Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 2011 21,5" - mer minne men är den snabbare?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Efter att ha läst att min iMac kan ta "mer minne än max" så satte jag i 2x4gb i de slotar som var tomma. (2x2gb i de andra från början) Alltså har jag totalt 12 gb internminne men jag märker ingen direkt skillnad. Har jag gjort fel? Borde de placerats annorlunda?

Andy

Gör du saker som kräver mer än de 4 gig du redan hade? Annars märker du ingen skillnad.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-08-16 11:34

En dator blir inte snabbare av mer minne. Den kan bara hantera mer data utan att använda sin hårddisk som reservminne ( ett mycket långsamt minne).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-16 16:33

Jag tycker nog att man kan säga att den blir snabbare. Givetvis ökas inte CPU-hastigheten, men det är det väl ingen som tror heller. Men att öppna program kan gå snabbare (beroende på hur mycket minne som är ledigt), att öppna filer, även jobba inne i program, som skyfflar mycket data till/från RAM, kan gå snabbare. Har man lite minne går det ju via hårddisken istället, och det går långsammare. Så visst blir den snabbare med mer minne. Under förutsättning att man hade för lite innan.

1
Bevaka tråden