Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileMaker Pro 9 och 12 på samma maskin?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 15:42

Enkel fråga jag har svårt att finna svar på: Är det möjligt att köra FileMaker Pro 9 och 12 på samma maskin?

Jag vet inte om det har någon betydelse för svaret, men jag skulle vilja ha ett förtydligande...

Handlar det om att båda ska vara installerade, men användas separat, ej samtidigt?

Eller handlar det om att båda ska kunna vara igång samtidigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 16:15

Det räcker om båda kan vara installerade samtidigt, men användas separat.

Lite mer bakgrund:
Vi har en FileMaker Pro 9 client > server lösning som måste migreras till FileMaker Pro 12. Under tiden detta görs vore det skönt att på min maskin kunna ha båda två installerade. Dock har jag inget behov av att bägge rullar på samma gång så att säga.

De vanliga FileMaker Pro-programmen kan du ha igång och köra flera versioner samtidigt på en dator lokalt och även fjärransluta mot servrar, dock kan man inte aktivera nätverksdelning för mer än ett av programmen och dela ut öppna filer då de använder samma portar etc.

Pratar vi FileMaker Server så kan man bara ha en version installerad åt gången på en dator, går inte växla version utan att installera om tjänsterna.
Och delar man filer via FileMaker Server kan man inte heller aktivera nätverksdelning i en vanlig FileMaker Pro-klient på samma maskin.

Hoppas det är svar på din fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 08:11

Tack!

FileMakers site nämner att man får köra FMP 10 eller 11 paralellt med 12 i en sk övergångsfas. De nämner dock inte FMP 9 då det programmet "utgår" i september detta år. Men, då låter det som om det ska vara lagligt att göra dessutom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-15 11:29

Jag kan bekräfta att under OSX 10.8 går det fint att samtidig ha FileMaker Pro 9 och 12 igång. Bra vid migrering av lösningar!

1
Bevaka tråden