Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill inte gå ner i vila automatiskt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Macbook Pro 2011 med 10.7.4 vill inte går ner i vila automatiskt efter den förinställda tiden. Stänger jag locket eller väljer manuellt att datorn ska gå ner i vila så gör den däremot det. Skärmen släcks som den ska.

Jag har:

* Kollat inställningarna så den verkligen ska gå i vila
* reparera skivbehörigheter
* Dragit ut ev. usb moj
* resettat smc
* stängt av alla program som autostartar
* stängt av wifi och bluetooth
* raderat skrivarna/ kollat så inget ligger i skrivarkön.
* ingen torrentapp igång eller liknande.
* raderat ett antal appar
* slitit mitt hår

Mitt i allt detta upptäckte jag att spotlight slutade fungera och ville bygga om hela index, har det med reparera skivbehörigheter att göra? auto viloläge fungerar fortfarande ej efter att indexeringen är klar.

Vet inte hur länge det varit så här, har petat i 8 gb minne men tror att det har fungerat efter det...

Blir inte så mycket klokare, jag har som sagt inget i skrivarkön.
Såhär står det i terminalen när jag skriver "pmset -g assertions":

~ Tim$ pmset -g assertions
2012-09-06 18:42:16 CEST
Assertion status system-wide:
PreventUserIdleDisplaySleep 0
CPUBoundAssertion 0
DisableInflow 0
ChargeInhibit 0
PreventSystemSleep 0
PreventUserIdleSystemSleep 0
ExternalMedia 0
DisableLowPowerBatteryWarnings 0
EnableIdleSleep 1
NoRealPowerSources_debug 0
UserIsActive 0
ApplePushServiceTask 0

Kernel Assertions: None

Datorns uppfattning av "idle" o avändarens uppfattning av det samma är två helt olika saker har jag märkt. Trots att du tagit alla dessa steg så kan det fortfarande finnas någon process som går i bakgrunden o därmed hindrar datorn från att gå i vila. Jag tycker definitivt att strömsparfunktionerna/inställningarna behöver en rejäl överhalning.

Skit, tycker jag har googlat som en tok på detta, gjort allt som föreslås. It just works... my ass!

Senast redigerat 2012-09-06 22:21

Ny fräsch installation av Lion hjälpte inte, kanske beror på att jag återställde alla apparna från en Time Machine backup.
Hittade en app som tvingar datorn att somna som den ska enligt inställningarna. "Please Sleep"

Ny installation av lion fungerade som sagt inte, uppgradering till Mountain lion löste dock problemet konstigt nog mystiskt. Nu sover datorn sött av sig själv.

1
Bevaka tråden