Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pixelmator fyller fem år

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad gör Pixelmator så bra på o beskära bilder?
Eller menar du att det är ett bättre pris om man bara beskär bilder?
För det finns väl ingen anledning till o ha båda på samma dator?

Ursprungligen av ill_chrill:

Vad gör Pixelmator så bra på o beskära bilder?
Eller menar du att det är ett bättre pris om man bara beskär bilder?
För det finns väl ingen anledning till o ha båda på samma dator?

Pixelmator är överlag snabbare att arbeta med så i nio fall av tio är det Pixelmator vi använder. Det är en vanesak också, det beror helt på vad man är vad vid att arbeta med sedan tidigare. Jag slutade använda Photoshop dagligen när Pixelmator lanserades.

Pixelmator är kanske snabbare på att starta upp?

Kan bara säga att jag är så glad att jag slutade betala runt 900:- för varje uppdatering av Photoshop elements och i stället gick över till pixelmator, passar mina blygsamma behov mycket bättre, för att inte tala om att det passar plånboken ännu bättre, att köpa "riktiga" photoshop har väl aldrig känts som ett alternativ...

Jag bollar mellan Acorn och Pixelmator nästan dagligen för att få en uppfattning om programmen, och i jämförelse med framförallt Fireworks som jag traditionellt sett gjort webbgrafik med under många år. De har sina olika sidor, Pixelmator imponerar ibland men har stora brister också. Är mera kompis med Acorn, men kör ofta in i avsaknad av Fireworks och Photoshop för lite mera avancerade saker.

Kan ju säga att jag är lite av en Gui-nörd :D. Även om jag inte gör så värst mycket avancerat fotopulande i datorn så är Pixelmator väl värt att bara starta upp, det är så vackert

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kan ju säga att jag är lite av en Gui-nörd :D. Även om jag inte gör så värst mycket avancerat fotopulande i datorn så är Pixelmator väl värt att bara starta upp, det är så vackert

Jo, och mycket innovativt också. Ibland måste man ge det lite tid. Som när jag försökte hitta inställning för tolerans för markering med "magic wand". Man är ju van att det är en siffra någonstans. Men i Pixelmator är det bara att klicka, hålla inne och dra för att justera omfången. Genialt för de allra flesta och definitivt för målgruppen för Pixelmator. (För min del kan det dock vara trevligt med en siffra ibland.)

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kan ju säga att jag är lite av en Gui-nörd :D. Även om jag inte gör så värst mycket avancerat fotopulande i datorn så är Pixelmator väl värt att bara starta upp, det är så vackert

Absolut! Men funktionaliteten är lite lidande ibland. Effect Browser var väl inte världens bästa gränssnittsidé direkt.

Ursprungligen av Samuel K:

Absolut! Men funktionaliteten är lite lidande ibland. Effect Browser var väl inte världens bästa gränssnittsidé direkt.

Är som sagt inte proffs o har nog inte varit inne i effekt browsern så mycket, om den nu finns i version 1.6 vilket är den jag sitter med. Jag hoppas nya PM kommer i MacHeist när det paketet väl släpps

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Är som sagt inte proffs o har nog inte varit inne i effekt browsern så mycket, om den nu finns i version 1.6 vilket är den jag sitter med. Jag hoppas nya PM kommer i MacHeist när det paketet väl släpps

Den kom i 2.0. Från och med då är alla justeringar (exponering, nyans/mättnad, nivåer, rubbet) flyttade tillsammans med effektfiltren till en jättelång lista i en separat palett. Det är precis lika bakvänt och trögjobbat som det låter.

Ursprungligen av Samuel K:

Den kom i 2.0. Från och med då är alla justeringar (exponering, nyans/mättnad, nivåer, rubbet) flyttade tillsammans med effektfiltren till en jättelång lista i en separat palett. Det är precis lika bakvänt och trögjobbat som det låter.

Jag kan se en liten poäng i den, om man bara surfar omkring efter lite effekter utan att veta riktigt vad man vill ha. Då kan den visuella animationen vara på sin plats.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-27 22:37

För vardagligt bruk fixar Pixelmator det mesta. Jag har använt programet sedan det släpptes. Photshop har jag aldrig behövt bli polare med. För övrigt saknar jag Pagemaker. Snyft.

1
Bevaka tråden