Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättegången i USA avklarad - Samsung stor förlorare

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-27 07:52

Är det någon som tror att Samsung skulle ha lanserat en s. k. smart telefon som hade blivit industristandard?
iPhone snästes av som en leksak när den kom. Nu vet vi hur det gick med det.
Hade inte Apple hittat på iPhone så hade vi alla suttit här nu med primitiva mobiltelefoner av finsk bakelit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 08:12

Jag tror man måste se helheten i Apple vs Samsung. Det handlar inte bara om ett yttre desgin-beslut, utan allt från GUI, hur man styr telefonen och så vidare. Det är en sak att inspireras av andra men det har ju kommit ut ganska uppenbara interna frågor hos Samsung hur man ska kopiera iPhone för att bli bättre. iPhone gör detta, vi måste också det - och på samma sätt. Apple la ner uppåt 3-4 år utveckling på iOS / iPhone / iPad "Beta" (som ett par år senare blev den iPad vi känner till idag).

Pitch to zoom, swipe to unlock, double tap to focus är "självklara saker i en touch-miljö". Jag tror inte de var speciellt självklara innan iPhone kom.

Sen är det en balansgång när man som sagt inspireras och när man rakt av kopierar. Det vore hemskt tråkigt om denna rättgången innebär att företag inte vågar inspereras av varandra. Windows var först med en proper "alt + tab" app-switcher, Apple har inspirerats av detta och gjort något liknande men ändå utvecklat en egen idé kring det. Sen hur ex. OSX har sin "Mission Control" kontra hur Windows har en liknande (i mitt tycke mycket sämre "overview / app-switcher") är ändå saker som kommit från inspiration av varandra.

Ursprungligen av Erik.dv:

Pitch to zoom, swipe to unlock, double tap to focus är "självklara saker i en touch-miljö". Jag tror inte de var speciellt självklara innan iPhone kom.
.

Så ser jag det också. Hur många touchtelefoner med stylus finns det nu? Och före Iphone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 09:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Så ser jag det också. Hur många touchtelefoner med stylus finns det nu? Och före Iphone?

Vi höll på med en lanseringssite för Nokia N97 i samma veva som Apple presterade iPhone. Detta var Nokias kommande flaggskepp av smartphones. Visst hade den en och annan, på pappret, häftig teknik men i realiteten var det som natt och dag mellan de två enheterna. iPhone var en uppbar framtidsplattform och idag har Nokia helt bytt plattform av förståeliga själ.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vi höll på med en lanseringssite för Nokia N97 i samma veva som Apple presterade iPhone. Detta var Nokias kommande flaggskepp av smartphones. Visst hade den en och annan, på pappret, häftig teknik men i realiteten var det som natt och dag mellan de två enheterna. iPhone var en uppbar framtidsplattform och idag har Nokia helt bytt plattform av förståeliga själ.

Jag ryser vid tanken på N97. Jag hade 2 st. Världens dyraste brevpressar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 09:18
Ursprungligen av pmarriott:

Jag ryser vid tanken på N97. Jag hade 2 st. Världens dyraste brevpressar.

De var riktigt imponerande för sin tid dock, men jag kan vara benägen att hålla med…

Ursprungligen av Erik.dv:

De var riktigt imponerande för sin tid dock, men jag kan vara benägen att hålla med…

Exakt, de var imponerande för sin tid men Apple vände på allt. Vilket kan vara lätt att glömma nu.

Edit: och det är ganska tydligt i Samsungs interna kommunikation. De skrev väl själva att vi har tittat för mycket på Nokia och det är irrelevant nu eftersom nu är det Iphone som alla jämför mot.

Jag ska erkänna att nu skriver jag från minnet, har inte tid att gå tillbaka och kontrollera vad de skrev i sitt "design crisis"-mejl

Senast redigerat 2012-08-27 09:39
Ursprungligen av Erik.dv:

De var riktigt imponerande för sin tid dock, men jag kan vara benägen att hålla med…

Nej, de var inte imponerande för sin tid. Hade de kommit 10 år tidigare hade de varit imponerande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 10:28
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, de var inte imponerande för sin tid. Hade de kommit 10 år tidigare hade de varit imponerande.

På pappret, som många telefoner kring 2005-2008, var den häftig. MP3-spelare, turn-by-turn GPS, webbläsare, mail-klient, TV-mottagare - the list goes on. I realiteten var dock inte N97 där.

iPhone kom med värre och ibland extremt förenklade funktioner. "Experter" trodde inte telefonen skulle ha en chans. Men iPhone gjorde de vitala funktionerna för luren "rätt" och blev en smärre revolution på grund av det. Inte så konstigt företag som Samsung då väljer att kopiera en fungerande ide.

Det står Samsung på framsidan av telefonen, det står på lappen med specifikationer bredvid telefonen, det står på kartongen och det står troligen också på kvittot, samt att säljaren troligen säger att det är en Samsung. För mig är det mycket svårt att tro att någon skulle tro att det är en Apple iPhone de köper och inte en Samsung.

Ursprungligen av rikard.agren:

Det står Samsung på framsidan av telefonen, det står på lappen med specifikationer bredvid telefonen, det står på kartongen och det står troligen också på kvittot, samt att säljaren troligen säger att det är en Samsung. För mig är det mycket svårt att tro att någon skulle tro att det är en Apple iPhone de köper och inte en Samsung.

Underskatta inte amerikanernas förmåga till häpnadsväckande dumhet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-27 08:59
Ursprungligen av rikard.agren:

Det står Samsung på framsidan av telefonen, det står på lappen med specifikationer bredvid telefonen, det står på kartongen och det står troligen också på kvittot, samt att säljaren troligen säger att det är en Samsung. För mig är det mycket svårt att tro att någon skulle tro att det är en Apple iPhone de köper och inte en Samsung.

Min kära mor trodde för ett tag sen att "iPhone" var ekvivalent med "smartphone". Tydligen benämns alla tablets som "iPad" av somliga, oavsett tillverkare.

Tro det eller ej, men många kunder vet inte ens vad Apple är för nåt, än mindre att iPhone skiljer sig markant från Android-lurar. Det är den här kundgruppen som gynnas mest av en användarvänlig telefon som iPhone, och då är det ju olyckligt både för dem och Apple om de väljer nåt annat för att det är "typ samma fast billigare".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 09:05
Ursprungligen av Vassius:

Min kära mor trodde för ett tag sen att "iPhone" var ekvivalent med "smartphone". Tydligen benämns alla tablets som "iPad" av somliga, oavsett tillverkare.

Tro det eller ej, men många kunder vet inte ens vad Apple är för nåt, än mindre att iPhone skiljer sig markant från Android-lurar. Det är den här kundgruppen som gynnas mest av en användarvänlig telefon som iPhone, och då är det ju olyckligt både för dem och Apple om de väljer nåt annat för att det är "typ samma fast billigare".

Det var ju denna grundtanke Apple senaste reklamfilmer byggde på gällande Mac. Dock gick inte riktigt idén hem. Dock tror jag det stämmer. Folk vet och bryr sig lite om det men vill att det ska fungera. Därav finns en själ till att stämma företag som totalt kopierar ens produkt.

Ursprungligen av rikard.agren:

Det står Samsung på framsidan av telefonen, det står på lappen med specifikationer bredvid telefonen, det står på kartongen och det står troligen också på kvittot, samt att säljaren troligen säger att det är en Samsung. För mig är det mycket svårt att tro att någon skulle tro att det är en Apple iPhone de köper och inte en Samsung.

Jag tror inte att någon har beskrivit problemet på det sättet. Det är snarare att man i affärer som inte säljer Apple, alternativt till kunder som tycker att Apple är för dyra, säger att Samsung-telefonen är samma sak (vilket det synbart kan verka, men i praktiken inte är).

Folk är säkert medvetna om att det är en Samsung men dom tror att dom fått samma sak som om dom köpt en iPhone.

Jag har fått uppfattningen att en del tror att någon som är på jakt efter en iPhone av misstag skulle köpa en Samsung, vilket jag inte tror är troligt. Däremot kanske man köper en Samsung eftersom den erbjuder ungefär samma sak fast billigare.

Men det är ju bara mina spekulationer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 09:24
Ursprungligen av rikard.agren:

Jag har fått uppfattningen att en del tror att någon som är på jakt efter en iPhone av misstag skulle köpa en Samsung, vilket jag inte tror är troligt. Däremot kanske man köper en Samsung eftersom den erbjuder ungefär samma sak fast billigare.

Men det är ju bara mina spekulationer

Plagiat brukar vara billigare…

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-27 12:44
Ursprungligen av rikard.agren:

Jag har fått uppfattningen att en del tror att någon som är på jakt efter en iPhone av misstag skulle köpa en Samsung, vilket jag inte tror är troligt. Däremot kanske man köper en Samsung eftersom den erbjuder ungefär samma sak fast billigare.

Men det är ju bara mina spekulationer

Jag känner en som köpte en Samsung av misstag, en annan hann jag stoppa. Så visst finns det. Och känner jag två stycken, finns det säkert många fler. Karlskoga är inte så stort....
De flesta 20-30åringar är nog ganska så med, men pratar vi 50-60+ så är det många som inte vet mycket om Apple öht.

Edit: känner också minst en som trodde att Samsung var likadan som iPhone.... och köpte "fel".

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-27 13:53
Ursprungligen av kenjon:

Jag känner en som köpte en Samsung av misstag, en annan hann jag stoppa. Så visst finns det. Och känner jag två stycken, finns det säkert många fler. Karlskoga är inte så stort....
De flesta 20-30åringar är nog ganska så med, men pratar vi 50-60+ så är det många som inte vet mycket om Apple öht.

Edit: känner också minst en som trodde att Samsung var likadan som iPhone.... och köpte "fel".

Då är vi i alla fall två som är apgamla som vet en del om Apple.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-28 10:43
Ursprungligen av kenjon:

Jag känner en som köpte en Samsung av misstag, en annan hann jag stoppa. Så visst finns det. Och känner jag två stycken, finns det säkert många fler. Karlskoga är inte så stort....
De flesta 20-30åringar är nog ganska så med, men pratar vi 50-60+ så är det många som inte vet mycket om Apple öht.

Edit: känner också minst en som trodde att Samsung var likadan som iPhone.... och köpte "fel".

Det tror jag också händer. Men jag tror iofs att flertalet av dom inte är ute efter en iPhone specifikt utan en smartphone generellt och för vissa (t.ex. min svärmor) så är allt som är 2"-55" och har touchscreen en "iPhone".

Det som jag ser som den stora grejen som Apple knäckte koden med är "släng bort stylusen". Det var det som lade grunden till resten och det var inte lika självskrivet då som nu.

Lägg också till det virtuella tangenbordet. Jämför hur många telefoner som finns med fysiskt tangenbord nu och då. Det var inte heller självskrivet.

iPhone gjorde smartphones allmogen. 90-95% av alla iPhone/iPhone-kopia-användare skulle aldrig haft en smartphone idag om inte Apple revolutionerat användargränssnittet. Dom gjorde samma trick som med PC-branchen (släppte Mac'en) - dom förvandlade en smal produkt med få användare till något som morsan kunde använda. Det är DET som är grejen. Med iPhone/iPad har dom fått 4-åringar att använda datorer. DET är Apple.

Senast redigerat 2012-08-27 11:42

Fast lite tråkigt är det att alla som har en avvikande uppfattning verkar ge upp så snabbt, det blir ingen dynamisk diskussion direkt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-27 21:51

De här två tweeten sammanfattar allt för mig:

Folk fattar ju inte att det är det som är bra design. Johny Ive sa någon gång att det blir så uppenbart när man väl ser bra design, när man inser att det aldrig skulle kunna vara på något annat sätt.

Det är däremot inte alls uppenbart hur man kommer fram till den produkten.

Helt klart. Många glömmer att Apple spelade rätt högt på att iPhone skulle lyckas. Många förståsigpåare (i princip alla) gjorde ner original iPhone. Men det är lättare att komma efter och hoppa på när man ser var tåget är på väg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 00:02

Intressant notering:

- Rättegången kan kosta Samsung 1 miljard dollar i skadestånd (eller mer om domaren anser det).
- Börsen gillade inte Samsungs förlust. Aktien föll med nästan 8% i värde vilket tydligen motsvarar 12 miljarder dollar.

Ouch...

Och Nokia gick upp pga resultatet i rättegången...

The Loop länkar till en intressant video från Bloombergs Sam Grobart som beskriver vad hela rättegången egentligen handlar om: Apple vs Google: What Apple is really after (Hint: It’s Google)

Ursprungligen av BlackSmp:

Och Nokia gick upp pga resultatet i rättegången...

Många som hävdar att Samsungs telefoner oundvikligen måste se ut på ett visst sätt (dvs att de inte kopierat Apple utan att det är bara så telefoner ser ut och fungerar nuförtiden) ignorerar det faktum att det finns helt andra telefoner som t.ex. Nokia med WP7 som faktiskt inte berörs av rättegången.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-28 10:21

Oavsett vad man tycker om rättegången i sig tror jag tyvärr dessa krig skadar Apple ganska mycket bland vanliga konsumenter.

Personligen hoppas jag de ligger lite lägre med alla löjliga mjukvarupatent i framtiden.

"Vanliga konsumenter" känner inte till detta "krig" och är fullständigt lyckligt omedvetna om hela denna patentcirkus. "Vanliga kunder" har ingen susning om vad vi avhandlar här och på andra nördforum - dom känner inte ens till att vi existerar.

Ursprungligen av zappee:

Oavsett vad man tycker om rättegången i sig tror jag tyvärr dessa krig skadar Apple ganska mycket bland vanliga konsumenter.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-28 14:43
Ursprungligen av Zimmerman:

"Vanliga konsumenter" känner inte till detta "krig" och är fullständigt lyckligt omedvetna om hela denna patentcirkus. "Vanliga kunder" har ingen susning om vad vi avhandlar här och på andra nördforum - dom känner inte ens till att vi existerar.

Nja, var inte så säker på det.
Detta kablas ju ut i varenda nyhetsmedia som finns...

Bevaka tråden