Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För få kategorier på 99mac.se

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om man ser på hur jag själv använder forumet så är kategorier helt redundant. Allt skulle kunna ligga i samma kategori och det skulle inte göra någon skillnad. Jag läser allt via Nya Inlägg. Men jag kan förstå att inte alla är så insnöade som jag så att Nya Inlägg aldrig hinner växa över två sidor...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-08-20 23:13
Ursprungligen av Capeman:

Om man ser på hur jag själv använder forumet så är kategorier helt redundant. Allt skulle kunna ligga i samma kategori och det skulle inte göra någon skillnad. Jag läser allt via Nya Inlägg. Men jag kan förstå att inte alla är så insnöade som jag så att Nya Inlägg aldrig hinner växa över två sidor...

Alla har inte tid att hänga på 99 hela dagarna och kolla allt som händer via Nya inlägg...

Jag vill väcka frågan om ordet "tillhörande" i forumbeskrivningarna.

Se inlägg #12, 14 och 15 i den här tråden.

Nästan varje dag rapporterar jag trådar som ligger under "Övriga operativsystem", trots att frågan gäller OSX-program.

Jag tror att väldigt många gör en feltolkning av "tillhörande", så som Suddgummi beskriver i inlägg #14.

Förra gången frågan togs upp blev det ingen reaktion alls från forumledningen. Hoppas på bättre tur den här gången.

Fördelen med fler kategorier var ju att man kunde hitta tillbaka till halvgamla trådar (typ den där långa om FCPX som jag aldrig kommer ihåg vad den heter) genom att titta igenom en eller max två sidor. Nu drunknar ovan nämnda exempel i bamseforumdelen "foto grafik och videoproduktion" då även en eller ett par veckor gamla trådar hamnar en kopiöst många sidor ner.

Ursprungligen av johan_tanying:

Fördelen med fler kategorier var ju att man kunde hitta tillbaka till halvgamla trådar (typ den där långa om FCPX som jag aldrig kommer ihåg vad den heter) genom att titta igenom en eller max två sidor. Nu drunknar ovan nämnda exempel i bamseforumdelen "foto grafik och videoproduktion" då även en eller ett par veckor gamla trådar hamnar en kopiöst många sidor ner.

Det kanske beror på hur man ställt in forumet i ens inställningar. För mig är den äldsta tråden som visas i ditt forumexempel 20 dagar gammal. D v s det var då senaste inlägget skrevs. Dessutom ligger den långa tråden om FCP X i forumdelen "Företaget Apple" och den hade halkat efter i vilken forumdel som helst då den inte varit aktiv sedan juli.

Ursprungligen av johan_tanying:

...i bamseforumdelen "foto grafik och videoproduktion"...

Det där är en annan fråga som jag har funderat på... Jag har aldrig förstått mig på den forumdelen.

Om man tittar på beskrivningen...
"Foto, grafik och videoproduktion(46 läser)
Kameror, utrustning, fototeknik, redigering med mera"

...så ser det ut som en klockren hårdvaru-avdelning - men den ligger ju under "Mjukvara". Märkligt.

Och om det nu ska vara en mjukvaru-forumdel, varför finns den överhuvudtaget?
De appar som diskuteras där kan väl lika gärna diskuteras under "OSX och appar"?
Varför ska just de app-typerna ha en egen forumdel?
Och det är ju inte konsekvent heller. Nu hamnar ju en del Photoshop/iPhoto/Aperture/FinalCut/osv-trådar där, och andra under OSX.

Mitt förslag är att:
1. Flytta den forumdelen till hårdvara. Flytta mjukvarutrådarna till OSX.
eller
2. Ta bort forumdelen helt. Flytta hårdvarutrådarna till Kringutrustning, och mjukvarutrådarna till OSX.
eller
3. Ändra beskrivningen, så att den låter mer som en mjukvaru-forumdel, om den nu ska ligga där.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där är en annan fråga som jag har funderat på... Jag har aldrig förstått mig på den forumdelen.

Om man tittar på beskrivningen...
"Foto, grafik och videoproduktion(46 läser)
Kameror, utrustning, fototeknik, redigering med mera"
...så ser det ut som en klockren hårdvaru-avdelning - men den ligger ju under "Mjukvara". Märkligt.

Och om det nu ska vara en mjukvaru-forumdel, varför finns den överhuvudtaget?
De appar som diskuteras där kan väl lika gärna diskuteras under "OSX och appar"?
Varför ska just de app-typerna ha en egen forumdel?
Och det är ju inte konsekvent heller. Nu hamnar ju en del Photoshop/iPhoto/Aperture/FinalCut/osv-trådar där, och andra under OSX.

Mitt förslag är att:
1. Flytta den forumdelen till hårdvara. Flytta mjukvarutrådarna till OSX.
eller
2. Ta bort forumdelen helt. Flytta hårdvarutrådarna till Kringutrustning, och mjukvarutrådarna till OSX.
eller
3. Ändra beskrivningen, så att den låter mer som en mjukvaru-forumdel, om den nu ska ligga där.

Forumet lever kvar som en egen avdelning eftersom att ämnesområdet är aktivt. De kunskaper dess läsare har är inte plattformsbundna och så länge det är ett större intresse bland sitens medlemmar kommer det vara lättare att följa ämnet eller hjälpa varandra om det är en egen grupp. Skulle det delas upp i ett renodlat hårdvaruforum och OS X skulle ämnet få svårare att överleva eftersom att det inte finns någon naturlig samlingspunkt och kunskaperna de användarna besitter skulle urvattnas och inte spridas över plattformsgränser i samma grad.

Trådar bör placeras i den mest specifika kategori som passar ämnet, men det är naturligtvis omöjligt att kategorisera allt korrekt, dels på grund av mjukvaran, men även eftersom att det finns så många fler faktorer att ta hänsyn till i forumstrukturen. Rapportera gärna de trådar du anser kan placeras bättre så att moderatorerna kan se över dom.

Beskrivning och placering av delforumet kan dock komma att ses över.

Ursprungligen av biberu:

...Beskrivning och placering av delforumet kan dock komma att ses över.

Bra!

Inga kommentarer till min andra fråga? (se inlägg #33)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bra!

Inga kommentarer till min andra fråga? (se inlägg #33)

De justerades tidigare idag.

Ursprungligen av biberu:

De justerades tidigare idag.

Så bra! Tack!

Ursprungligen av Fritz the Cat:

...Var ska man diskutera sitt eget företagande?...

I den forumdel som ligger närmast frågan. Det går nog att hitta något som passar. Kanske ligger frågan närmast Hårdvara, kanske Mjukvara. Eller så kan man lägga den i Loungen.

Visst, jag hade också gärna sett några fler forumdelar.

Men så länge man har en klar och tydlig rubrik på tråden, så spelar det inte så stor roll att många olika ämnen måste samsas i en och samma forumdel.

PS. Kan tillägga att en av de forumdelar som jag har saknat har faktiskt kommit tillbaka. Tidigare hette den "Köpa & äga". Numera heter den "Konsumenträtt", vilket jag anser är ett alldeles för "smalt" namn. Jag har förslagit att man bör fundera på namnbyte där.

Bevaka tråden