Svartlistad mailserver

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-18 15:34

Använder Spray för min modemuppkoppling hemma. Har en e-post adress på företagets egna domän hos (Telenordia).

Det funkade jättebra att skicka mail genom Sprays smtp-server och ha svarsadressen till min adress på företagets egna domän. Ända tills Spray började använda autensiering på sin smtp.
Jag måste alltså använda min Spray-adress som avsändare annars går det inte att skicka brevet.
Inte önskvärt eftersom jag skickar jobbmail hemifrån.

Försökte att kringgå detta genom att sätta upp en egen mailserver (Quickmail Pro 2.0) i mitt hemmanät. Detta funkade till en början jättebra tills en dag då jag skulle skicka epost till jobbet. Då stänger Telenordias smtp server ner kopplingen mellan sig och min mailserver. felmeddelandet "Warning: SMTP OUT 8: Connection closed"

Gick inte att komma runt på annat sätt än genom att ringa upp via Telenordias modempool. Tänkte att det var ännu ett av Telenordias eviga strulande, men problemet kvarstod. Supporten på Telenordia kunde inte ge svar.

I dag skulle jag skicka ett mail till en adress som ligger på Telia. Döm min förvåning när jag läser följande i min logg:
"554 Service unavailable; Client host (213.116.251.xxx)blocked using rbl-plus.mail-abuse.org"
I mina loggar finns ingen annan aktivitet än mina egna.
Jag kan tyvärr inte komma ihåg om jag har skickat något mail innan strulet, till någon som har Telia.

Undrar om det kan vara så att ip-serien som modempoolen har är svartlistad?

Någon som har något tips på lösning?

/Chilleboy

Har samma problem. Kan ta emot mail, men inte skicka. I mail har jag två leverantörer. Glocalnet och telia. Det första är min adsl-uppkoppling med, skickade mail som senast igår, men nu gick det inte. Ringde glocalnet och de säger att jag borde prova utan routern. Jaja, det ska väl inte behövas? Öppnat port 25 och WAN-setup till 1350, efter att jag pratat med supporten till min Netgear 614. Telia hade ju stängt (kassa öppetider). Som smtp har jag ju smtp.glocalnet.net och mail1.telia.com och lösenord till de båda. Ta emot post gick, så där ligger inte felet. Är det något annat jag borde fylla i? Autensiering eller vad det heter kanske? Är det port 25 för båda utkontona? Av telia fick jag en gång en 194 punkt osv adress. Inget hjälper iaf...

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-02 01:09

När du är uppkopplad via Glocalnet så kan du inte anvämda Telias smtp utan är hänvisad till den som Glocalnet har.
Detta för att det inte skall gå att skicka spam osv.

Antar att du inte fick samma fel som jag fick, dvs att min ip var spärrad pga abuse?

Själv löste jag det med att företaget bytte leverantör till Tele2.
Där har de ett system som funkar så att om jag hämtar e-posten först, kan jag skicka e-post från vilken uppringd/ fast förbindelse som helst med deras smtp-server.

Det går inte med glocalnets smtp heller.. Och det är det som funkat förut.. Jag får väl se om kanske funkar imorgon. Avstängd ip, nej det vill jag ju inte..

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-02 02:12

Använder du egen mailserver då?
I annat fall kanske det "bara" rör sig om strul med routern eller Glocalnet.

Ingen egen mailserver.. Stängde av datorn och startase om, hjälpte inte. Slängde nyckelringarna för maile. Fick nu skriva in det igen. Hjälpte heller inte.

Det var nog bara ett strul mad glocalnets server.. Ringde och fick hjälp av en vänlig supportkille som gav mig en annan smtp-server som det gick skicka ifrån.. Autensiering krävs det tydligen..

Dock har jag ett problem, alla mina tidigare mail är borta, när jag raderade alla konton så följde tydligen mailen samma väg, otroligt irriterande.. Går det att få tillbaka dem?

För övrigt så installerade jag 10.3 på 10.2 här i julas. Bara för att det fanns mail, och andra inställningar som jag ville ha kvar, det viktigaste var ju mailen, nu känns det som man ska rensa upp allt från scratch. Vill ju ha kvar mina mail om det går. Hur hittar jag de som försvann och hur behåller jag dem?

1
Bevaka tråden