Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flygfoto avslöjar Apples solpaneler

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-17 11:04

Jag blir lite förvirrad av texten i artikeln.

"Installationerna är på motsvarande 404 685 kvadratmeter per styck och när de två anläggningarna är klara kommer de tillsammans att producera 42 miljoner kilowattimmar el per år, vilket är att jämföra med de 20 megawatt som Apples
datacenter beräknas sluka varje år."

Jag hoppas att det är ett skrivfel i artikeln, men det går inte att jämföra 42 miljoner kWh med 20 MW utan att veta tidsperspektivet på 20 MW. kWh är en energimängd medans MW är en effekt. Om anläggningen konstant förbrukar 20 MW skulle det på ett år motsvara 175,2 miljoner kWh, vilket känns mer rimligt men det är ett antagande från mig att det är vad som syftas.

Ursprungligen av wahlle:

Jag blir lite förvirrad av texten i artikeln.

"Installationerna är på motsvarande 404 685 kvadratmeter per styck och när de två anläggningarna är klara kommer de tillsammans att producera 42 miljoner kilowattimmar el per år, vilket är att jämföra med de 20 megawatt som Apples
datacenter beräknas sluka varje år."

Jag hoppas att det är ett skrivfel i artikeln, men det går inte att jämföra 42 miljoner kWh med 20 MW utan att veta tidsperspektivet på 20 MW. kWh är en energimängd medans MW är en effekt. Om anläggningen konstant förbrukar 20 MW skulle det på ett år motsvara 175,2 miljoner kWh, vilket känns mer rimligt men det är ett antagande från mig att det är vad som syftas.

Helt rätt - tidsangivelsen som anger hur mycket el anläggningen gör av med varje år var ett antagande från min sida. Det är borttaget nu. Om man ser till Apples uppgifter om att de producerar 60% av energiåtgången genom solpaneler och bränsleceller (124 miljoner kWh) så torde det vara enkelt att klura ut hur mycket el de gör av med totalt årligen.

På Apples hemsida står det bara att anläggningen drar 20 MW vid full kapacitet. Inte per år. Dessutom så står det på den att de båda solcellsanläggningarna tillsammans producerar 84 miljoner kWh tillsammans. 42 miljoner kWh är vad de producerar styck.

Ursprungligen av teonanacatl:

På Apples hemsida står det bara att anläggningen drar 20 MW vid full kapacitet. Inte per år. Dessutom så står det på den att de båda solcellsanläggningarna tillsammans producerar 84 miljoner kWh tillsammans. 42 miljoner kWh är vad de producerar styck.

kWh är ett mått på en mängd energi, inte på en effekt. På vilken tid producerar de 42 miljoner kWh? Här är det någon som har rört ihop begreppen. Om anläggningen drar 20 MW vid fullt effektuttag så drar den på en timme 20 MWh. På två timmar 20 MWh, på tre timmar 60 MWh osv.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-17 11:31
Ursprungligen av pmarriott:

På vilken tid producerar de 42 miljoner kWh?

I artikeln står det ett år iaf. Det som är galet är att det även står att datacentret drar 20 MW per år​, vilket ju inte betyder nånting.

Ursprungligen av pmarriott:

kWh är ett mått på en mängd energi, inte på en effekt. På vilken tid producerar de 42 miljoner kWh? Här är det någon som har rört ihop begreppen. Om anläggningen drar 20 MW vid fullt effektuttag så drar den på en timme 20 MWh. På två timmar 20 MWh, på tre timmar 60 MWh osv.

Eftersom det stod per år i artikeln så antog jag att det skulle vara uppenbart att det även gällde det jag skrev i artikeln. Ser nu att det blir lite förvirring när jag påpekade att det på Apples hemsida stod 20 MW vid max belastning och inte per år och att jag sen inte skrev ut att det var per år när jag angav mängden energi som solpanelsanläggningarna skulle producera.

Apple: "Apple’s data center in Maiden, North Carolina, will draw about 20 megawatts of power at full capacity."
..
"We’re currently building two solar array installations in and around Maiden. These sites use high-efficiency solar cells and an advanced solar tracking system. A 100-acre, 20-megawatt installation on the same site as our data center will produce 42 million kilowatt-hours (kWh) of energy annually. A 100-acre site located a few miles away will produce another 42 million kWh. Together that’s 84 million kWh of clean, renewable energy supplied annually. When our bio-gas-powered 5-megawatt fuel cell installation comes online later this year, it will provide more than 40 million kWh of renewable energy annually."

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-17 11:52
Ursprungligen av Joacim Melin:

Apple: "Apple’s data center in Maiden, North Carolina, will draw about 20 megawatts of power at full capacity."
..
"We’re currently building two solar array installations in and around Maiden. These sites use high-efficiency solar cells and an advanced solar tracking system. A 100-acre, 20-megawatt installation on the same site as our data center will produce 42 million kilowatt-hours (kWh) of energy annually. A 100-acre site located a few miles away will produce another 42 million kWh. Together that’s 84 million kWh of clean, renewable energy supplied annually. When our bio-gas-powered 5-megawatt fuel cell installation comes online later this year, it will provide more than 40 million kWh of renewable energy annually."

Ja precis. Alltså är det ett faktafel och en begreppsförvirring i artikeln.

Faktafel: De två anläggningarna producerar 42 miljoner kWh per år vardera, inte tillsammans.

Begreppsförvirring: 20 megawatt varje år. Antingen tar du bort "varje år", eller så räknar du om 20 MW till årsförbrukning i kWh. Det senare är att föredra då det blir lättare att jämföra med elproduktionen.

Ursprungligen av Vassius:

Ja precis. Alltså är det ett faktafel och en begreppsförvirring i artikeln.

Faktafel: De två anläggningarna producerar 42 miljoner kWh per år vardera, inte tillsammans.

Begreppsförvirring: 20 megawatt varje år. Antingen tar du bort "varje år", eller så räknar du om 20 MW till årsförbrukning i kWh. Det senare är att föredra då det blir lättare att jämföra med elproduktionen.

Artikeln är uppdaterad. Förhoppningsvis har vi fått detta rätt nu.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-17 15:34

Nu tycker jag att det är mindre förvirrande med begreppen i artikeln och det går att jämföra energimängden som produceras och som förbrukas vid full belastning.

1
Bevaka tråden