Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Filemaker Pro 12 och Filemaker Go

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,
Finns det någon därute som, mot rimlig ersättning, kan tänkas hjälpa till att bygga en Filemaker bas för insamling av mätvärden vid olika tillfällen?
Underlag finns hur det går till idag då det skapas manuellt i excel, men min tanke är att ha en Filemaker databas som man ska kunna nå via internet så man kan mata in mätvärdena när man är ute på fältet direkt i basen.

Det är naturligtvis görbart, och i grunden rätt enkelt. Samtidigt måste man hålla i minnet att man då även måste ansvara för servrar, brandväggar, säkerhet osv.

Jag tror många som behöver lite enklare datainsamling med fördel kan titta t.ex. på Google Docs/Spreadsheets/Forms etc

Google Docs – Google Docs

Tack Richard för tips om GoogleDocs. Säkert en smidig lösning men i detta fall ser jag gärna Filemaker som grund med dess utomordentliga sök/sortera-funktioner. Det finns möjligheter båda ett lägga Filemaker basen på egen server (används idag för andra applikationer) eller hos en extern värd.

Gör en databas med en layout som du vill att det ska se ut och så slår du på instant web Publishing.

Att använda FileMaker Go låter som en bra ide om användarna kör iOS, blir mer som en vanlig app jämfört mot webblösning med Instant Web Publishing, och FileMaker Go 12 är dessutom gratis.

Vi kan hjälpa till med programmering och/eller rådgivning om det är konsulthjälp du söker, vi har gjort en del Go-tillämpningar och fler är under utveckling.

1
Bevaka tråden