Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aiport Express installation, efter byte till router Time Capsule

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-19 12:36

Överger gammal router för ny... och då en i "familjen"; Time Capsule.
Frid & fröjd? Inte än i a f...

Lyckas inte ansluta (ominstallera) ngn av husets 2 Airport Express.
Vet att det kan vara lite knöligt och har tråd/sladdanslutit och fyllt i uppgifterna som krävs (efter reset av Expressen)... men får ändå ideligen följande felmeddelande (kan ej skärmdumpa då jag ej lyckas spara dumpen i jpg... men det är ett annat skit...).:(:(

"Den här Apple WiFi-basstationen är inställd för ett trådlöst nätverk som inte kan hittas. Om du inte hittar nätverket i popupmenyn Nätverkets namn anger du nätverksnamnet och lösenordet och gör ett nytt försök."

Time Capsule är korrekt installerad och fungerar till synes som den ska.

Hur göra...?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-19 17:57

Vad ska du använda dina Express till? Spela musik, förlänga det trådlösa nätverket?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-19 20:13
Ursprungligen av kenjon:

Vad ska du använda dina Express till? Spela musik, förlänga det trådlösa nätverket?

Egentligen skulle jag vilja använda dem till både och... men det är väl inte möjligt??
Det primära för mig är annars just "Spela musik" (på andra platser i huset).

Kan meddela att jag nu har gröna lampor överallt...!
Positivt, om än ngt märkligt. Det jag gjorde när jag nu kom hem var att jag bröt strömmen på alltihop (inkl modem/router) - och sen funkade det direkt vid start. :):confused:

Har du hittat ditt trådlösa nät i popupmenyn?
Det är inte som så att ditt nya nätverk heter något annat och använder sig av en annan krypteringsmetod eller rent av ett annat lösenord än ditt förra?

Om skärmdumparna blir i PNG-format, som hos mig, så går de att lägga upp också.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-19 20:15
Ursprungligen av suddgummi:

Om skärmdumparna blir i PNG-format, som hos mig, så går de att lägga upp också.

.tiff blir de i när jag använder Mac-programmet (som följde med iMacen) Skärmavbildning. Det funkar inte som format här har jag förstått. OCH... jag begriper inte hur man ändrar formatet (eller sparar i ett annat), till typ jpg. Ngn som vet så tar jag tacksamt emot tipset!

Ursprungligen av Tommy66:

.tiff blir de i när jag använder Mac-programmet (som följde med iMacen) Skärmavbildning. Det funkar inte som format här har jag förstått. OCH... jag begriper inte hur man ändrar formatet (eller sparar i ett annat), till typ jpg. Ngn som vet så tar jag tacksamt emot tipset!

Jag brukar använda mig av Cmd+shift+4 och sen slå mellanslag, då blir markören till en kamera och man klickar på det fönstret man vill göra en avbild på. Skärmdumpen hamnar sedan på skrivbordet.

Vill du konvertera mellan tiff och jpg kan du öppna bilden i Förhandsgranskning och välja Spara som... (eller Exportera i Lion/Mountain Lion). Sedan väljer du vilket filnamn och format som bilden ska få.

  • Medlem
  • 2012-08-25 07:36

Men det är inte någon lösning på "problemet". Vad Tommy66 bör göra, är istället att ladda ner Onyx och väl i programmet kan man ställa in exakt vilket format skärmavbilderna skall ha. Som standard är det .png som nämnts tidigare, men kan ställas in att spara i PDF och annat också.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag brukar använda mig av Cmd+shift+4 och sen slå mellanslag, då blir markören till en kamera och man klickar på det fönstret man vill göra en avbild på. Skärmdumpen hamnar sedan på skrivbordet.

Vill du konvertera mellan tiff och jpg kan du öppna bilden i Förhandsgranskning och välja Spara som... (eller Exportera i Lion/Mountain Lion). Sedan väljer du vilket filnamn och format som bilden ska få.

Har du en nyare typ av Airport Expresser så går det fint att utöka nätverket med minimal prestandaförlust, se Wi-Fi-basstationer: Ställa in och konfigurera ett trådlöst utökat nätverk (802.11n)

Har du äldre Airport Expresser som bara klarar 802.11b/g hastighet kan du köra WDS, men det är ett effektivt sätt att få gråa hår och minska prestandan i det trådlösa nätverket ordentligt...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-21 23:01
Ursprungligen av suddgummi:

Har du en nyare typ av Airport Expresser så går det fint att utöka nätverket med minimal prestandaförlust, se Wi-Fi-basstationer: Ställa in och konfigurera ett trådlöst utökat nätverk (802.11n)

Har du äldre Airport Expresser som bara klarar 802.11b/g hastighet kan du köra WDS, men det är ett effektivt sätt att få gråa hår och minska prestandan i det trådlösa nätverket ordentligt...

Vet inte om jag har "nyare" eller "äldre" Expresser... Den ena köptes ny förra sommaren och den andra ny nu i våras.

Du menar då att man kan använda AP Express till "både och" samtidigt, både för att spela musik på annan plats i huset OCH förlänga räckvidden på det trådlösa nätverket?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-24 21:05

Tack för tipset/länken, suddgummi!

Funkar fint ("både och", som jag önskade) - så nu har vi utökat det trådlösa nätverkets räckvidd i huset också.:D

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-25 18:12

OK, tack jhm.

Kände inte till Onyx... men nu är det hemladdat och det verkar ju vara ett "stort" program, med många (andra) möjligheter.

Har nu ändrat formatet för skärmavbildningar men det blir fortfarande TIFF-format när jag sparar en skärmdump som jag skapar med programmet Skärmavbildning...?

Sen skulle man/jag ju önska att man i forum som detta inte behövde gå vägen via "Spara som" och "Bifoga filer till inlägget", utan i stället bara köra en enkel copy+paste här i anslutning till texten/inlägget man skriver.

Men det är kanske inte möjligt oavsett filformat/program? (Beror kanske mer på forumets, 99mac, "inställningar/möjligheter"? Lite synd/knöligt i så fall, för det är ju ett extramoment att först spara ner sin skärmdump.)

jhms tips är inte relevant i ditt fall. Det är det interna skärmdumpningssystemet som jhm menar kan ändras med Onyx. Det enklaste, tycker jag, är att man lär sig de ganska enkla kommandona som finns i OS X. Apple har det med i introduktionen till systemet på deras hemsida: Apple - Läs mer - Grunderna om Mac

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-25 20:30
Ursprungligen av suddgummi:

jhms tips är inte relevant i ditt fall. Det är det interna skärmdumpningssystemet som jhm menar kan ändras med Onyx. Det enklaste, tycker jag, är att man lär sig de ganska enkla kommandona som finns i OS X. Apple har det med i introduktionen till systemet på deras hemsida: Apple - Läs mer - Grunderna om Mac

Jag förstår inte riktigt ("interna skärmdumpningssystemet"? Skärmavbildning, som jag nyttjar, är det som följde med iMacen) men det jag läser på sidan som du nu länkade till, avser ju då hur man gör för att skapa en avbildning på hela eller delar av skärmen (så som jag också kan göra i Skärmavbildning. Men hur gör jag sedan för att Spara i JPG-format - eller ännu hellre, hur kan jag köra en copy/cut+paste - när jag skapat en avbild? (Det står inget om det på den länken/sidan, vad jag hittar.)

Ursprungligen av Tommy66:

Jag förstår inte riktigt ("interna skärmdumpningssystemet"? Skärmavbildning, som jag nyttjar, är det som följde med iMacen) men det jag läser på sidan som du nu länkade till, avser ju då hur man gör för att skapa en avbildning på hela eller delar av skärmen (så som jag också kan göra i Skärmavbildning. Men hur gör jag sedan för att Spara i JPG-format - eller ännu hellre, hur kan jag köra en copy/cut+paste - när jag skapat en avbild? (Det står inget om det på den länken/sidan, vad jag hittar.)

Jag menar att du ska sluta använda dig av Skärmavbildning (det verkar som om Apple inte lagt ner någon energi på den på länge) och istället använda dig av kortkommandona i OS X. Då får du en fil med avbilden på skrivbordet. På 99mac behöver du fortfarande välja att ladda upp och bifoga bilder i inlägget, men du slipper momentet där du måste konvertera om bilden från TIFF till JPG eller PNG.

Det blir ett enklare arbetsflöde. Tänk dig att du vill ta en skärmdump av det du ser på bilskärmen just nu. Istället för att gå via Program->Verktygsprogram->Skärmavbildning och där välja att göra en bild av skärmen, trycka utanför dialogrutan som dyker upp och sen spara filen någonstans så trycker du istället på Cmd+Shift+3, så dyker det upp en fil på skrivbordet med en skärmdump. Supersmidigt och framförallt inte så omständligt som Skärmavbildning.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-25 22:38
Ursprungligen av suddgummi:

Jag menar att du ska sluta använda dig av Skärmavbildning (det verkar som om Apple inte lagt ner någon energi på den på länge) och istället använda dig av kortkommandona i OS X. Då får du en fil med avbilden på skrivbordet. På 99mac behöver du fortfarande välja att ladda upp och bifoga bilder i inlägget, men du slipper momentet där du måste konvertera om bilden från TIFF till JPG eller PNG.

Ahaa...

Det är där de hamnar - på Skrivbordet!

Tack för det. Funkar bra, ser jag.

Nu var ju det här ett sidospår i den här tråden... och det jag skriver nu ett sidospår på det... Programmet Onyx, något att ha för en medelanvändare??

  • Medlem
  • 2012-08-26 03:48

Precis som suddgummi skriver. Jag utgick i min enfald ifrån att du använde dig av SHIFT+CMD+4 eller kanske SHIFT+CMD+3 när du tog skärmdumpar. "Skärmdumpsprogrammet" har jag aldrig någonsin använt, och idag var nog första gången jag såg det, efter denna diskussion.

Onyx kan vara bra om man vet hur man skall använda det. Har man inga särskilda behov att ändra i dolda inställningar, så behöver man inte heller programmet. Det kan dock vara bra att lära sig, då det finns en del bra inställningar som gör att operativsystemet känns rappare. Man kan t ex stänga av lulllull som gör att saker ser snyggare ut, men som stjäl onödig prestanda. Vill du kunna tweaka ditt system är Onyx jättebra. Hoppas att det svarar på din fråga.

Ursprungligen av Tommy66:

Ahaa...

Det är där de hamnar - på Skrivbordet!

Tack för det. Funkar bra, ser jag.

Nu var ju det här ett sidospår i den här tråden... och det jag skriver nu ett sidospår på det... Programmet Onyx, något att ha för en medelanvändare??

1
Bevaka tråden