Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det svårt att "ta bort" en avliden människa från nätet?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste tråden om Bruce Willis som funderade (fast tydligen inte) på att stämma Apple och den fick mig att fundera.
Är det någon som har erfarenhet av hur lätt/svårt det är att "ta bort" någon från nätet när han eller hon avlider?

Jag föreställer mig att det är ett jävla jobb, och inte så lätt alla gånger. Jag menar idag är väl en "svensson" registrerad på minst ett 30-tal ställen, förmodligen med olika lösenord och så vidare?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-09-03 21:16

Det kan nog vara lite halvknepigt, har jag hört.

I familjen har vi löst det genom att låta våra lösenord bli tillgängliga för övriga familjemedlemmar om det värsta skulle hända. Förtroende och tillit är såklart elementärt för att ingen ska vara där och snoka för tidigt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-03 21:23

Det kan nog bli problematiskt att ta bort de digitala spåren. Den dagen jag försvinner får mina konton på olika nätverk vara min digitala kyrkogård. Med tiden växer det mossa på kontona och de faller i total glömska.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-09-03 22:54

Jag hörde någonstans att uppgifter på nätet ligger kvar i sju år om man inte besöker sidorna alls. Låter rimligt annars skulle nog internet storkna.
Jag håller som bäst på att släktforska och blev minst sagt snopen när jag testade att googla efter min morfar och mormors familjegrav i Uppsala Gamla kyrka. Till min stora förvåning låg dom där. Dom dog för 40 år sedan. Förmodligen är orsaken att deras efternamn är udda och andra i släkten kanske släktforskat och googlat efter dem.

Ursprungligen av iKalle:

Jag hörde någonstans att uppgifter på nätet ligger kvar i sju år om man inte besöker sidorna alls. Låter rimligt annars skulle nog internet storkna.
Jag håller som bäst på att släktforska och blev minst sagt snopen när jag testade att googla efter min morfar och mormors familjegrav i Uppsala Gamla kyrka. Till min stora förvåning låg dom där. Dom dog för 40 år sedan. Förmodligen är orsaken att deras efternamn är udda och andra i släkten kanske släktforskat och googlat efter dem.

Det skulle nog kunna vara så att en hemsida försvinner efter ett par år, när domänen förfallit och ingen betalt till webbhotell etc. Ditt Facebookkonto, Twitterkonto etc självdör inte om inte de som driver tjänsterna på eget initiativ gör en gallring bland inaktiva konton.

En sak är viktig.
Du kan inte säga åt en bekant att radera allt när du dör då det hela tillfaller dödsboet och då är det närmaste familjemedlem som har rätt ex. till din facebook.

Med andra ord så som jag förstått det är det en teknisk bekant som skall ha lösenord för att radera konton måste det nästan testamenteras för att problem inte skall uppstå.

Ursprungligen av illerG:

En sak är viktig.
Du kan inte säga åt en bekant att radera allt när du dör då det hela tillfaller dödsboet och då är det närmaste familjemedlem som har rätt ex. till din facebook.

Med andra ord så som jag förstått det är det en teknisk bekant som skall ha lösenord för att radera konton måste det nästan testamenteras för att problem inte skall uppstå.

Om det är som du säger så är det väl bara att testamentera bort sitt FB konto då..

får jag fråga hur ni resonerar när ni tycker att det är viktigt att göra så?

jag bör väl i husfridens namn passa på att påpeka att detta är en ärlig fråga!

När det gäller Facebook etc är det så att anhöriga får skicka in kopior på dödsattesten för att kontot ska plockas bort. Jag ser i grund och botten inga problem i att mitt digitala liv bara ligger kvar men konton kan hackas och då kan det ju bli otrevligt. Skulle kanske vara bäst om saker och ting bara frystes.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-04 07:59

Ta bort alla dina digitala spår tror jag inte ens går om du är aktiv på internet och frågan är om det är värt besväret att försöka få bort alla konton här och där?

Däremot det som ryktades om är en intressant fråga.
itunes/steam/övriga tjänster kan ju innehålla media för ganska rejäla summor och borde helt klart kunna ärvas.
Det är synd att det inte är på riktigt för det är något som borde redas ut.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-04 11:59

Varför skall allt raderas bara för att någon dör. Man eldar tex inte upp alla den avlidnes ägodelar eller slänger foton på densamma. Bankkonton och liknande måste ju givetvis ses över men att radera tex ett Facebook-konto förstår jag inte.

Ursprungligen av onnyt:

Varför skall allt raderas bara för att någon dör. Man eldar tex inte upp alla den avlidnes ägodelar eller slänger foton på densamma. Bankkonton och liknande måste ju givetvis ses över men att radera tex ett Facebook-konto förstår jag inte.

Nej, jag vill inte att mitt konto ska raderas. Men jag skulle kunna tycka att det vore bra om det "frystes" så att ingen hackar det och börjar leva jävel med mitt konto efter att jag blivit maskmat.

Det finns såklart inget sätt som är rätt för alla, eftersom vi (och eller anhöriga) kan tycka på olika sätt.

Jag vet dock hur jag själv tänkte när en mycket nära vän gick bort för ett år sedan - det var att hans facebooksida inte skulle ligga öppen "som vanligt" så att nån av hans bekanta som när dom fick höra att han dött, kanske skrev något på hans facebooksida (kanske i välmening) och andra i sin tur *skulle få dödsbudet* bara genom nån jäkla tramisg "jag hörde att du inte finns längre! RIP". Just då kändes det som viktigt för mig att det inte skulle bli på det sättet. Så, vi fick Facebook att gömma hans sida, bara via ett telefonsamtal. Om dom sedan krävde en kopia på dödsattest vet jag inte...

Ursprungligen av PeeMaN:

Läste tråden om Bruce Willis som funderade (fast tydligen inte) på att stämma Apple och den fick mig att fundera.
Är det någon som har erfarenhet av hur lätt/svårt det är att "ta bort" någon från nätet när han eller hon avlider?

Jag föreställer mig att det är ett jävla jobb, och inte så lätt alla gånger. Jag menar idag är väl en "svensson" registrerad på minst ett 30-tal ställen, förmodligen med olika lösenord och så vidare?

Förhoppningsvis och förmodligen är Svensson inte så säkerhetsmedveten och har återanvänt både lösen och användarnamn för ett flertal tjänster. Detta underlättar en del i efterdyningarna av döden.
/m

1
Bevaka tråden