Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluta trådlöst till projektorn?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

I vår föreningslokal har vi en projektor i taket. Den är ansluten med bildskärmskabel till en dator som står i ett angränsande rum, vilket är okej när man ser på film men inte när man kollar powerpoint presentationer.

Nu vill jag undersöka om det finns något sätt att ansluta projektorn till vårt trådlösa nätverk som finns på lokalen, och på det sättet ansluta vilken dator som helst till projektorn. Är det möjligt eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand!

PS! Det är en Toshiba TDP-T90A och den är för närvarande ansluten med en vanlig bildskärmskabel. Men jag vill alltså ha trådlöst. Kan man köpa någon mojäng som kan göra den trådlös?

Senast redigerat 2012-09-11 23:40

Om projektorn har stöd för det ja.
Och om den har det så beror det på om det krävs speciella klientprogramvaror/appar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-10 23:14

Nu har jag inte provat mot projektor, men dator->AppleTV->platt-tv funkar fint att visa bilder på för min del. Så utöver datorn blir det en liten AppleTV och två sladdar att packa ner när jag skall till släkt för att visa bilder. (Dator eller iPad)

(När du säger ”bildskärmskabel” tänker jag på VGA kabel, och att HDMI porten på projektorn är ledig, vilket mitt resonemang ovan bygger på.)

Vad är det för projektor? Hur är den ansluten?

Okej, jag tänkte om man kan använda typ en nätverksbrygga eller något sånt. Vi har en sån till skrivaren och då kan alla datorer som har till tillgång till den trådlösa nätverket, skriva ut på den skrivaren. Finns det inte någon liknande utrustning för projektorn? Eller måste sånt finnas inbyggt?

Vi vet inte vad det är för projektor du har och hur den är ansluten.

reboot81 hann före..

Det är en Toshiba TDP-T90A och den är för närvarande ansluten med en vanlig bildskärmskabel. Men jag vill alltså ha trådlöst. Kan man köpa någon mojäng som kan göra den trådlös?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-12 00:03

Manual finns på http://www.toshiba.fi/downloads/Anvandarmanual_T90_Sve.pdf
Enligt den har den ett par VGA-ingångar, och trådlös VGA-överföring finns, tex Devolo Vianect Air TV Trådlös ljud- och bildöverföring med HD-stöd från dator till TV/projektor
Finns det trådlöst nätverk i lokalen borde du kunna spegla din skärm på den som sitter ihopkopplad idag med projektorn, dvs att den visar samma som du visar på din skärm. En billigare lösning kanske. Vad är det för datorer vi pratar om?

Den dator som sitter ihopkopplad med projektorn idag är en HP EliteBook 8440P. Min egen dator är en MacBook Air 11". Men tanken är egentligen att föreläsare som kommer med ett bildspel på sin egen dator, på ett enkelt sätt ska kunna ansluta den. Att spegla skärmen låter krångligt, men det kanske det inte är?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-09-12 19:39

Har ingen aning om hur bra den här produkten är men jag gjorde en snabb sökning på Google och fann det här klippet: Wirelessly stream HDMI, VGA or VGA and Audio up to 30ft! - YouTube

Du har väl tänkt på att även överföra ljud trådlöst?

1
Bevaka tråden