Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag byta plats för var program installeras?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2012-09-01 15:35

Har en iMac med SSD-disk som används som uppstartsdisk och där OS X ligger. När jag ska installera nya program kräver alla att få bli installerade på denna. Nu har jag inte så mycket utrymme kvar där, trots att jag flyttat dey mesta av, data, bilder o musik till den andra "konventionella" disken där det finns jättemycket plats.

Kan man byta installationsdisk på nåt smart och säkert sätt? Synd att ha en jättestor disk (>1 TB) som används till en bråkdel.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-01 16:48

Hur stor SSD-disk har du egentligen?
Jag har en fruktansvärd massa program på min och det tar ändå bara runt 40 GB.
Dokument, bilder, musik och annat ligger på den andra som är en gammal vanlig mekanisk disk.

Ursprungligen av torher:

Har en iMac med SSD-disk som används som uppstartsdisk och där OS X ligger. När jag ska installera nya program kräver alla att få bli installerade på denna. Nu har jag inte så mycket utrymme kvar där, trots att jag flyttat dey mesta av, data, bilder o musik till den andra "konventionella" disken där det finns jättemycket plats.

Kan man byta installationsdisk på nåt smart och säkert sätt? Synd att ha en jättestor disk (>1 TB) som används till en bråkdel.

En hel del installationsprogram låter dig välja var du vill placera det program som du installerar. Däremot så kan du nog inte flytta hela program-mappen och hoppas på att det kommer att fungera smärtfritt. Frågan är vad du har som tar upp så mycket plats. Har du inte ens 120GB på din SSD just nu eller?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2012-09-01 22:55

Tack för svar.
Har nu försökt se vad som tar plats, det är förstås precis som ni säger inte så mycket program. Däremot ligger "användare"-mappen där och innehåller en massa som jag inte vet vad det är under bibliotek och "application support" (vad är det?). Vågar inte flytta det. Har förstås flyttat bilder, musik, filmer och sånt. Kan man flytta användarmappen, eller händer nåt med programmen då? Som ni märker är jag inte så hemma på det här ännu men är tacksam för all skolning. Har cirka 110 GB kvar av 250 på SSD så det är väl inte nån fara på taket, men utrymmet minskar stadigt utan att jag riktigt förstår varför. Stjäl alla uppdateringar mycket plats eller raderas de inaktuella filerna automatiskt?

  • Medlem
  • 2012-09-02 12:20
Ursprungligen av torher:

Tack för svar.
Har nu försökt se vad som tar plats, det är förstås precis som ni säger inte så mycket program. Däremot ligger "användare"-mappen där och innehåller en massa som jag inte vet vad det är under bibliotek och "application support" (vad är det?). Vågar inte flytta det. Har förstås flyttat bilder, musik, filmer och sånt. Kan man flytta användarmappen, eller händer nåt med programmen då? Som ni märker är jag inte så hemma på det här ännu men är tacksam för all skolning. Har cirka 110 GB kvar av 250 på SSD så det är väl inte nån fara på taket, men utrymmet minskar stadigt utan att jag riktigt förstår varför. Stjäl alla uppdateringar mycket plats eller raderas de inaktuella filerna automatiskt?

Flytta absolut inte hemkatalogen eller "Bibliotek" i densamma utan att du har läst på ordentligt vad det innebär.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-01 23:07

Du bör ha 15-20 % kvar på hårddisken, så det är ingen fara på taket alls.
De aktuella filerna raderas vid uppdatering. Undantag är appar för iOS, där hamnar de gamla versionerna i Papperskorgen.
Har du dessutom laddat ner installationsfiler (t ex .dmg-filer), så ligger ju de kvar (troligen i din Hämtade filer-mapp). Dessa kan du slänga, de används inte när programmet väl är installerat.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-02 09:16

Time Machine använder lokala disken för mellanlagring, men den ytan som används frigörs när disken börjar bli full.

OS X Lion: Time Machines "lokala ögonblicksbilder" på bärbara Mac-datorer
OS X Lion: Om lokala ögonblicksbilder

Detta går att stänga av.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2012-09-02 16:20

Tack för hjälpen, sitter still i båten och ska inte skruva på sånt jag inte begriper (det mesta, alltså....):)

Jag har lite trångt på en 128 GB SSD och kör med Clusters. Men då ligger jag å pendlar mellan fullt och ca 15-20 GB ledigt. Har man 110 GB ledigt så är det väl inte lönt. Lägger dock med tipset i tråden.
http://www.99mac.se/mac-os-x-tillhorande-appar/284893-clusters-med-ont-om-plats-pa-harddisken.html

1
Bevaka tråden