Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När ett påhittat rykte blir en sanning - hur ett svenskt företag lurade en Apple-värld

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det fins en liknande historia om en skola och en runsten som även den - ursäkta götebrogshumorn - tog skruv i media... Flera medier tog upp nyheten som spreds som en löpeld. Det visar hur otroligt lätt det är att skapa en fejkad nyhet då all form av källkritik och faktagranskning idag upphört. Som om sanningar på internet är huggna i sten.

Mer om stenen:
TT flyr sitt ansvar efter medieexperiment | Second Opinion

Joy of Tech:

En fråga angående denna typ av experiment.
Är det moraliskt försvarbara? De är klart effektiva i syfte att påvisa brister i källgranskning och kritiskt tänkande - och jag ser problemet med att hitta andra lika effektiva metoder. Men helgar ändamålet alltid medlen?
/m

Ursprungligen av martinator:

En fråga angående denna typ av experiment.
Är det moraliskt försvarbara? De är klart effektiva i syfte att påvisa brister i källgranskning och kritiskt tänkande - och jag ser problemet med att hitta andra lika effektiva metoder. Men helgar ändamålet alltid medlen?
/m

Jag tycker absolut att det är moraliskt försvarbart. Det är inte precis någon som blir drabbad. På Apple tror jag att reaktionen, om de ens märkte något, var lätt road. Det är däremot en annan sak om man kränker en person.

Jag syftar lite på att man medvetet går ut med en påhittad sanning i syfte att lura någon.
För det är ju det som själva testmekanismen bygger på. Att se om det går att lura media eller om de genomskådar bluffen.
Det är som sagt ett klart effektivt sätt att testa hur bra de gör sitt jobb - men det drabbar ju tredje man i form av nyhetskonsumenterna.
Det är här den moraliska aspekten kommer in.

Klart det är moraliskt försvarbart när det bara drabbar nördar :-D. Det är så oviktigt liksom :-D. Hela grejen är kvasi och så långt från vad som är av betydelse för livet - det riktiga livet - att man visst kan göra sådana här undersökningar. Ofta måste människan promenera in i "moraliska gråzoner" i vetenskapens namn - många vikriga rön har fastställts med risk för människoliv t.ex. - i detta fall är ju det moraliska en struntsak. Att ljuga sig fram till sanningen är en av mänsklighetens grundbultar :-D. Så länge ingen skadas så är det okej. Så klart.
I min bok är det bara offentliga myndigheter som alltid i alla lägen ska hålla sig till absolut vetenskaplig sanningen. Att t.ex. Socialstyrelsen påstår att saker är skadliga när dom inte är det - eller tvärtom - DET är något att bita i.

Om man ska ha moraliska betänkligheter om att vilseleda nyhetskonsumenter så får vi nog omedelbart lägga ner all media.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-16 18:28
Ursprungligen av pmarriott:

Om man ska ha moraliska betänkligheter om att vilseleda nyhetskonsumenter så får vi nog omedelbart lägga ner all media.

Dagens skönaste inlägg. Och det tråkiga är att du till stor del har rätt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-08-16 12:57

Jag tycker det beror på vad man har ljugit ihop...att fejka en skruv är väl ingen fara men om man i experimentsyfte skulle börja ljuga ihop och publicera historier om någons död eller liknande så tycker jag att det inte är försvarbart...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-16 21:04

Ett av skälen till att jag inte läser AftonBladet längre.

1
Bevaka tråden