Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker problem med å,ä,ö.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en användare som jobbar i Filemaker Pro 12 i Windows 7 och där uppstår ofta problemet att det inte går att skriva in å,ä,ö. Det känns som om Filemaker växlar om till US Keyboard eller något.
Är det någon mer som stött på denna "bugg" ?
Jag kan inte återskapa det på min mac men i samma databas.

Ps
Hade vi inte ett rent Filemaker underforum förut ?

Är det bara i FileMaker detta händer?

Vad händer om man provar att när problemet uppstår direkt växla över till ett annat program och prova att skriva åäö där?

Ja , det är bara i Filemaker det händer, så en workaround är att skriva i en text editor, kopiera och klistra in i Filemaker.

Fred! Ok,jag hajar inte exakt vad du menar men kollar upp det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 13:46

Kolla vilken teckenkodning som används och om den kan ändras, UTF8 skall nog fungera. Ofta beror dessa problem på att MacRoman, WinLatin1 och 2 inte är kompatibla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 13:46
Ursprungligen av Firechild:

Hade vi inte ett rent Filemaker underforum förut ?

Detta försvann i "upprensningen" tidigare år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 14:38

Det är bara olika sätt att representera tecken som skiljer sig lite åt, UTF8 är en internationell standard och det brukar därför vara bra för att flytta filer mellan OS. Det är ju inte helt säkert att det beror på detta men generellt sett (inte Filemaker specifikt) för mig så är det i princip alltid det när man får problem med åäö. Kollade character encoding och Filemaker, och det verkar som man kan välja det när man exporterar.

Citat:

10.
If necessary, for Output file character set, choose the character encoding you want the exported file to use.
You may not need to change the character set selection. FileMaker Pro automatically selects a suitable character set based on the file format you’re exporting to and the operating system you’re using.

Exporting data from FileMaker Pro

Databasen ligger på en extern Windows server så vi båda jobbar mot samma databas så det är ingen export involverad. Däremot är den ju konverterad från FileMaker11. Kanske hände något då...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 14:52

Ok, det var lite av en chansning från min sida men det kan kanske vara värt att dyka ner i och kolla om man t.ex. kan välja teckenkodning på klient sidan eller något liknande.

Tjena, jag har nu "bekräftat" att Filemaker tvingar över till internationellt tangentbord i Windows från och till. Använder man skärmtangentbordet och växlar mellan tex Outlook och Filemaker så ser man att å,ä,ö kommer tillbaka när man highlightar Outlook, väljer man Filemaker försvinner å,ä,ö igen...Ganska olustigt och jag ser inget mönster i det , för det händer inte konsekvent, dock är det kolleger som kör på Windowsburkarna och jag själv OSX ( förstås ).

Nu sitter jag inte vid burken, men jag känner mig hyfsat övertygad om att det rör sig om ett problem med språkinställningar. I filemaker kan man ställa in språk och kodning för index och fält. Windows har en "feature" som automatiskt kan växla tangentbordslayout. För de allra flesta användare är det en oönskad funktion och kan stängas av i inställningarna, men det indikerar också att ni kanske har fel kodning/språk inställt i fm, och därför visar sig problemet i Windows

Filemaker är inställt på svenska, dock så har jag nu helt sonika tagit bort möjligheten till US/Engelskt tangentbord i Windows 7. Får se om det löser problemet...
Det intressanta är ju alltså att åäö kommer tillbaka om man startar om Filemaker, men sedan efter någon tids användning så byter tangentbordet till US läge , jag vet inte om vissa layouter kan ge signal att byta tangentbord...som sagt så är det inte jag som sitter och kör Windows vilket gör att mina symtombeskrivningar haltar lite, men tack ändå för tips, speciellt Windows tangentbordslayout, jag tror att den grejjen kan vara boven...

Nja, de inställningar jag gäller är inte globala, utan gäller per fält, där man anger vilka index-inställningar fältet ska ha. I varje layout kan man också ange val av inmatningsmetod (kommer inte ihåg exakt vad det heter, men något med automatisk synkronisering med typsnitt) och det bör man också kolla.

1
Bevaka tråden