Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver råd inför min första iMac

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hforsling:

Man kan ju tydligen skjuta i både en ssd och mer ram i den äldre. Hyggligt pris nu och man slipper vänta tills december. Om man vill ha 27"

Fast iofs kan man kanske köpa en extern sdd på 64 gb att köra operativsystemet+kärnprogram på...

Har faktiskt börjat fundera på en annan konfiguration men osäker om det funkar.

- Senaste 27" Thunderbolt Display (Begagnad)
- Nya Mac Mini (som introducerades igår; med ssd)
- Apple Trådlös magic mouse
- Apple Wireless keyboard

Eller är det ett tokigt alternativ till en iMac.

Senast redigerat 2012-10-26 22:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 20:34
Ursprungligen av hforsling:

Har faktiskt börjat fundera på en annan konfiguration men osäker om det funkar.

- Senaste Thunderbolt Cinema Display (Begagnad)
- Nya Mac Mini (som introducerades igår; med ssd)
- Apple Trådlös magic mouse
- Apple Wireless keyboard

Eller är det ett tokigt alternativ till en iMac.

Det är väl inte så tokigt.
Med en SSD (eller Fusion Drive) slipper du flaskhalsen med 5400 rpm-disk.
Nackdelen kan vara grafikkortet, beroende på vad du tänker göra.

Fördelar är att det inte är ny design med ev. barnsjukdomar, och att du kan byta dator och behålla skärmen. Samt att du slipper vänta så länge på den.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Fast iofs kan man kanske köpa en extern sdd på 64 gb att köra operativsystemet+kärnprogram på...

Det går det med..om man har plats och pengar..

Men en sdd på 64 gb behöver inte bli så överdrivet dyrt...Just nu känns det sjukt mkt mer irriterande att man inte kan uppdatera minnet i den mindre modellen. Alltså lyssna på hur det låter; Du kan ej uppdatera minnet i en stationär dator! Och folk undrar varför många tycker Apple är ett arrogant företag! Sedan att usb-ingångar och dylikt hamnar på baksidan av datorn är så fantastiskt dumt att jag saknar ord.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-24 16:39
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag är en sån där hemsk PC-människa som långsamt börjar mjukna inför Apple och Mac. Jag hade faktiskt tänkt att köpa en iMac med sdd 22-tum...Men vad kostar det att få en nya iMac med sdd? Först måste du välja den dyrare modellen för 14 795, som nästan är identisk i övrigt med modellen för 12 795, sedan måste du välja kombinationen av sdd och traditionell disk som kostar dig 2500 kr extra. Det här betyder att en iMac med 16gb i ram med sdd kommer att kosta +19 lakan. Helt sjukt faktiskt....För de pengarna borde man ha rätt att kräva betydligt mer.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Men en sdd på 64 gb behöver inte bli så överdrivet dyrt...Just nu känns det sjukt mkt mer irriterande att man inte kan uppdatera minnet i den mindre modellen. Alltså lyssna på hur det låter; Du kan ej uppdatera minnet i en stationär dator! Och folk undrar varför många tycker Apple är ett arrogant företag! Sedan att usb-ingångar och dylikt hamnar på baksidan av datorn är så fantastiskt dumt att jag saknar ord.

1) Vad menar du gör att du skulle kunna kräva mer för 19 000 kr?

2) Klart att man kan tycka att minnet borde gå att uppdatera själv i 21,5" iMac men av någon anledning gör det inte det, orsak hittills okänd. Varför skulle Apple anses arrogant för detta?

3) Om det något som är bra så är det att anslutningarna sitter på baksidan, hur resonerar du när du tycker rakt det motsatta?

För att man ska ha möjlighet att uppdatera imac 21,5 till fusion drive måste man först välja 2,9Ghz processorn och denna kostar utan uppdateringar 14795...Sedan kommer uppdateringen av minnet till 16gb vilket kostar 1900. Sedan har vi priset för fusion drive på 2500....Enligt min miniräknare blir detta i runda slängar 19 200. Vilket faktiskt är extremt mycket pengar för den datorn. Måhända tillkommer ett bättre grafikkort men det motiverar inte det priset.

Summan av kardemumman är att vi nu har en dator som kostar 19200 istället för en uppdaterad grundmodell för 12 800+1900 (8gb extra minne) Eftersom de både varianterna av imac 21 i grundmodellerna nästan är identiska blir kostnaden för 1 styck grafikkort och 1 styck flashminne 128gb 4500 SEK (6500 om du lägger till i7-processor). Vilket är stort jävla skämt om du frågar mig....Minnet och grafikkortet kostar max 2000 som lösa delar. Du betalar alltså 2500 kr för luft och ingenting.

Senast redigerat 2012-10-24 19:16
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-24 19:28
Ursprungligen av Johan Thuresson:

För att man ska ha möjlighet att uppdatera imac 21,5 till fusion drive måste man först välja 2,9Ghz processorn och denna kostar utan uppdateringar 14795...Sedan kommer uppdateringen av minnet till 16gb vilket kostar 1900. Sedan har vi priset för fusion drive på 2500....Enligt min miniräknare blir detta i runda slängar 19 200. Vilket faktiskt är extremt mycket pengar för den datorn. Måhända tillkommer ett bättre grafikkort men det motiverar inte det priset.

Summan av kardemumman är att vi nu har en dator som kostar 19200 istället för en uppdaterad grundmodell för 12 800+1900 (8gb extra minne) Eftersom de både varianterna av imac 21 i grundmodellerna nästan är identiska blir kostnaden för 1 styck grafikkort och 1 styck flashminne 128gb 4500 SEK (6500 om du lägger till i7-processor). Vilket är stort jävla skämt om du frågar mig....Minnet och grafikkortet kostar max 2000 som lösa delar. Du betalar alltså 2500 kr för luft och ingenting.

Skillnaden i pris mellan modellerna är 2000 kr. För dessa 2000 kr mer så får du en bättre processor och ett bättre grafikkort. Om det är värt 2000 kr för dig eller ej kan jag inte avgöra men det är skillnaderna mellan 21,5"-modellerna.

Ingen i ditt inlägg ovan svarar på varken punkt 1, 2 eller 3 i mitt inlägg.

Driver du med mig? 3) har du ju redan bestämt dig för att det är jättebra att ha ingångarna på baksidan - vilket för mig är minst sagt anmärkningsvärt....Sedan är skillnaderna mellan processorerna noll och ingenting I PRAKTIKEN mellan 2,7 och 2,9Ghz. Grafikkortet ensamt motiverar inte prisskillnaden. Och ja, öppna ögonen och inse att det är extremt mkt pengar för en sådan dator....För 19 000 kan man absolut kräva i7-processor, och betydligt mer grafik....Det vore löjligt att hävda något annat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-24 21:49
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Driver du med mig? 3) har du ju redan bestämt dig för att det är jättebra att ha ingångarna på baksidan - vilket för mig är minst sagt anmärkningsvärt....Sedan är skillnaderna mellan processorerna noll och ingenting I PRAKTIKEN mellan 2,7 och 2,9Ghz. Grafikkortet ensamt motiverar inte prisskillnaden. Och ja, öppna ögonen och inse att det är extremt mkt pengar för en sådan dator....För 19 000 kan man absolut kräva i7-processor, och betydligt mer grafik....Det vore löjligt att hävda något annat.

Ok, jag har ställt frågorna men du har vägrat att svara på dem. Låt mig försöka igen.

Vad är det som, enligt dig, är så "fantastiskt dumt att du saknar ord" när det gäller att ha anslutningarna på baksidan?

Varför anser du att Apple är just "arroganta" ?

Vad du sedan tycker att ett grafikkort och en viss processor är värda är ju din åsikt men nu är det så här. Att du uttrycker dig som att man kan kräva allt möjligt för att datorn kostar 19 000 kr är bara löjligt. Vad vet du om konstruktion av en dator som denna nya iMac som gör att du kan påstå detta?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-24 21:56
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Sedan att usb-ingångar och dylikt hamnar på baksidan av datorn är så fantastiskt dumt att jag saknar ord.

Att du kan hänga upp dig på att USB-ingångarna sitter på baksidan.
Jag tycker att det är positivt att de sitter där, framför allt slipper man se dem. Hur snyggt är det att ha dem på framsidan?
Hur ofta kopplar man in grejer egentligen, nästan aldrig? De grejer jag kopplar in lite mer frekvent är bankdosan och min iPhone, och de sladdarna låter jag sitta i och puttar in bakom skärmen när jag inte använder dem.

Är det inte uppenbart varför många med mig tycker att det är extremt dumt att ha portarna på baksidan? Kanske för att det är mindre praktiskt än att ha dem fram på datorn? Ska det vara svårt att förstå det? Behöver du besked om vad 1+1 är med?

För det andra är det inte "min" åsikt vad ett grafikkort är värt. Ett tips; sök i pricerunner eller liknande tjänster....

Och ja; att man prioriterar utseendet på datorn (se vad tunn den är!) till den grad att man inte längre kan stoppa i eget minne i burken är bortom all idiotI. Designpajasar finns det högar av såväl på Apples huvudkontor som i hejarklacksleden här iSverige. Apple är arroganta företag främst för dessa idiotiska begränsningar och alla dessa svindyra uppgraderingsmöjligheter...I min värld kan man faktiskt kräva i7 om datorn kostar 19 papp!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-24 23:18
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Är det inte uppenbart varför många med mig tycker att det är extremt dumt att ha portarna på baksidan? Kanske för att det är mindre praktiskt än att ha dem fram på datorn? Ska det vara svårt att förstå det? Behöver du besked om vad 1+1 är med?

För det andra är det inte "min" åsikt vad ett grafikkort är värt. Ett tips; sök i pricerunner eller liknande tjänster....

Jag tycker du ska sansa dig ett par hekto, ta ett par djupa andetag och sedan läsa det som verkligen skrivs. Du kan dessutom se till att använda en hövlig ton i sättet att skriva, då hade du sluppit att få samma ton tillbaka.

1) Anslutningarna sitter där bak av flera anledningar, det förstår du inte. Det krävdes dessutom att jag ställde frågan till dig tre gånger innan du kunde besvara den. Sedan, som Capeman säger så har också dessa portar alltid suttit där bak. De hör hemma där. Du gillar det inte, fine, men det är den platsen som är det totalt sätt bästa för dem. Om det nu är en dealbreaker för dig så har jag ett förslag, låt bli att köpa en iMac.

2) Det är vad just din åsikt gör gällande som betyder något för dig, inte nödvändigtvis någon annan och definitivt inte för Apple. Att pricerunner kan lista ett visst pris för en datorkomponent innebär inte att det är den prisnivån som Apple ska hålla, trodde du verkligen det? Kom igen nu. De bestämmer väl själva hur de ska prissätta sina produkter och sedan är det ju upp till dig som konsument att avgöra om det är något för dig eller inte.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Och ja; att man prioriterar utseendet på datorn (se vad tunn den är!) till den grad att man inte längre kan stoppa i eget minne i burken är bortom all idiotI. Designpajasar finns det högar av såväl på Apples huvudkontor som i hejarklacksleden här iSverige. Apple är arroganta företag främst för dessa idiotiska begränsningar och alla dessa svindyra uppgraderingsmöjligheter...I min värld kan man faktiskt kräva i7 om datorn kostar 19 papp!

Du kallar Apple, ett företag som anses som ett av de mest framstående inom produktdesign i världen, för designpajasar? Tala om att du skjuter dig själv i foten, kom in i matchen. Det säger allt om dig och inget om Apple, du måste ju kunna föra en argumentation på en verklighetsanknuten nivå om du ska diskutera detta.

Du kan sedan inte heller kräva ett enda dugg gällande priset på en dator. Om du nu tycker att Apple är ett så uselt företag och att de tillverkar så dåliga och dyra produkter, då har jag ett tips - köp inte produkterna. Du kanske ska titta på produkter från Dell eller HP istället, de kan du säkert modda hur du vill och kan enklare komma över till ett för dig "rimligt pris".

Till sist, Apple är ett företag. Inte flera. Ergo inte "Apple är arroganta företag".

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker du ska sansa dig ett par hekto, ta ett par djupa andetag och sedan läsa det som verkligen skrivs. Du kan dessutom se till att använda en hövlig ton i sättet att skriva, då hade du sluppit att få samma ton tillbaka.

1) Anslutningarna sitter där bak av flera anledningar, det förstår du inte. Det krävdes dessutom att jag ställde frågan till dig tre gånger innan du kunde besvara den. Sedan, som Capeman säger så har också dessa portar alltid suttit där bak. De hör hemma där. Du gillar det inte, fine, men det är den platsen som är det totalt sätt bästa för dem. Om det nu är en dealbreaker för dig så har jag ett förslag, låt bli att köpa en iMac.

2) Det är vad just din åsikt gör gällande som betyder något för dig, inte nödvändigtvis någon annan och definitivt inte för Apple. Att pricerunner kan lista ett visst pris för en datorkomponent innebär inte att det är den prisnivån som Apple ska hålla, trodde du verkligen det? Kom igen nu. De bestämmer väl själva hur de ska prissätta sina produkter och sedan är det ju upp till dig som konsument att avgöra om det är något för dig eller inte.

Du kallar Apple, ett företag som anses som ett av de mest framstående inom produktdesign i världen, för designpajasar? Tala om att du skjuter dig själv i foten, kom in i matchen. Det säger allt om dig och inget om Apple, du måste ju kunna föra en argumentation på en verklighetsanknuten nivå om du ska diskutera detta.

Du kan sedan inte heller kräva ett enda dugg gällande priset på en dator. Om du nu tycker att Apple är ett så uselt företag och att de tillverkar så dåliga och dyra produkter, då har jag ett tips - köp inte produkterna. Du kanske ska titta på produkter från Dell eller HP istället, de kan du säkert modda hur du vill och kan enklare komma över till ett för dig "rimligt pris".

Till sist, Apple är ett företag. Inte flera. Ergo inte "Apple är arroganta företag".

Det är fantastiskt att du misslyckas med att förstå vad jag menar. Att ta 4500kr extra för ett snarlikt grafikkort och sdd-disk på 128gb kan aldrig vara OK. Tror man måste vara rätt jävla insnöad på Apple för att tycka som du här. Inte ens alla i hejarklacksleden tycker ju att det här är bra.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Är det inte uppenbart varför många med mig tycker att det är extremt dumt att ha portarna på baksidan? Kanske för att det är mindre praktiskt än att ha dem fram på datorn? Ska det vara svårt att förstå det? Behöver du besked om vad 1+1 är med?

För det andra är det inte "min" åsikt vad ett grafikkort är värt. Ett tips; sök i pricerunner eller liknande tjänster....

Och ja; att man prioriterar utseendet på datorn (se vad tunn den är!) till den grad att man inte längre kan stoppa i eget minne i burken är bortom all idiotI. Designpajasar finns det högar av såväl på Apples huvudkontor som i hejarklacksleden här iSverige. Apple är arroganta företag främst för dessa idiotiska begränsningar och alla dessa svindyra uppgraderingsmöjligheter...I min värld kan man faktiskt kräva i7 om datorn kostar 19 papp!

Jag kommer säkert få ångra att jag ger mig in i denna pajkastning men jag kan inte låta bli att undra en sak:

- VARFÖR är du här, på ett Mac-forum, i en rådfrågningstråd skapad av en iMac-spekulant o spyr galla? Det finns bättre ställen för det o du kan ju glömma att få mer än enstaka medhåll för dina synpunkter...

Skulle aldrig vilja ha portarna fram på datorn, så himla fult och opraktiskt. Klart de ska vara på baksidan av datorn. Där de alltid funnits på iMac, förutom den allra första modellen för elva år sedan, där de satt på sidan. Att plötsligt flytta dem till framsidan på datorn hade varit knasigt och ologiskt.

[QUOTE="Capeman;2114728"]Skulle aldrig vilja ha portarna fram på datorn, så himla fult

Jojo...minsann känner man igen applegeeks på själva talet:D

Skämt å sido; Att sidan av datorn kan vara praktiskt köper jag, men aldrig i mitt liv att jag köper att det är praktiskt att dem på baksidan. Fråga en person med dåliga leder var helst han eller hon vill ha portarna.

Jag vill ha dem där bak eftersom det är opraktiskt med en massa sladdar som hänger ut där jag vill ha tangentbordet. Och på en stationär dator håller i alla fall inte jag på och kopplar ur och in saker hela tiden...

Ursprungligen av oskard:

Det är väl inte så tokigt.
Med en SSD (eller Fusion Drive) slipper du flaskhalsen med 5400 rpm-disk.

Nackdelen kan vara grafikkortet, beroende på vad du tänker göra.

Fördelar är att det inte är ny design med ev. barnsjukdomar, och att du kan byta dator och behålla skärmen. Samt att du slipper vänta så länge på den.

Lika bra att skaffa ssd av olika anledningar. Rätt mig om jag har fel men ssd:n bidrar väl till lägre arbetstemp på enheten, snabbare och mer tillförlitlig än att bara ha en enda stor hdd. Hade tänkt ha den i 8-10 år iaf så det är en bra investering, tror jag.

Som jag skrev i mitt allra första inlägg kommer jag mest använda den till surf, mail, streama film och kanske ett eller annat spel. Det ska den väl klarar? Mac Minin alltså.

Jag tänkte så här. Bättre att ha separat dator och skärm ifall nåt skulle gå sönder. Pajar skärmen eller hdd på en iMac blir ju hela datorn obrukbar så att säga. Visst, går ju att lämna in och laga. Går minin sönder räcker det ju att byta ut den utan att köpa en ny allt-i-ett dator. Förstår du mitt tänk?

Hur stor skillnad är det på i5 resp i7 processorerna? Klarar man sig med i5 för min behov? Eller värt att köpa i7an

Ursprungligen av hforsling:

Lika bra att skaffa ssd av olika anledningar. Rätt mig om jag har fel men ssd:n bidrar väl till lägre arbetstemp på enheten, snabbare och mer tillförlitlig än att bara ha en enda stor hdd. Hade tänkt ha den i 8-10 år iaf så det är en bra investering, tror jag.

Som jag skrev i mitt allra första inlägg kommer jag mest använda den till surf, mail, streama film och kanske ett eller annat spel. Det ska den väl klarar? Mac Minin alltså.

Jag tänkte så här. Bättre att ha separat dator och skärm ifall nåt skulle gå sönder. Pajar skärmen eller hdd på en iMac blir ju hela datorn obrukbar så att säga. Visst, går ju att lämna in och laga. Går minin sönder räcker det ju att byta ut den utan att köpa en ny allt-i-ett dator. Förstår du mitt tänk?

Hur stor skillnad är det på i5 resp i7 processorerna? Klarar man sig med i5 för min behov? Eller värt att köpa i7an

Skulle säga såhär: om du har råd med det dyrare alternativet så ta det eller så satsar du på att maxa Ram från första början. För de saker du beskriver ovan borde en i5 räcka långt o väl. Själv är jag inte spekulant på ny dator, även om en Mini säkert skulle komma till nytta :). Min iMac (late 2009) har en dualcore 3.06 Ghz processor. Jag använder den för just de saker du beskriver ovan o några till såsom redigerar foton o skriver en del. Jag är jättenöjd med den o ännu nöjdare blev jag efter att ha utökat minnet från 4 till 12 GB(max är 16).

Lycka till med ditt val, vad det nu blir

Senast redigerat 2012-10-25 01:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 06:44
Ursprungligen av hforsling:

. Går minin sönder räcker det ju att byta ut den utan att köpa en ny allt-i-ett dator. Förstår du mitt tänk?

Hur stor skillnad är det på i5 resp i7 processorerna? Klarar man sig med i5 för min behov? Eller värt att köpa i7an

Har lite samma tankar ang. att byta enheter.

i5 eller i7? Ja, skall du ha den länge skulle jag säga snabbaste i7.
Vill du komma lite billigare undan med minne köper du 2x8 GB RAM i efterhand och stoppar i själv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-25 00:58
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Är det inte uppenbart varför många med mig tycker att det är extremt dumt att ha portarna på baksidan?...

Är man extremt smart kan man införskaffa en USB-hub och koppla in prylar i godan ro. Är man extremt smart kan man fästa denna USB-hub med dubbelhäftande tape och vips, kontakter på sidan av skärmen.

Citat:

För det andra är det inte "min" åsikt vad ett grafikkort är värt. !

Precis, det är marknaden som styr.

Inte vacker från sidan, men från min stol ser jag varken sladdar eller läsare, men CF-kortet ser jag om det sitter i.
Att ingen släppt en snygg iMac-anpassad usb-hubb/kortläsare förvånar mig.

Senast redigerat 2012-10-26 22:51
Ursprungligen av reboot81:

Är man extremt smart kan man införskaffa en USB-hub och koppla in prylar i godan ro. Är man extremt smart kan man fästa denna USB-hub med dubbelhäftande tape och vips, kontakter på sidan av skärmen.

Man behöver inte ens använda dubbelhäftande tejp om man prompt vill ha usb-utgångar (och för all del FW800) på framsidan. Bara att skaffa en sån här Moshi iLynx-hub som passar exaktemente på imacens fot. Man kan också ha den som bettskena till fradgande troll...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-25 09:24

Jag skulle nog säga långsammaste i7. Skillnad mellan i5 och i7 är värt pengarna, men skillnaden i hastighet inom samma processor är oftast inte värt det.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2012-10-30 11:25
Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle nog säga långsammaste i7. Skillnad mellan i5 och i7 är värt pengarna, men skillnaden i hastighet inom samma processor är oftast inte värt det.

Finns det mer än 3,1 ghz i7 att välja på för iMac? Jag kan inte hitta någon annan på på Apple Store. Jag kör huvudsakligen videoredigering men tvekar in för valet av processor mellan i5/3,2 GHz eller i7/3,1 GHz. Kommer dock att beställa 27" med Fusiondrive så fort de släpper dem men tacksam för råd om processor!

Tack för alla bra råd! Det lutar väl mest åt att skaffa nya Mac mini och en 27" thunderbolt display. Har nån ytterligare frågor bara

1. Kommer jag kunna driva skärmen med minin utan att ha strömkabel i?
2. Kommer jag kunna koppla förbi skärmens 2.1-ljudsystem och istället använda mina logitechhögtalare?
3. Vilken funktion har ethernet ingången på skärmen?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-10-26 03:29
Ursprungligen av hforsling:

3. Vilken funktion har ethernet ingången på skärmen?

Skärmen är som en "hubb" där du bara behöver en kabel mellan dator och skärm. Detta är mest en praktisk funktion om man har en bärbar dator.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-10-26 12:40

Tycker faktiskt det är lite trist att de inte petade in i7 och ett roligare grafikkort när de ändå levererar en produkt. Jag är väldigt förtjust i Mac OS, men ska jag köpa en ny burk vill jag gärna ha bättre grafikkort än det 3-4 år gamla kort jag har i min nuvarande dator.....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-26 13:00
Ursprungligen av Ikebana:

Tycker faktiskt det är lite trist att de inte petade in i7 och ett roligare grafikkort när de ändå levererar en produkt. Jag är väldigt förtjust i Mac OS, men ska jag köpa en ny burk vill jag gärna ha bättre grafikkort än det 3-4 år gamla kort jag har i min nuvarande dator.....

Du kan ju välja att få en levererad med i7'a.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-10-26 13:34
Ursprungligen av zinned:

Du kan ju välja att få en levererad med i7'a.

Javisst, men det borde kanske vara default för prisbilden :).

missförstå mig inte, jag betalar gärna för en bra maskin, men komponenterna får gärna var fräscha.

Bevaka tråden