Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Routern krånglar!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-18 21:21

Vi är tre stycken som delar lägenhet och uppkoppling. Problemet ligger i att vi har en D-link DI804 router som fördelar trafiken mellan oss och vår uppkoppling (bostream). De båda andra har pc medan jag har mac och vi kan inte bli kloka på hur vi ska göra för att få fildelning mellan oss eller ftp-servrar ska fungera.

All vanlig trafik fungerar men ftp fungerar varken för mig eller den av pc-killarna som har det, mycket irriterande att inte kunna komma åt material från skolan utan hela tiden behöva bränna och ha med sig! Programmen vi använder är RaidenFTP respektive Crush.

När vi bara var två som bodde här hade vi två nätverkskort i hans dator och sedan kopplat till mig och då fungerade det hur fint som helst för oss. Inte heller att skicka filer över icq går mellan min dator och de båda pc-datorerna men för dem går det ut, så där spricker möjligheten för dem att använda min skrivare. Lite märklig situation tycker jag, tacksam för alla tips!

  • Medlem
  • 2003-09-19 21:33

Ingen? Något? Please!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-19 21:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dei
Ingen? Något? Please!

Har själv inte D-link, men en snabb sökning gav detta:
Din FTP-klient skall tydligen vara i passivt läge:
Kolla här:D-link support
Du kan ju också
kolla här för firmware updates och andra frågor.

HDH

D-linken är inte rolig. Har en själv och har tvingats fuska en hel del för att den ska funka som jag vill.
Ett problem är att den inte klarar av anrop från det lokala nätet till det externa ip:t (alltså från exempelvis 192.168.0.10 till 194.236.30.189, eller vad ni nu fått för ip från bostream). Möjligen kan problemen med icq därför avhjälpas om ni ställer in så att alla meddelanden går via icq:s server. Annars tror jag att icq försöker upprätta direktkontakt mellan klienterna, alltså programmen på respektive dator.

Om du har brandväggen i MacOS X på så kan det också vara den som är boven.

  • Medlem
  • 2003-09-20 20:19

Oki, jag tackar för dessa förslag till hjälp och jag ska testa så fort som möjligt. Ohennig, att lokala nätet inte kopplar till externa ip:et, innebär det att det aldrig kommer att gå att få ftp att fungera utåt? Och, det ska alltså gå att köra ftp inom lägenheten?

Tack igen!

Det ska gå att köra ftp utåt, dvs att du kopplar upp dig från en dator på det lokala nätet mot en som ligger ute på internet. Funkar inte det har du antagligen något problem med brandväggen, men det är svårt att säga något mer utan att veta hur routern är konfigurerad.

Att ansluta till en ftp inom det lokala nätet funkar dock bara om du kopplar upp dig med det lokala ip:t som ftp-servern har, exempelvis 192.168.0.15. Det krävs alltså att du har fasta ip:n på det lokala nätverket, så dhcp går bort.

Och om jag fattat rätt så har du en, eller rent av flera ftp-servrar hemma. För att komma åt dem utifrån måste ni också slå på portforwarding i d-linken så att all trafik på port 21 går till datorn med servern (det går att ha flera servrar igång, men då måste man trixa lite med portforwarding).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-06 03:29

Jag har liknande problem faktiskt. Sitter på ett Comhem med en Netgear router som delas av två pc och mig(pbg4). Trots att jag, faktiskt innan jag läste denna tråd , har krånglat massor med port forwarding, har fast ip inom nätverket, så fungerar inte filöverföringen på icq! Jag hajar inte, det är inte programmet tror jag, då jag provade en annan icq-klient med överföring, Icy Juice, med liknande resultat, som oftast var en programkrasch... Några andra tips? Hade en pc förut och precis återupptäckt hur smidigt det är med direkt filöverföring, så grymt tråkigt att det skall vara så svårt att greja bara.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-06 21:17

Hur är din brandvägg konfigurerad då? Har du valt att öppna portintervallet som ICQ använder tex? Jag har haft liknande problem med min D-Link DI804 men numera fungerar det av någon anledning. Jag har ett antal portar öppnade dock.

I rent felsökningssyfte kan du ju testa att aktivera DMZ på brandväggen, helst när PC:arna inte är igång så att de inte drabbas av nåt skit. Om det löser det hela, ligger problemet troligtvis i brandväggen skulle jag tro.

1
Bevaka tråden