Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undrar över VNC, SQL-databaser, mm

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Idre
  • 2012-08-23 22:16

Hej! Funderar på att köpa en 2.3 Ghz 15-tums MacBook Pro med Retina-skärm och har lite frågor då jag aldrig själv ägt en Mac förut.

Jag arbetar mycket på distans och kopplar upp mig mot olika Unix- och Linuxservrar via VNC eller i enstaka fall X via ssh och styr och övervakar dem. Till dagens datum har jag använt laptops med Windows eller Linux. Det borde väl finnas VNC- och X-klient inbyggt i OS X eller finns det gratis VNC-klienter?

Är Keynote, Pages och Numbers bra för en van och kräsen Office 2010 användare med bland annat krävande excel-ark med långa macron? Går det att koppla Numbers med data från MySQL?

Vad finns det för databasprogram (gärna gratis) som jag kan använda mig av för att koppla upp mig mot SQL-databaser på andra servrar? Jag vill ibland t.ex. kunna tunnla MySQL-sessioner via ssh.

Finns det billiga lösningar på ovanstående så blir det nog en Mac.

Ursprungligen av Pastis:

Jag arbetar mycket på distans och kopplar upp mig mot olika Unix- och Linuxservrar via VNC eller i enstaka fall X via ssh och styr och övervakar dem. Till dagens datum har jag använt laptops med Windows eller Linux. Det borde väl finnas VNC- och X-klient inbyggt i OS X eller finns det gratis VNC-klienter?

VNC-klient och X.Org finns som standard i OS X.

Ursprungligen av Pastis:

Är Keynote, Pages och Numbers bra för en van och kräsen Office 2010 användare med bland annat krävande excel-ark med långa macron? Går det att koppla Numbers med data från MySQL?

En kräsen MS Office-användare bör ej överge Excel för Numbers. Se till att köpa MS Office till din Mac.

Ursprungligen av Pastis:

Vad finns det för databasprogram (gärna gratis) som jag kan använda mig av för att koppla upp mig mot SQL-databaser på andra servrar? Jag vill ibland t.ex. kunna tunnla MySQL-sessioner via ssh.

Till MySQL har du ju de tillhörande administrationsverktygen. Vill du han något som är bättre integrerat med OS X finns bl a Sequel Pro: Sequel Pro. Programmet är gratis men donera gärna till utvecklaren om du har användning för det.

  • Medlem
  • Idre
  • 2012-08-23 22:33

Tack för snabbt svar! Det verkar ju lovande och är nu sugen på att köpa en MacBook Pro i höst.

1
Bevaka tråden