Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Back to my Mac: "Ställ in routern för bättre prestanda" säger iCloud. Hur gör jag?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-23 15:43

Hej

Nyligen har mitt "Back to my Mac" blivit instabilt och vid en titt i Systeminställningar fann jag ett felmeddelande under iCloud som säger "Ställ in routern för bättre prestanda" och "Tillbaka till min Mac kan vara långsamt eftersom NAT-PMP (NAT-portkoppling) eller UPnP (Universal Plug and Play) är avstängt på routern. Aktivera NAT-PMP eller UPnP. Läs dokumentationen....." (se bif. dump).
Det började med att det var en gul varningstringel som meddelade att det inte gick att få kontakt med i Cloud servern. En tid senare dök meddelandet från skärmdumpen upp och är nu permanent i bägge mina hemdatorer. Den lilla rutan överst i dumpen dyker upp när jag trycker på knappen "Mer..."

Jag har googlat och försökt hitta svar men finner endast guider till gamla versioner av Airportverktyget så jag körde fast fort. (jag har både den senaste prog.vers. samt v5.6 pga en gammal Airport Express som ej stöds av senaste Airport-verktyget)

Jag har Telia bredbandsrouter (Thomson Gateway TG789vn), bredband via ADSL, 30 Mbit/sek (enl. bredbandskollen har jag oftast ca 28-31 Mbit/sek!). Till Teliaroutern är min Time Capsule kopplad och därifrån hemnätverket som inkluderar 1 MacBookPro och 1 MacBook Air + några Airport Express mfl i-prylar. (Har även en TV som sitter i nätverket men den har väl inget med Back to my Mac att göra...)

Ang. meddelandet i iCloud så framgår det ju ej om det är i Telias bredbandsrouter eller i Time Capsule inställningarna ska ändras. Rotade runt lite i Telias gränssnittshanterare och fann en inställning där det stod att UPnP är aktiverat så jag gissar att det är i Time Capsule något ska ändras.

På jobbet har jag en iMac och då jag är på jobbet kommer jag ej åt burkarna hemma alls. Är jag hemma når jag alla datorerna, även om det oftast går i extrem snigelfart att nå jobbdatorn (= knappt möjligt att använda), men internt mellan datorerna i hemnätverket funkar det mycket bättre.

Vet någon hur man löser detta? Jag vore oerhört tacksam för vägledning

Tack på förhand!
//Tina J.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-24 14:12

Du har alltså två routrar, en av dem borde vara "avaktiverad", stå som brygga. Vilken är din "riktiga" router?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 12:25

Hej
Osäker på om jag kan svara korrekt då detta, routrar och nätverk inte är min starka sida... Thomson Gateway är den första enheten som är ansluten till telejacket sen sitter Time Capsule kopplad till den. Det nät jag surfar igenom är via Time Capsule, wifi är avaktiverat på Telias Thomson Gateway. Är det samma sak som "bryggläge" tro?
Time Capsule är inställt för att "Skapa ett trådlöst nätverk", alltså har jag möjlighet att ha två trådlösa nätverk samtidigt (antar jag) men det ena är som sagt avaktiverat.
Tina

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-25 07:17

Jag får precis samma varning med liknande setup. Jag har dock ställt min APE i bryggläge men det hjälper inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-25 10:17

Näh, för att inställningen om Back to My Mac ska funka i AE tror jag den måste vara router. Annars behöver du nog sätta upp port forwarding (port 548 minst, kanske fler) i din router.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-25 12:04

Hittade detta i ett Apple-dokument:

If you use a third-party firewall, you may need to modify the configuration to per- mit Back to My Mac to function correctly. In some corporate (or managed) network environments, you may need to consult your system administrator. When signing in to MobileMe and enabling Back to My Mac, TCP port 443 is used. For connections between machines, Back to My Mac typically uses UDP port 4500.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-25 13:30

Jag är inte så hemma på det här med brandväggar och port forwarding eller vad det heter. Är det här man ändra tro. Modemet är ett Prolink H500.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-26 10:24

Det kan det vara. Hur ser det ut om du ändrar till Incoming?
Du behöver då sätta upp två regler, med Allow och de portar mattiL skrev ovan.
Den övre raden behöver du troligen inte fylla i, bara destination och port.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-26 15:12

Nu funkar ingenting längre. Internet är som lim. Får försöka återställa modemet. Att ladda den här sidan tog lätt 2 minuter.

Jag har samma problem men något har hänt sedan jag installerade Mountain Lion.

När jag körde Lion så såg jag den där varningen i jobbdatorn men jag kunde ändå koppla upp hemifrån. Jobbdatorn syntes i vänstra kolumnen i Finder. I routern har jag ställt in portar och andra val enligt instruktioner jag hittat på webben. Eftersom det funkade tillfredställande så brydde jag mig inte om den där kvarstående varningen. Det funkade om än inte optimalt.

Efter installation av ML i båda maskinerna så är det här helt dött och jag har inte ändrat något i routern.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-27 12:57

Nej, det är inte samma sak. Men det är bra att du har avaktiverat det trådlösa på Thomson.
En router har en WAN- (Wide Area Network) och en LAN-sida (Local Area Network), dvs olika IPnummer på båda sidorna.
Ställer du den i bryggläge har den samma logiska nät på båda sidor.
Du måste bestämma vilken av dem som ska vara router (troligen den där du vill köra det trådlösa nätverket på), och den andra ställer du som brygga. Jag skulle valt att köra TC som router....
Ett problem är att din Thomson kanske använder portar för IPtelefoni och IP-TV?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-27 14:23
Ursprungligen av kenjon:

Nej, det är inte samma sak. Men det är bra att du har avaktiverat det trådlösa på Thomson.
En router har en WAN- (Wide Area Network) och en LAN-sida (Local Area Network), dvs olika IPnummer på båda sidorna.
Ställer du den i bryggläge har den samma logiska nät på båda sidor.
Du måste bestämma vilken av dem som ska vara router (troligen den där du vill köra det trådlösa nätverket på), och den andra ställer du som brygga. Jag skulle valt att köra TC som router....
Ett problem är att din Thomson kanske använder portar för IPtelefoni och IP-TV?

I det fallet är det ju bara att sätta upp en switch efter Thomson innan TC, så ansluter man både TC och ev. VOIP/IPTV till den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-27 16:47

Om inte Thomson har separata portar för dessa finesser, och man bara får ut ett IPnummer från leverantören på LANsidan på Thomson.
Troligen kör de VPN för IPtelefon och IPTV....
Vi kan ju se först om tiny har dessa funktioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 18:39

Jag glömde en detalj - Time Capsule var sedan tidigare inställt under internetanslutning som "av (bryggläge)" och då funkade det inte. Jag tog mod till mig och ändrade till "Dela en allmän IP-adress" - och DÅ funkade det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 23:36

appropå huruvida jag har ip-telefoni och tv så ja, allt går via telejacket och det finns specialkontakter från telejacket (de 3 längst tv i bilden, grön = telefon) och tv'n sitter i ett av de gula uttagen. TC sitter numera i gul utgång nr 4, ska tydligen vara den enda som funkar för internet i bryggläget. 1, 2 och 3 funkar för digitaltv på den här modellen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-28 19:38
Ursprungligen av tiny:

Jag glömde en detalj - Time Capsule var sedan tidigare inställt under internetanslutning som "av (bryggläge)" och då funkade det inte. Jag tog mod till mig och ändrade till "Dela en allmän IP-adress" - och DÅ funkade det.

Precis, det var det jag försökte skriva om i inlägg #11, att bara en av dem ska vara router. Och sätter du Thomson i bryggläge måste ju då din TC vara router.
Gött att det funkar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 01:10

Jamen tack för hjälpen, det var det tipset om 1 st router som fick mig att ringa Telia då jag insåg att jag inte förstod mig på gatewayens gränssnitt. Telia var såklart tydliga med att säga att Apples produkter kan de inte hjälpa mig med, trots generella frågor... nåja, det funkar perfekt nu och med bra hastighet så allt är frid och fröjd. Hoppas övriga som stött på samma problem (ovan) kan hitta liknande lösning också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 18:36

Hej
Problemet är löst! Jag ringde Telia och de avaktiverade routerfunktionen i Thomson Gateway'en (kan endast göras av Telia tydligen) och nu funkar nätet igen och felmeddelandet i Systeminställningar om Back to my Mac jag först frågade er om är borta!
Dock fick vi försöka två gånger innan det funkade, vid Telias första försök att avvaktivera router-funktionen gick det inte att komma ut på nätet trots att jag kopplade in datorn direkt i Thomson Gatewayen. Supportkillen sa att det kan ha haft med Mac-adresser att göra som inte villle släppa e dyl (?) så vi återgick till ursprungligt läge sen avaktivera routerfunktionen igen och plötsligt funkar det perfekt med samma hastighet och utan det irriterande felmeddelandet i Systeminställningar!
Nu återstår bara att åka till jobbet i morgon och se om jag kommer åt burkarna hemma via Back to my Mac utan problem som tidigare!
Tack för tipsen ovan!
//Tina

1
Bevaka tråden