Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dilemma, iMac 21,5" på väg att dö.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-08-18 11:32

Jag har en iMac 21,5" 3.06 GHz Core 2 Duo med
16 GB 1067 MHz DDR3 minne och 1 TB hårddisk.
Har haft den i ca. 3år (late 2009 modell) Ett par
månader sen upptäckte jag att skärmen fick ett svart
streck tvärsöver, efter ett par veckor till så dök ännu
ett streck upp precis nedanför. Nu plötsligt nån månad
senare så har det blivit mycket, mycket värre.

Jag arbetar med grafik, foto, stora krävande processer etc.

Du som läser det här, vad tycker du att jag borde göra?
Vågar jag köpa en iMac igen, eller borde jag gå direkt mot
det gapande pengahålet Mac Pro?

OM det visar sig att jag borde det, vilken skärm kan jag
klara mig med för foto och grafik? Vet inte om jag har budget
för en 24+ tum skärm från EIZO.

Tack för att du läste och eventuellt svarade.

Senast redigerat 2012-08-18 11:49
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-18 13:00

En fullösning, koppla in en extern skärm och använd Video Mirroring, spegling av originalskärmen till en extern skärm.
Du kan i allafall testa detta för att se om det är skärmen eller grafikkortet som har problem.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-08-18 13:22

Om jag testar att ta en skärmavbild och kollar på den på en annan dator så ser den alldeles
perfekt ut, så jag är ganska säker på att det är skärmen. Eller har jag fel? Den borde ju visa
felen ifall det var fel på grafikkortet?

Just nu så kan jag även, om jag jobbar i t.ex. Photoshop att vissa reglage 'bränns' fast och
syns ovanpå andra rutor ett tag, sen försvinner den sakta. På vänster sida av skärmen ser
det ut som när man har spillt vatten på ett papper.

Om du har haft den i mindre än 3 år och du har köpt den som privatperson så kan du eventuellt hävda reklamationsrätten. Skadar inte att försöka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-18 14:40

Klart du ska reklamera. Antar att du inte gjort några konstigheter med datorn/skärmen som att tappa den osv, så då är det ett solklart fall för reklamation.

Varför är det en reklamation? Det gäller väl endast om problemet har varit från inköp? Det är dessutom upp till köparen att bevisa.

Du har ingen helförsäkring att ta ut det på?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför är det en reklamation? Det gäller väl endast om problemet har varit från inköp? Det är dessutom upp till köparen att bevisa.

Du har ingen helförsäkring att ta ut det på?

Generellt sett anses elektronik som går sönder inom 3 år utan att det finns någon yttre åverkan vara behäftade med ett ursprungligt fel. Det kan ju exempelvis vara en undermålig lödning som efter 2,5 år släpper. Felet är ursprungligt men manifesterar sig långt senare.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-08-18 21:33

Hmm...tror att jag haft datorn mer än 3 år, snäppet över så det är nog kört med det.

Men anta att jag köper en Mac Pro, 23,5k modellen. Vilka skärmar är det som är
aktuella? Är det fortfarande Dell Ultrasharp serien samt de EIZO skärmar som ligger
över 8k klassen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-19 09:32

Din modell kom hösten 2009. Du borde vara inom 3-års-gränsen. Åtminstone tycker inte jag att du har något att förlora på att ringa och fråga om hur det går till om du vill reklamera.

Ursprungligen av iTac:

Hmm...tror att jag haft datorn mer än 3 år, snäppet över så det är nog kört med det.

Men anta att jag köper en Mac Pro, 23,5k modellen. Vilka skärmar är det som är
aktuella? Är det fortfarande Dell Ultrasharp serien samt de EIZO skärmar som ligger
över 8k klassen?

Ursprungligen av pmarriott:

Generellt sett anses elektronik som går sönder inom 3 år utan att det finns någon yttre åverkan vara behäftade med ett ursprungligt fel. Det kan ju exempelvis vara en undermålig lödning som efter 2,5 år släpper. Felet är ursprungligt men manifesterar sig långt senare.

Och vad skiljer det sig då mot garantitiden?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Och vad skiljer det sig då mot garantitiden?

Garanti och reklamationsrätt är två skilda ting. En garanti är något där säljaren ger en garanti för att något ska fungera under en viss tid. Vanligtvis ger denna garanti ett något bättre skydd än reklamationsrätten. Garantin gäller dessutom även om köparen inte är en fysisk person. Om ett företag köper en vara är det bara garantin, där finns ingen reklamationsrätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-19 09:30

Som pmarriott är inne på är garantin något som tillverkaren ger. Reklamationen har du rätt till enligt svensk lag. Det är bl a därför en Apple Care är relativt onödig i Sverige (den kan dock vara bra att ha om man inte vill tjafsa och hänvisa till lagen om något skulle paja). Vi i Sverige har ett starkt konsumentskydd, så man kommer långt på att hänvisa till lagen och stå på sig.

Ursprungligen av pmarriott:

Garanti och reklamationsrätt är två skilda ting. En garanti är något där säljaren ger en garanti för att något ska fungera under en viss tid. Vanligtvis ger denna garanti ett något bättre skydd än reklamationsrätten. Garantin gäller dessutom även om köparen inte är en fysisk person. Om ett företag köper en vara är det bara garantin, där finns ingen reklamationsrätt.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-08-19 10:41

Okej! Jag som är väldigt grön inom reklamationsområdet, hur går man tillväga?

Ursprungligen av iTac:

Okej! Jag som är väldigt grön inom reklamationsområdet, hur går man tillväga?

Finns lite info här. Men det ska väl bara vara att ringa dem och säga att du vill reklamera din dator?

Det är bara att knalla in till stället du köpte den på och säga att du vill reklamera den under reklamationsrätten. En seriös handlare sätter sig inte på tvären. Skulle något strul uppstå så kontaktar du kommunens konsumentrådgivning i första hand, ARN i andra hand.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-08-19 19:08

Tack så mycket! Dock är tyvärr så att jag beställde den direkt från Apple Store...är det ett problem?

Ursprungligen av iTac:

Tack så mycket! Dock är tyvärr så att jag beställde den direkt från Apple Store...är det ett problem?

Inte alls, mer än att de där kanske är mindre bekanta med svensk konsumentlagstiftning. Förutsatt att du nu befann dig i Sverige och beställde av svenska Apple Store.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-08-20 11:01

Okej! Då får jag ta och ringa dem på bumsen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-08-20 22:37

för ett antal år sedan "dog" 5 cm av min skärm på min då 2 år gamla MacBook. Jag reklamerade den via Apple Stores telefon och fick igenom det efter att ha talat med dem i ca 1.5 h (eskalerades uppåt en gång under samtalet). Skrev detta då:
http://www.99mac.se/macbook-pro-air/255420-skarmen-beter-sig-konsigt-sista-sucken.html

så jag tycker verkligen du ska tala med dem och hävda din reklamationsrätt. en iMac bör definitivt överleva 3 år!

  • Medlem
  • Sverige
  • 2014-03-13 12:47

Vill egentligen inte väcka upp tråden från de döda men jag kände
att jag skulle behöva fylla i vad som hade hänt.

Felet på min iMac var såpass allvarligt att det inte var lönt att fixa.
Det var inte grafikkortet utan styrkretsen eller nåt som hade smält.
Den blev skrotad, och kort därefter köpte jag en Mac Pro. (Mid 2012)

1
Bevaka tråden