Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En av Sveriges största Apple/Mac samlingar?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kära Macoholicar!

Är lite tokig i Apple's alla produkter, deras design, historia och utveckling, därför började jag samla in så mycket jag kunde komma över (och vad min ekonomi tillåter...). Har idag 58 olika Apple/Mac modeller och vissa dubletter så det är nog strax över 70 stycken + övrig kringutrustning såsom skrivare, Newton, kameror, scanners mm. Så summan blir över 226 olika modeller! Har en hemsida för dessa men tiden räcker inte till så ta den med en stor nypa salt: applemacintosh.se

Nedan följer lite bilder på hur det ser ut idag:

Finns det någon därute som är lika tokig som jag? Tokigare..?

Tanken är ju att kunna dela med mig av detta och visa upp för alla som är intresserade. Men hur göra..? Förslag?

Jag bor i Flemingsberg, strax söder om Stockholm, men har min samling i ett rum jag fått låna på en av mina arbetsplatser. Tyvärr så måste jag innan septembers utgång, tömma rummet och hitta en annan plats för denna samling. Vill ju att de ska få åldras med stil och inte ligga nedpackade i lådor i ett kallt förråd någonstans!

Hade jag haft råd och TID så skulle de naturligtvis fått stå på display för alla att se, men inte lätt med en familj på tre barn och plats som inte finns.

Om det finns någon av Er som har förslag och idéer så får ni gärna kontakta mig. Kanske någon som vill hjälpa till? Har tid att greja, ordna och fixa med dem också?

Med vänliga hälsningar från Macoholicen Perra

Senast redigerat 2012-09-05 12:16

Wow! Vilken underbar samling! Kan dessvärre inte hjälpa till, men det där var verkligen kul!

Hoppas då få till en lokal så de går att visa upp! Välkommen i så fall!

You are the man! Industrihistoria! Tekniska museet kanske är intresserade?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-04 11:32

I sanning en kulturgärning!
Tragiskt om samlingen hamnar i nån källare eller förråd.

  • Medlem
  • 2012-09-04 11:47

Det ser ut som på Bollmans kontor.

Ursprungligen av Baron:

Det ser ut som på Bollmans kontor.

Haha! Precis!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-04 12:11

Ingen dålig samling! Jag hoppas att du kan hitta någonstans där de kan få en värdig förvaring utan att bara bli dammsamlare.

Jag tror det var du som köpte tre st Power Mac G4 Cube av mig? Kul att se bilder! Hoppas du hittar en lämplig lokal.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-04 13:20

Jag tror visst att detta är personen som vill "köpa" hela min samling av gamla maskiner. Som det ser ut så kommer de hamna i gott sällskap

På mitt kontor är elektronik som inte är från detta decenniet bannlyst. Med undantag för en radio i ena hörnet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-04 18:54
Ursprungligen av pmarriott:

På mitt kontor är elektronik som inte är från detta decenniet bannlyst. Med undantag för en radio i ena hörnet.

En radio??? Hallå? Hört talas om internet?

Ursprungligen av bollman:

En radio??? Hallå? Hört talas om internet?

Är du inte klok?!?! Det stjäl ju bandbredd!!!

Ursprungligen av Mutant:

Jag tror det var du som köpte tre st Power Mac G4 Cube av mig? Kul att se bilder! Hoppas du hittar en lämplig lokal.

Ja det stämmer! De står i gott sällskap och fler lär det bli om jag får som jag vill och ekonomin tillåter... och lokal;-)
Tack för en bra affär!

Ursprungligen av bollman:

Jag tror visst att detta är personen som vill "köpa" hela min samling av gamla maskiner. Som det ser ut så kommer de hamna i gott sällskap

Jajamensan! Nu gäller det bara hitta tid, plats och lastbil för att hämta och att vi ska komma överens självklart! Men gott sällskap får de!

Ursprungligen av Zimmerman:

You are the man! Industrihistoria! Tekniska museet kanske är intresserade?

Har försökt kolla med dem men inget svar... Ska prova igen, men helst en egen lokal

Vill du locka besökare från gatan så blir det dyrt, om du inte hittar någon butik som vill samarbeta med dig, det vore ju en snygg lösning med en utställning hos en Apple-återförsäljare

Gäller det mer förvaring så kolla med de allmännyttiga bostadsbolagen. De kan hyra ut överblivna källarutrymmen för mer eller mindre symboliska summor. Hyr själv 10 kvm för 250 kr/mån...

Ursprungligen av Mutant:

Vill du locka besökare från gatan så blir det dyrt, om du inte hittar någon butik som vill samarbeta med dig, det vore ju en snygg lösning med en utställning hos en Apple-återförsäljare

Gäller det mer förvaring så kolla med de allmännyttiga bostadsbolagen. De kan hyra ut överblivna källarutrymmen för mer eller mindre symboliska summor. Hyr själv 10 kvm för 250 kr/mån...

Fast då får man nog kamouflera innehållet i förrådet väl. Folk stjäl ju som korpar ur källarförråden.

Ursprungligen av pmarriott:

Fast då får man nog kamouflera innehållet i förrådet väl. Folk stjäl ju som korpar ur källarförråden.

Menade inte källarförråd (nät/träväggar) utan mindre lokaler med väggar och ståldörr

Mycket imponerande! Jag hade själv planer på ett liknande projekt för en fem år sedan eller så, men det lade jag ner ganska snabbt då jag insåg att jag varken hade plats eller ekonomi för detta och sedan dess så har de prylar jag lyckades samla på mig tyvärr mest fått stå och samla damm. Det är kanske inte så sällsynta eller spännande produkter som jag har men om du vill så skulle jag till helgen kunna kolla vad det är för grejer som jag har och om något är av intresse för dig så kan du få det.

Ursprungligen av Papperskatt:

Mycket imponerande! Jag hade själv planer på ett liknande projekt för en fem år sedan eller så, men det lade jag ner ganska snabbt då jag insåg att jag varken hade plats eller ekonomi för detta och sedan dess så har de prylar jag lyckades samla på mig tyvärr mest fått stå och samla damm. Det är kanske inte så sällsynta eller spännande produkter som jag har men om du vill så skulle jag till helgen kunna kolla vad det är för grejer som jag har och om något är av intresse för dig så kan du få det.

Vore mycket spännande och snällt!

Du får gärna kolla efter vad du har. Det kan alltid finnas små guldkorn!

Ja snacka om raritet! Vore verkligen ett tillskott! Får kontakta nån kompis i Canada för detta dock, eller USA...

Skulle också vilja ha:

Någon som vill donera en massa pengar för lite tekniskt inköp?

Hittade lite fler bilder:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 20:59

Helt otroligt vilken samling Hoppas du hittar en ny plats för hela samlingen.

  • Medlem
  • 2012-09-04 21:48

En del av de grejorna är för jävla snygga fortfarande.

  • Medlem
  • 2012-09-04 21:55

Det är lite creepy med allt det där...:cool:

100000 dollar för en dator med samma prestanda som min miniräknare känns aningen mastigt.

Och lite nya kompisar har inkommit i samlingen:

En gammal hederlig LC med skärm och StyleWriter skrivare i originalkartonger! Tack Kim!

Apples underbara PowerCD spelare! Riktigt kul produkt med dåvarande Kodak CD kapacitet.

Bevaka tråden