Köpa ny eller uppgradera???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-19 14:50

Hejhej!
Jag har en gammal G4 500 Sawtooth med 1 GB ram, ett flashat Geforce 2 MX samt ett par hårddiskar på sammalagt 65 GB.

Jag funderar på att uppgradera den till 1.2 eller kanske 1.4 GHz med ett Sonnetkort från Macoteket.

1.2 GHz-kortet kostar 4690kr
1.4 GHz-kortet kostar 5590kr

(exkl moms- betalas genom mitt företag)

Det andra alternativet är att köpa en ny G4 1.25 GHz för 10795kr.

Fördelen med att behålla min gamla dator är att jag slipper sälja den och installera om program och flytta filer etc.

Nackdelen är att den börjar bli gammal, dåligt andrahandsvärde etc.

Fördelen med en ny dator är att den är ny, med bättre busshastighet och grafikkort etc.

Nackdelen med den nya datorn är att jag måste försöka sälja den gamla med allt va det innebär och att MD-modellen tydligen är så förbannat högljudd(?).

Vad ska jag göra?

• Medlem
  • 2003-09-19 14:55

Sälj datorn för 5000:-, med tanke på bestyckningen borde det inte vara så svårt. Det är enkel matematik, du förlorar pengar på att uppgradera.

CarbonCopy Cloner fixar över systemet. (förutsatt att du kan köpa den nya innan du säljer)

Sen måste du iofs köpa till minne till den nya datorn.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-19 14:59

Jo, extra 768 MB minne går på 1375 spänn extra för en 256 och en 512.

Låter MD'n mycket värre än G4 Sawtooth?

• Oregistrerad
  • 2003-09-19 15:31

Trodde MD.n var hyggligt åtgärdad vi dethär laget (men tyst blir den ju aldrig).
Men vad tusan - med ny får du får du ju en minnesbuss som är nästan dubbelt så snabb - och det brukar ju betyda en nästan dubbelt så snabb dator Och grafiken - tusan så mycket snabbare... Annan cache, snabbare IDE...
När man tittar bakåt undrar man varför alla klagar på att det aldrig är något nytt när apple släpper nya burkar...
(okey, lite överdriver jag väl )

Att uppgradera finner jag vara rena galenskaperna - men å andra sidan tycker ju många jag är galen så vadå

• Medlem
  • 2003-09-23 08:14

Köp ny burk... Det är allt jag kan säga.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-02 15:13

Har precis köpt en ny G4 1.25 GHz och den låter som ett tröskverk.

Uppgradera en dual 1.25 låter mer men ger inte mer prestanda än en Sawtooth med 1.2 GHz G4. Visst ger den mer då båda processoreran kan användas och visst är bussen snabbare men jag märker ingen direkt skillnad.

Dual 1.25 har dessutom ett irriterande surrande ljud betydligt högre än en G4/400 eller G3/350

1
Bevaka tråden