Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta Time Capsule till befintligt nätverk bestående av Dovado Tiny 3G samt Airport Express

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag funderar på att köpa en Time Capsule, dels för att använda Time Machine funktione och dels för att använda den som trådlös hårddisk. Då det är en hyfsat stor investering fill jag försöka klargöra några saker innan jag slår till. Först, kan en TC fungera som trådlös hårddisk eller är den endast avsedd för back-up? Så till min andra fråga, idag så består mitt nätverk av en Dovado Tiny 3G-router som jag har trådat anslutit till en Airport Express. Jag ansluter alltså trådlöst från min dator till AE, detta för att jag vill kunna använda Airplay som jag kopplat till min stereo. Så vad är igentligen bästa sättet att bygga ihop de tre pusselbitarna, TC, AE och Dovado? Alla komponenter kommer befinna sig i samma rum då jag bor i en 3:a och har inga behov av att utvidga räckvidden. Kan man ansluta TC till mitt befintliga nätverk och komma åt funktionerna på den eller är det bättre med någon annan setup?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-09-27 08:54

Hej
Jag har följande uppsättning som fungerar mycket tillfredsställande. Dovado 4GR router med mobilt bredband som delar ut mina interna ip-adresser. Denna är kopplad, med ethernetkabel, till en gigabit-switch, i källaren, där dels en Time Capsule, i en garderob, samt en Airport Express, vid stereon, är inkopplad. TC:n sköter trådlöst nät på 5GHz bandet samt skrivaren och en extern HD. AE:n sköter 2,4GHz bandet samt är kopplad till stereon. Har dock en gammal TC som inte kan köra på båda N-banden samtidigt, därav uppdelningen av det trådlösa nätet.

Om din utrustning står nära varandra så skulle jag koppla din nya TC med kabel till Tiny och koppla din AE med kabel till TC och köra trådlöst nätverk från TC. Du kan använda TC:s hårddisk både till Time Machine och som extern HD utan problem.

Vill du vill kan du låta Dovado Tiny fungera som brygga mellan modemet och TC:n och då kommer TC:n att fungera som router och dela ut IP-adresser. På så sätt fungerar alla Apple-funktioner helt problemfritt.

1
Bevaka tråden