Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen på min iMac går inte att släcka

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-24 19:33

Hej,

För några dagar sedan blev det omöjligt att släcka skärmen på min iMac. Jag kan fortfarande göra det med Shift+Ctrl+Eject men skärmen tänds direkt efter bara någon sekund. Skärmen släcks inte alls efter tiden jag angett i Strömsparinställningarna.

Fram till nyligen fungerade allt som det skulle. Jag kan inte minnas att jag installerat något under tiden. Jag har testat att stänga alla program. Inga externa enheter är inkopplade. Har provat med att stänga av musen men det hjälper inte.

Några förslag på hur jag kan lösa problemet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-24 20:07

Antar att du provat att starta om datorn också?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-24 20:18

…Och provat att koppla ur alla USB-enheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-25 14:14

Åh, tack för hjälpen! Har upptäckt att frugan kopplat in en trådmus som spökat. Kopplat bort den och allt fungerar som vanligt igen. Pinsamt!

Är väl inte det minsta pinsamt! OS X funkar så att program och drivrutiner kan lägga in "veto" mot att datorn somnar eller ens släcker skärmen. Fram till Mountain Lion så var det ännu mer släpphänt, vilket gjorde att många Macar haft insomningssvårigheter p.g.a. programvara som spökar. Nu behöver programmen visst aktivt tala om för systemet när de gör något som är så viktigt att datorn inte får somna, så många av de där problemen försvinner när man uppgraderar. Gjorde det för mig iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-25 14:39
Ursprungligen av Samuel K:

Är väl inte det minsta pinsamt! OS X funkar så att program och drivrutiner kan lägga in "veto" mot att datorn somnar eller ens släcker skärmen. Fram till Mountain Lion så var det ännu mer släpphänt, vilket gjorde att många Macar haft insomningssvårigheter p.g.a. programvara som spökar. Nu behöver programmen visst aktivt tala om för systemet när de gör något som är så viktigt att datorn inte får somna, så många av de där problemen försvinner när man uppgraderar. Gjorde det för mig iaf.

Pinsamt att jag faktiskt stängt av den trådlösa musen när jag felsökte men såg aldrig att en mus till var inkopplad.

Men det är precis vad du säger. Förut var det mer problem att datorn vaknade mitt i natten. Jag kör fortfarande SL men datorn sover bättre efter uppdateringarna antar jag.

1
Bevaka tråden