Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabb USB Wifi adapter för Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sitter med en 2xQuad Core Mac Pro från 2008 som jag behöver få in trådlöst nätverk i. Det jag är ute efter är att hitta en riktigt snabb USB Wifi adapter som stödjer så nära 3x3 som det går att komma då jag behöver 5 ghz stöd p.g.a alla nätverk runt omkring.

Vet någon rikigt snabb USB wifi adapter som stöder Mac OS X? Alla tips mottages gärna!

Tack på förhand

  • Medlem
  • 2012-08-20 23:42

Varför inte göra det enkelt för dig själv, och skaffa en sån här istället?

D-Link DHP-501AV Slipp dra långa nätverkskablar med powerLAN!

Det är verkligen inget dåligt förslag, tyvärr så verkar min el vara uppdelad i 2 sektioner med var sitt säkringsskåp (sitter på olika platser) och självklart står routern i den ena sektionen och datorn i den andra

Fungerar Powerline produkterna bra nuförtiden? Är det stabila?

  • Medlem
  • 2012-08-21 13:22

De funkar skitbra! Har efter diverse nätverksstrul hos mina föräldrar installerat sådana. Det funkar bra trots att sändare och mottagare sitter på olika grupper. Du har oftast öppet köp, så jag tycker absolut att du skall prova.

Ursprungligen av finansvalp:

Det är verkligen inget dåligt förslag, tyvärr så verkar min el vara uppdelad i 2 sektioner med var sitt säkringsskåp (sitter på olika platser) och självklart står routern i den ena sektionen och datorn i den andra

Fungerar Powerline produkterna bra nuförtiden? Är det stabila?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-08-22 06:37

"riktigt snabbt" == kabel

Jag har en sådan (DHP-501) på öppet köp. Får hastigheter mellan 35-70 Mb/s i lägenheten (60kvm). Men, att tänka på ät att trots att det står 500 Mb/s på kartongen så stöder den bara 100 Mb ethernet. Förstår inte riktigt hur de tänkt där....

  • Medlem
  • 2012-08-22 13:55

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "stöder bara 100 Mb ethernet", men om du syftar på Mbit/s, så klarar DHP-501 mer än så. Man får självfallet (kanske inte för alla iofs) inte ut en throughput på 500 Mbit/s, men åtminstone runt 150 Mbit/s i de tester jag sett. Här kommer en review.

D-Link DHP-501AV PowerLine AV 500 Adapter Starter Kit Review - Bridges - CNET Reviews - page 2

Ursprungligen av Mactastic:

Jag har en sådan (DHP-501) på öppet köp. Får hastigheter mellan 35-70 Mb/s i lägenheten (60kvm). Men, att tänka på ät att trots att det står 500 Mb/s på kartongen så stöder den bara 100 Mb ethernet. Förstår inte riktigt hur de tänkt där....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 10:34

500 Mb/s kanske är när fler användare nyttjar lådan? Alltså att "per user" kör du uppåt 70 Mb/s?

Det står på lådan: "Supported: 10, 100 Mbit Ethernet"
Jag har även läst recensioner som påpekat detta också. Konstigt för på: D-Link | DHP-501AV PowerLine AV 500 Adapter Starter Kit så står det Gb.

Nåja, över 100 Mbps är egentligen bara realistiskt om man kör i samma uttag så frågan är väl akademisk egentligen.
En kul grejj är att golvvärmen stjäl 10Mbps när den är på. Förstärkaren snor 50 när den är på...

  • Medlem
  • 2012-08-22 14:14

Jag tror inte man skall fästa sig allt för mycket vid det som står på kartongen. På deras hemsida skriver de ut "10/100/1000 Base-TX Gigabit Ethernet Port with Auto MDI/MDIX". Eftersom det är förutsättningarna som styr vilken throughput man får, blir det lite fel att prata om "akademiska frågor". Har man mycket störningar och taskigt draget elsystem, så är nog alla Power-LAN-apparater mer eller mindre dåliga. Å andra sidan sitter de allra flesta svenssons där ute på max 100 Mbit-uppkopplingar och då spelar det inte så stor roll. Har man dessutom bra förutsättningar i sitt elsystem, kan detta vara en betydligt bättre lösning (i synnerhet i flerfamiljshus) än att sätta upp en trådlös router, där det redan finns 15 trådlösa nätverk.

Ursprungligen av Mactastic:

Det står på lådan: "Supported: 10, 100 Mbit Ethernet"
Jag har även läst recensioner som påpekat detta också. Konstigt för på: D-Link | DHP-501AV PowerLine AV 500 Adapter Starter Kit så står det Gb.

Nåja, över 100 Mbps är egentligen bara realistiskt om man kör i samma uttag så frågan är väl akademisk egentligen.
En kul grejj är att golvvärmen stjäl 10Mbps när den är på. Förstärkaren snor 50 när den är på...

Ursprungligen av jhm:

Jag tror inte man skall fästa sig allt för mycket vid det som står på kartongen. På deras hemsida skriver de ut "10/100/1000 Base-TX Gigabit Ethernet Port with Auto MDI/MDIX". Eftersom det är förutsättningarna som styr vilken throughput man får, blir det lite fel att prata om "akademiska frågor". Har man mycket störningar och taskigt draget elsystem, så är nog alla Power-LAN-apparater mer eller mindre dåliga. Å andra sidan sitter de allra flesta svenssons där ute på max 100 Mbit-uppkopplingar och då spelar det inte så stor roll. Har man dessutom bra förutsättningar i sitt elsystem, kan detta vara en betydligt bättre lösning (i synnerhet i flerfamiljshus) än att sätta upp en trådlös router, där det redan finns 15 trådlösa nätverk.

Om standarden stöder 500Mbs men teknologin inte klara mer än under 100 Mbps så är det en akademisk fråga om adaptern stöder Gbe eller inte menade jag. Jag letar efter bästa sättet att få in så snabbt nätverk till intilliggande rum utan att dra kabel (i en helt nybyggd lägenhet). Utvärderar just nu trådlöst och powerline under ett tag. Slutsatsen är hitills att över 70Mbps får man inte idag under realistiska förhållanden.

  • Medlem
  • 2012-08-22 23:35

Om inte dina förutsättningar är alltför dåliga, så får du garanterat över 70 Mbit/s med en Airport Extreme. Jag bor själv i en rejält armerad "betongbunker", och ligger på max mottagning hela tiden. Resultat med bredbandskollen mot internet, ger mig exakt samma siffror med kabel som trådlöst, vilket är 94,2 Mbit/s. Som jag sagt tidigare, köp då en uppsättning PowerLAN-adaptrar av valfritt fabrikat och hastighet, samt en Airport Extreme på öppet köp. Returnera sedan den som sämst uppfyllde dina förhoppningar.

Ursprungligen av Mactastic:

Om standarden stöder 500Mbs men teknologin inte klara mer än under 100 Mbps så är det en akademisk fråga om adaptern stöder Gbe eller inte menade jag. Jag letar efter bästa sättet att få in så snabbt nätverk till intilliggande rum utan att dra kabel (i en helt nybyggd lägenhet). Utvärderar just nu trådlöst och powerline under ett tag. Slutsatsen är hitills att över 70Mbps får man inte idag under realistiska förhållanden.

Ursprungligen av jhm:

Om inte dina förutsättningar är alltför dåliga, så får du garanterat över 70 Mbit/s med en Airport Extreme. Jag bor själv i en rejält armerad "betongbunker", och ligger på max mottagning hela tiden. Resultat med bredbandskollen mot internet, ger mig exakt samma siffror med kabel som trådlöst, vilket är 94,2 Mbit/s. Som jag sagt tidigare, köp då en uppsättning PowerLAN-adaptrar av valfritt fabrikat och hastighet, samt en Airport Extreme på öppet köp. Returnera sedan den som sämst uppfyllde dina förhoppningar.

Ingen dum ide, vet dock inte om man kan returnera öppnade produkter, brukar det funka?

Just nu funderar jag på att köpa en Asus RT-N66u router och sedan antingen Asus usb-n66 alt. Ea-n66 som mottagare. Lite dyrt och inte riktigt så snabbt som jag vill ha det men då jag inte tror Powerline fungerar (p.g.a. Separata enlät) så är det just nu det det lutar åt. Kanske testar en Powerline variant också men får komma överens med butiken först då (Sthlm, något bra tips?) I så fall blir det nog Netgears Av 500 kit.

Fina tips jhm
Det är vad jag håller på med...men jag vill bara testa två åt gången. Asus nya router, min gamla WNDR3700, en ny WNDR4000 och en airport extreme ska få tampas rejält..

1
Bevaka tråden