig nyhet är väl att de nuvarande Macarna inte stödjer Windows XP under Bootcamp. Men det kanske finns workarounds.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-27 11:00
Ursprungligen av kenjon:

Ytterligare en dålig nyhet är väl att de nuvarande Macarna inte stödjer Windows XP under Bootcamp. Men det kanske finns workarounds.

Parallels Desktop eller VMWare Fusion är väl de bästa åtgärderna mot detta. Ritningsprogrammet med 3D kan eventuellt vara stötestenen, vad jag förstår ligger Parallels steget före när det gäller att virtualisera 3D.

Ursprungligen av jahve:

Parallels Desktop eller VMWare Fusion är väl de bästa åtgärderna mot detta. Ritningsprogrammet med 3D kan eventuellt vara stötestenen, vad jag förstår ligger Parallels steget före när det gäller att virtualisera 3D.

Det är inget jätte krävande program.. Samma grund som ikeas typ fast mycket mer avancerat men nog inte så mycket mer krävande.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-10-08 06:32
Ursprungligen av jahve:

Parallels Desktop eller VMWare Fusion är väl de bästa åtgärderna mot detta. Ritningsprogrammet med 3D kan eventuellt vara stötestenen, vad jag förstår ligger Parallels steget före när det gäller att virtualisera 3D.

VirtualBox är även ett bra alternativ.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-27 10:56

Det finns inga officiella tidplaner eftersom Apple är förtegna om produktlanseringar i förväg, däremot finns det rykten och mer eller mindre goda gissningar.

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-27 12:48

Då spelar det ingen roll vilket av dessa program du använder. I dagsläget skulle jag välja Parallels Desktop eftersom den produkten just nu verkar ligga steget före rent prestandamässigt och tycks vara bättre anpassad för retinaskärmar. Programmen läser varandras filformat och har likartade prissättning. Det är lite som valet mellan Expressen eller Aftonbladet i det avseendet.

Det är ju inga extrema krav på grafik-/siffertuggarprestanda, med undantag för att Aperture kommer att vara krävande ifall du jobbar med högupplösta RAW-filer. Med tanke på vad du tänker köra på den borde en Air med i7 räcka bara fint, och sannolikt kommer den under större delen av din vardag att springa cirklar runt en 15,4" MBP som strypts av en gammaldags hårddisk.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-28 10:18
Ursprungligen av Samuel K:

Det är ju inga extrema krav på grafik-/siffertuggarprestanda, med undantag för att Aperture kommer att vara krävande ifall du jobbar med högupplösta RAW-filer. Med tanke på vad du tänker köra på den borde en Air med i7 räcka bara fint, och sannolikt kommer den under större delen av din vardag att springa cirklar runt en 15,4" MBP som strypts av en gammaldags hårddisk.

En bra 128 GB SSD kostar runt 800 kronor idag så det är ju inget oöverstigligt att eftermontera. Processorn i MBP 15" är betydligt mer kraftfull och så även grafikkortet. MBA 11" är en bra dator men MBP är betydligt kraftfullare kan ha mer minne och är tåligare den har dessutom minneskortplats vilket MBA saknar.
Jag tror trådskaparen skulle klara sig med en MBA 11" men bli mer nöjd med en MBP. Hoppas att det snart släpps en ny 13".

Frågan är bara i vilken mån IT-avdelningen vill uppgradera datorer utan synbar orsak. Ofta blir det blankt nej och så får man vänta avskrivningstiden ut tills man får en ny jobbdator.

Med tanke på de arbetsuppgifter Niklas beskriver, och att han ju egentligen inte vill ha en tung dator, så håller jag nog fast vid mitt ursprungliga råd. Möjligen att en hypotetisk 13" retina-MBP vore något, men man kan ju inte hålla på och rekommendera datorer som inte finns.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-28 12:18
Ursprungligen av Samuel K:

Frågan är bara i vilken mån IT-avdelningen vill uppgradera datorer utan synbar orsak. Ofta blir det blankt nej och så får man vänta avskrivningstiden ut tills man får en ny jobbdator.

En hårddiskuppgradering för ganska lite pengar som gör den anställde mer effektiv tror jag helt klart godkänns, annars kan Niklas eller någon han känner antagligen själva peta in en SSD på typ nolltid i 15"-aren. Bäst är ju att ersätta den optiska driven men det är ju lite knepigare.

Ursprungligen av Samuel K:

Med tanke på de arbetsuppgifter Niklas beskriver, och att han ju egentligen inte vill ha en tung dator, så håller jag nog fast vid mitt ursprungliga råd. Möjligen att en hypotetisk 13" retina-MBP vore något, men man kan ju inte hålla på och rekommendera datorer som inte finns.

Allt talar ju för att MBP 13" med Retina-skärma finns snart, frågan är hur snart han behöver en ny dator kan som sagt vara värt att vänta ett litet tag åtminstone.

Ursprungligen av Gordy:

En hårddiskuppgradering för ganska lite pengar som gör den anställde mer effektiv tror jag helt klart godkänns,

Du har uppenbart tillbringat för lite tid i stora företag och skattefinansierade verksamheter

Citat:

annars kan Niklas eller någon han känner antagligen själva peta in en SSD på typ nolltid i 15"-aren. Bäst är ju att ersätta den optiska driven men det är ju lite knepigare.

Det är ju en möjlighet, även om jag själv inte skulle vilja finansiera uppgraderingar till min jobbdator från min egen lön (eller skruva in egna saker i datorer jag inte äger). Och även om man gör det så kvarstår problem nummer två, d.v.s. att trådskaparen inte vill ha en så stor dator.

Citat:

Allt talar ju för att MBP 13" med Retina-skärma finns snart, frågan är hur snart han behöver en ny dator kan som sagt vara värt att vänta ett litet tag åtminstone.

Man kan alltid vänta på vad som finns runt hörnet, och man behöver inte vara synsk för att förutspå en 13" retinaskärm, men de rykten som är i omlopp just nu är från opålitliga källor. Kan mycket väl komma något i oktober, men det är inget jag skulle basera något köpråd just nu på.

Vilka program du kör spelar inte lika stor roll som hur stora filer du jobbar med. Att jobba i Photoshop är helt olika beroende på om filen är 2MB eller 2GB. Med det sagt så rullar min 13" Air med 1,7GHz i5 och 4GB minne på riktigt bra, med hyfsat stora Photoshop-filer (+500MB) och RAW-foton i 12MP i Lightroom.

Ursprungligen av Niklas Thulin:
  • Photoshop

  • Indesign

  • Illustrator

  • Lightroom

  • Office programmen.

  • Diablo 3

Som andra varit lite inne på – vad är det för filer du sitter med i Creative Suite och hur mycket Lightroom kommer du att köra?

Jag tar med en del jobb hem (Magasin i InDesign mest, med monterat material som ibland redigeras i de andra CS-programmen) till min Macbook Air 13" i7 och det funkar kalas. Det är mest skärmstorleken och bristen på gigabit ethernet som begränsar, tycker jag.

Annars är SSD det som jag upplever som störst prestandahöjare. Se till att få med en sådan oavsett burk

I din lista nämner du inte MBA 13". Som jag skrivit förr - kolla in MBA 13" före MBA 11". Obetydligt tyngre (IMHO) men bättre och mer högupplöst skärm, snabbare CPU, större trackpad osv osv.

1
Bevaka tråden