Mecenatrabatt och momsavdrag?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som testat att köpa prylar från AppleStore med Mecenatrabatt och samtidigt lyckats dra av momsen på firman? Går det att göra?

/M

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 22:42

Det borde ju vara ganska svårt att dels köpa något för bruk i sina studier med rabatterat pris, och därefter dra av momsen på ett företag för bruk i företagets verksamhet.

Egentligen är det ju ingen omöjlighet för en studerande med eget företag att ha användning av tex. en Powerbook både inom studierna och i företagandet. Frågan är vad lagstiftningen om momsavdrag säger om saken.

Jag ställde samma fråga här för nästan ett år sedan, du kanske kan dra nytta av dom svaren.

Meccenat = student, dvs inte firma. Så från Apples sida så bryter du förmodligen avtalet då du inte använder prylarna i dina studier.

Skattetekniskt? -Ingen aning...

Mecenat = student, men en student kan ju samtidigt vara enskild företagare...

nåja, antar att det inte är så bra att blanda äpplen och päron.

/M

Förresten, ni som handlat mot Mecenatrabatt... hur fasen verifierar man att man verkligen har Mecenatkort? På Apple Store Mecenat ser jag bara ett vanligt registreringsformulär. Ingenstans behöver man ange sitt mecenatnummer.

/M

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 23:33

Om du går in på www.mecenat.se
och loggar in där (du måste registrera dig där med ditt kortnummer också om du inte redan gjort det) så kan du direkt därifrån gå till Mecenat Apple Store och se priserna med rabatt. Sen är det bara att beställa.

• Medlem
  • 2003-09-19 01:39

Mycket märkligt att Jonas Levin presenterade priserna på nya Power Books exklusive moms för ett par dagar sedan i tråden angående dessa nyheter.

Här

Om man ändå inte kan köpa exklusive menar jag

/majk

Skattemyndigheten bryr sig troligen inte men däremot bryter man nog mot avtalet med Apple. Om det heter att datorn huvudsakligen ska användas för studier så kan det ju i och för sig vara en definitionssak.

Skattemyndigheten skulle mycket väl kunna ha synpunkter, som jag ser det.

Är en pryl av inte ringa nytta för dig privat (vilket man kan anta om den är inköpt under vilkor som säger att den skall användas huvudsakligen privat, i detta fall i studier) så bör förmånsvärde vara aktuellt, vilket nästan alltid gör prylen olönsam.

Frågan är dock om det inte är *billigare* att köpa maskinen utan studentrabatt (och alltså utan förmånsvärde) - det är ju inte bara lyfta momsen företaget får göra, utan även kostnadsföra inköpet (vilket betyder minskad vinst eller minskad lön och således skattelättnad... ).

Håller dock med om att det i praktiken är osannolikt att skattemyndigheten skulle lägga märke till en sådan här sak...

Senast redigerat 2003-09-19 16:19

Efter att ha kollat att så fortfarande är fallet ifrågasätter jag nu av vilken anledning Apple gör sån skillnad på icke studenter, studenter med mecenatkort och studenter utan m-kort. Icke-studenterna hör egentligen inte hit, jag ville bara påvisa ännu ett alternativ. Dock skiljer sig priserna åt mellan den utbildningsbutik man kommer åt via Apples hemsida och den man endast kommer åt med inloggningsuppgifter via Mecenats hemsida. Märkligt.

• Oregistrerad
  • 2003-09-22 22:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Efter att ha kollat att så fortfarande är fallet ifrågasätter jag nu av vilken anledning Apple gör sån skillnad på icke studenter, studenter med mecenatkort och studenter utan m-kort. Icke-studenterna hör egentligen inte hit, jag ville bara påvisa ännu ett alternativ. Dock skiljer sig priserna åt mellan den utbildningsbutik man kommer åt via Apples hemsida och den man endast kommer åt med inloggningsuppgifter via Mecenats hemsida. Märkligt.

Hej Johan,

Inte alls märkligt. Mecenat verifierar studenter som får bättre pris. utbildningsbutiken bygger på en enklare verifiering.

Mvh Jonas Levin

Majk!
La upp priserna exkl moms för att det enklare skulle kunna jämföras med Macotekets som las upp efter Paris.

• Oregistrerad
  • 2003-09-22 22:35

Är mecenatrabatten bättre än den vanliga studentrabatten man kan få på AppleStore (klicka på gröna äpplet osv) ?

Jag får exempelvis 8.985:- i pris på billigaste eMac med den vanliga rabatten.

http://store.apple.com/Catalog/se/Images/routingpage.html

• Oregistrerad
  • 2003-09-23 06:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Är mecenatrabatten bättre än den vanliga studentrabatten man kan få på AppleStore (klicka på gröna äpplet osv) ?

Jag får exempelvis 8.985:- i pris på billigaste eMac med den vanliga rabatten.

http://store.apple.com/Catalog/se/Images/routingpage.html

Hej,

Mecenatrabatten är överlag bättre än Education Store och Combo eMacen kostar 10 795kr hos Mecenat men 11 395kr hos Education Store. Billigaste iBooken kostar 9 895kr hos Mecenat och 10 610kr på Education Store.
Billigaste iMac kostar 12 595kr hos Mecenat Apple Store och 13 295kr hos Education Store.

Mvh Jonas Levin

Ps. Dock är den enklaste eMac billigast på Education store (av ngn anledning) kontrollerar:) DS.

1
Bevaka tråden