Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel 520 180GB med GoFlex Thunderbolt adapter till en iMac 21,5 2011

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-28 18:46

Hej
Vill bara delge mina erfarenheter från min "uppgradering" av min iMac 21,5 2011.
Jag köpte en Intel 520 180GB på Dustins helgrea och Seagates GoFlex Thunderbolt adapter samt Thunderbolt kabel. Fick grejerna idag så jag har inte kört länge...

GoFlex adaptern har ett "rent" SATA gränssnitt emot 2,5" diskar då jag bara tryckte i disken i adaptern. Disken "hänger" cirka 5 mm i luften men satte lite stöd i ytterkanten så jag känner att det är en lösning som kommer att fungera.

Använde mig av Carbon Copy Cloner till att kopiera systemdisken och startade sedan om med option tangenten intryckt och valde SSD som startskiva.

Jag fick på nytt ange aktiveringskoden för Office 2011 men utöver det så har allt fungerat direkt.

Körde hastighetstester med BlackMagic Disk Speed Test och får nu 230MB/s i skrivning och 270MB/s i läsning. Standarddisken gav cirka cirka 60MB/s i både läsning och skrivning (vilket är ungefär samma som jag får utav min externa FW800 disk).

Applikationer startar grymt mycket snabbare och dator, som den borde bli med en SSD, upplevs mycket "rappare".

Jag har flera gånger övervägt att köpa SSD-kit från OWC eller iFixit men vill helst inte öppna maskinen då jag fortfarande har garanti på den. Har min externa FW-disk och Thunderbolt disken gömd under bordsskivan så de syns inte.

Kan bara rekommendera denna lösning för den som vill ha en SSD i sin iMac men inte vill öppna den.

Trevligt att läsa!

SSD är grymma saker, bör finnas i alla hem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-02 16:42

Trodde det var en specialkontakt på Seagates GoFlex Thunderbolt adapter och inte en rent s-ata.

Men känns fortfarande för dyrt för min del, Närmare 2000 kr för själva adaptern samt en kabel och sen ska man ju även ha en SSD disk med.

Kör inte så tunga program på min iMac så det får gå med mekanisk hårddisk ett tag till men SSD är alltid trevligt, Tack för tipset

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-02 16:52

Fördelen med att det är en ren s-ata är att detta är nog det billigaste jag har sett för att docka in en s-ata via FW800
SEAGATE FREEAGENT GOFLEX UPG CABLE FW800 FOR 2,5" | Dustinhome.se

Perfekt om man har 2,5 s-ata diskar liggandes

1
Bevaka tråden