Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plex lanserar betaltjänst och premiumfunktioner

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-08-31 10:53

Tror ändå det här är rätt steg för Plex att gå. Jag betalar gärna för att se denna tjänst utvecklas!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-31 11:27

Har någon lyckats registrera ett Plexxpass? Jag får Wrong credit card number, fast jag har provat med två olika. De kanske inte gillar svenska kort...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 14:35

Jag lyckades registrera ett PlexPass på första försöket...med svenskt kreditkort!!!

På'n igen...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-31 14:51

Ännu ett projekt som går från XBMC och blir stängt och kostar pengar...

Ursprungligen av zappee:

Ännu ett projekt som går från XBMC och blir stängt och kostar pengar...

Det är väl att hårdra det lite, eller rent av fara med illvillig osanning.

Plex som det ser ut och fungerar idag blir inte stängt på något vis, tvärtom fortsätter det att utvecklas. Sen att det tillkommer ännu bättre funktioner som kostar pengar, det har jag väldigt lite problem med. På samma sätt som jag är glad att dom utvecklade en iOS-app även om den kostar pengar.

Även om de skulle överge gratisversionen - vilket de lovar att de inte ska göra - så har det fram till nu lagt ner massa frivilligt jobb som jag är tacksam över. Både från Plex-gänget och XBMC före dess.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-31 23:20
Ursprungligen av Adrian B:

Det är väl att hårdra det lite, eller rent av fara med illvillig osanning.

Plex som det ser ut och fungerar idag blir inte stängt på något vis, tvärtom fortsätter det att utvecklas. Sen att det tillkommer ännu bättre funktioner som kostar pengar, det har jag väldigt lite problem med. På samma sätt som jag är glad att dom utvecklade en iOS-app även om den kostar pengar.

Även om de skulle överge gratisversionen - vilket de lovar att de inte ska göra - så har det fram till nu lagt ner massa frivilligt jobb som jag är tacksam över. Både från Plex-gänget och XBMC före dess.

Man ser ju vart de är påväg, ungefär samma som Boxee har gjort.

Jag har inget emot att de tar betalt, dock gillar jag inte när man tar open source-projekt och stänger dem.

Ursprungligen av zappee:

Jag har inget emot att de tar betalt, dock gillar jag inte när man tar open source-projekt och stänger dem.

Det är ju tråkigt, men så är inte fallet med Plex. Det fortsätter vara fritt att använda. Det enda som kostar är kringprodukter som bygger ut det. Som till exempel iOS-apparna som funnits länge och alltid kostat pengar.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-01 13:27
Ursprungligen av kenjon:

Stänger? Vad menar du då? Det kommer ju fortfarande att vara gratis för dem som så vill, och den sidan kommer också att utvecklas.
Läste du artikeln?

Ursprungligen av Adrian B:

Det är ju tråkigt, men så är inte fallet med Plex. Det fortsätter vara fritt att använda. Det enda som kostar är kringprodukter som bygger ut det. Som till exempel iOS-apparna som funnits länge och alltid kostat pengar.

Fritt att använda ja, men jag syftade på kodnivå. Det dröjer nog inte länge förrän även mediaspelaren också är stängd så som mediacentert.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-31 16:50

Jag har inte ett dugg emot att betala för något som är bra!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-31 23:47

Stänger? Vad menar du då? Det kommer ju fortfarande att vara gratis för dem som så vill, och den sidan kommer också att utvecklas.
Läste du artikeln?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-01 11:11

Varför använda plex via webbläsaren?

Jag har samma förhagor som Zappee. Tur att man kör XBMC istället. Som jag tidigare hävdat. Plex är för oinsatta och okunniga "vanliga" användare!

Det kan ju gå åt skogen, men jag skulle inte vara så snabb med att döma som ni är. Till exempel så ska den nya webbklienten blir fri för alla så småningom, enligt elan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-01 23:46
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har samma förhagor som Zappee. Tur att man kör XBMC istället. Som jag tidigare hävdat. Plex är för oinsatta och okunniga "vanliga" användare!

Jag tror väl inte att du tycker att Adrian B är varken oinsatt eller okunnig (inte känner jag mej själv det heller).

Innan plex fixar sina buggar så som att de senaste uppdateringarna gjort att den inte läser undertexter tänker i alla fall inte ja ge dem några mer pengar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-01 23:44

Ja, det är väl det som är det fina i kråksången, att vi kan få välja!
Jag för min del betalade direkt, jag har kört PLEX ett par år och är väldigt nöjd med det jag har fått, helt gratis, hittills. Men visst ser jag också fram emot buggfixarna.
Webklienten funkar förresten väldigt bra

Ursprungligen av kenjon:

Ja, det är väl det som är det fina i kråksången, att vi kan få välja!
Jag för min del betalade direkt, jag har kört PLEX ett par år och är väldigt nöjd med det jag har fått, helt gratis, hittills. Men visst ser jag också fram emot buggfixarna.
Webklienten funkar förresten väldigt bra

Mjo själva media servern och media center på datorn har ju vart gratis. Inte appen för ipad och iphone.

Men jag vet inte. Plex är ett bra gratisalternativ, så jag ska inte klaga för mycket...men jämför man med den andra mediaspelaren jag använder i hemmet (Dune B1) så går de inte att jämföra. En film som ser ut som 1080p på Dune kan se ut som en dålig screener via Plex. Tycker också programmet är lite instabilt. Ibland kraschar det...rätt ofta får jag felmeddelanden. Det tar inte några andra undertextformat än .srt och ja sen i början av sommarn tar de inga alls (vilket för mig är helt avgörande då 90 % av all film jag kollar på är textad).

Men jag gillar gränssnittet och att det är ändå ganska lättanvänt. Hoppas de fixar sina problem, och höjer de även kvalitén på uppspelningen så betalar jag mer än gärna en slant

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-09-02 11:28
Ursprungligen av Sundance Kid:

Det tar inte några andra undertextformat än .srt och ja sen i början av sommarn tar de inga alls (vilket för mig är helt avgörande då 90 % av all film jag kollar på är textad).

Jag kör senaste versionen och bårde .srt och .sub fungerar utmärkt. Den till och med laddar ner dessa själv till mina serier då flickvännen vill ha engelska subbar för att kunna följa med ordentligt.

Det visuella med Plex gör mycket för mig, vilket är en av anledningarna till varför jag inte gått över till en hårdvaruspelare så som Dune eller Tvix. Egentligen har jag hellre en dedikerad hårdvaruspelare eller htpc pga det digitala ljudet, men just nu så är det väldigt smidigt att bläddra i Plex-appen och AirPlay'a över det till ATV.

För att kommentera ämnet så avvaktar jag lite med Plexpass, vill se vad för funktioner som dyker upp.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-09-03 09:16
Ursprungligen av kainen:

...Den till och med laddar ner dessa själv till mina serier då flickvännen vill ha engelska subbar för att kunna följa med ordentligt.

Laddar Plex ner subs själv? Hur sätter man upp detta?

Ursprungligen av Wiberg:

Laddar Plex ner subs själv? Hur sätter man upp detta?

Vår egen Plex-guru Daniel Eriksson har en screencast för undertexter hos Plex.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-02 11:21

Dune har jag aldrig sett eller ens hört talas om. Något att rekommendera?

Ursprungligen av kenjon:

Dune har jag aldrig sett eller ens hört talas om. Något att rekommendera?

Hmm beror lite på vad man har för behov. Jag är själv en filmnerd av grandiosa mått. Det betyder att en regionsfri blu-ray spelare är ett absolut måste för mig. Mediaspelaren i dune är dessutom riktigt riktigt vass. Inte sett någon annan som kommer i närheten faktiskt. Det som är lite tråkigt är att det inte finns något officiellt jukebox-program för Mac så man får köra med exempelvis DuneX som gjorts av en privatperson.
Jag gillar dock plex för användarvänlighetens skull och om jag inte kollar på blu-ray och inte behöver en viss typ av undertexter så funkar det ju alldeles ypperligt. Dessutom är ju cloud-funktionen MyPlex riktigt bra för ett gratisprogram.
Så huruvida du skulle dra nytta av en dune beror på. För mig är det lite nödvändigt ont. Gillar att ha alla filmer samlade i plex och möjligheten att byta från tv till iPad när jag blir slö och lägger mig i sängen istället för soffan.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2012-09-02 22:14

Jag hade verkligen väntat på en uppdatering av OS-X klienten, men det är väl roligare att göra en ny webb klient än att rätta buggar och att forka XBMC. Och man har ju inte rätt att klaga i forumen för det är ju faktiskt en gratisprodukt..eller hur var det nu.

Hej alla hatare som dömde ut denna hemska utveckling där någon vill ha betalt för sin tid nu finns Plex/Web för alla utan kostnad, precis som det utlovades från början: Plex » Plex Media Server v0.9.7.3 with Plex/Web

Ursprungligen av Adrian B:

Hej alla hatare som dömde ut denna hemska utveckling där någon vill ha betalt för sin tid nu finns Plex/Web för alla utan kostnad, precis som det utlovades från början: Plex » Plex Media Server v0.9.7.3 with Plex/Web

Mycket trevligt och äntligen fick media manager sig ett ordentligt lyft.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-20 21:49
Ursprungligen av Adrian B:

Hej alla hatare som dömde ut denna hemska utveckling där någon vill ha betalt för sin tid nu finns Plex/Web för alla utan kostnad, precis som det utlovades från början: Plex » Plex Media Server v0.9.7.3 with Plex/Web

Jag fattar inte?
Inget har ju förändrat mer än att de har släppt en gammal funktion gratis?

Ursprungligen av zappee:

Jag fattar inte?
Inget har ju förändrat mer än att de har släppt en gammal funktion gratis?

Har man kunnat se sin media lagrad på PMS via webbläsare tidigare?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-20 22:26
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har man kunnat se sin media lagrad på PMS via webbläsare tidigare?

Man har kunnat använda PlexWeb innan om man betalat, om du menade det.

Bevaka tråden