Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usain Bolt lever farligt.

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-11 08:59

Alla rekord vi sett Bolt sätta är riktigt bra. Han är därför så stor så han behöver inte prata skit om Carl Lewis. Det kommer att slå mot hans popularitet och den kan dala riktigt fort om han fortsätter med det.
Innan Bolt kommer i närheten av vad Carl Lewis gjorde behöver han göra mycket mer.
Vad har Bolt gjort i år. Ingenting egentligen. Han har inte satt några nya rekord och "Sprallsidan" ledsnar man snart på. Det retar upp folk som betalt dyrt för att se Bolt sätta nya rekord som i stället joggar i mål. Det är inte att göra sitt bästa. Bolt är snart glömd.
Gäsp.

  • Medlem
  • 2012-08-11 09:14

Ursäkta men vad är Bolt?

Ursprungligen av reze:

Ursäkta men vad är Bolt?

Ursprungligen av reze:

Ursäkta men vad är Bolt?

Vem är…

Ursprungligen av BlackSmp:

Vem är…

En bult är väl VAD och inte VEM?...

Sedan är det väl så att media har ett visst sätt att vinkla saker, framhäva vissa saker som sägs och sedan inte nämna andra.

Senast redigerat 2012-08-11 15:10
Ursprungligen av Fritz the Cat:

En bult är väl VAD och inte VEM?...

Sedan är det väl så att media har ett visst sätt att vinkla saker, framhäva vissa saker som sägs och sedan inte nämna andra.

Jag tittar mycket på boxning och där har pressen en stor del i det hela (innan matcherna, efter så är allt glömt).

Usain Bolt är definitivt en vem och inte ett vad. Vissa skämt blir gamla snabbt.

Och frågan var "Vad är Bolt?" med versal som i namnet Bolt.

Men du har rätt, jag missade att man kan fråga "Vad är Bolt?" Och då blir svaret bland annat "Snabbaste i världen på 100 m och 200 m och den första att inneha världsrekorden både på 100 m och 200 m"

"komma i närheten av vad Carl Lewis gjorde".....som att dopa sig???

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-11 09:38
Ursprungligen av kristinadanielsson:

"komma i närheten av vad Carl Lewis gjorde".....som att dopa sig???

Han har aldrig blivit fälld för doping.

Ursprungligen av zappee:

Han har aldrig blivit fälld för doping.

Nae, istället erkände han att han fått i sig bland annat efedrin via kosttillskott, men att det "inte givit honom fördel som idrottsman". Det i sig är ju rent skitsnack. FIFA tyckte till exempel det var lägligt att diska Maradona VM1994 då man hittade efedrin i hans blodprov.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-11 10:32
Ursprungligen av PeeMaN:

Nae, istället erkände han att han fått i sig bland annat efedrin via kosttillskott, men att det "inte givit honom fördel som idrottsman". Det i sig är ju rent skitsnack. FIFA tyckte till exempel det var lägligt att diska Maradona VM1994 då man hittade efedrin i hans blodprov.

Detta var 88, och det var fler än han som fick dessa kosttillskott vilket gjorde att de frikände alla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-19 15:47
Ursprungligen av kristinadanielsson:

"komma i närheten av vad Carl Lewis gjorde".....som att dopa sig???

Sluta, kom inte med sådana uttalanden om du inte har koll på vad du talar om.

Carl Lewis är lätt den störste sprinter världen har sett...hittills. Bolt har chansen att gå om, ifall han förvaltar chansen rätt. Lewis var även enormt duktig i längdhopp, på den fronten har vi inte sett mycket av Bolt.

Ursprungligen av iKalle:

För att Usain Bolt skall bli störst behöver han hoppa längre än 8.95.

Ja, minst.

Ursprungligen av Baron:

Jag tror dessutom att man sparar värdsrekorden till de galor som betalar för värdsrekord (i den mån man kan bestämma själv när man ska sätta rekord, som Sergej Bubka).

Jag som precis skulle ta upp detta med Bubka. Maken till idrottsman, jisses...han och Aleksandr Karelin står i en klass för sig, givetvis tillsammans med Lewis då.

Jag glömmer aldrig när jag såg Bubka sätta världsrekord med 6,10 på Malmö Stadion 1991.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har svårt känna denna enorma fascination över att en gubbe eller käring i London kastar en pinne, hystar en navkapsel eller hoppar högt eller så. Nån jamaican springer fortast, ja, NÅN jävel måste ju vara fortast.
Nån Zlatan sparkar på en boll och en hel värld hoppar jämfota, åååååh!

Är det ngt att exalteras över?

Jag tycker att riktiga män har riktiga jobb och sätter t ex bilar på grannplaneten.

Jag tycker det är så tröttsamt att läsa kommentarer som dessa från personer som bevisligen inte förstår idrott. Fine att ni inte gillar sport men det ger er väl inte rätten att förlöjliga sporten och de som gillar den?

"Ge alla var sin boll i stället så behöver de inte jaga samma boll"...man blir så trött.

Ursprungligen av zinned:

Carl Lewis är lätt den störste sprinter världen har sett...hittills.

Jag säger inte att det är glasklart att du har rätt/fel för detta är ganska mycket godtycke - men det kan vara intressant att hör vilka argument du har?

Vad slog Lewis 100-metersrekordet med? 1 hundradel och 4 hundradelar?

Bolt då? 2 hundradelar, 3 hundradelar och 11 (!!!) hundradelar. (Eller 16 hundradelar snabbare än den tidigare andre världsrekordhållaren)

Att tillägga kan man att Bolt har det regerande världsrekordet på 200 meter, 13 hundradelar under Michael Johnsons "oslagbara" rekord, och att Bolt satte detta på låg höjd i minusvind... Carl Lewis hade aldrig något världsrekord på 200 meter.

Näe - för mig så har Lewis en bättre prestation - längdhoppet (och det är inte så lite iofs) . Men, som sprinter slår Bolt Lewis, lätt.

Ursprungligen av ace4711:

... Näe - för mig så har Lewis en bättre prestation - längdhoppet (och det är inte så lite iofs) . Men, som sprinter slår Bolt Lewis, lätt.

Jag håller med. Och Bolt tänker tydligen börja hoppa långt också. Om han ens behöver hoppa...
Usain Bolt considering switch to long jump - Athletics - Olympics - The Independent

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-11 09:27

Jag gillar Bolt och hans stil.
Joggar man i mål på 100 meter så vinner man nog inte några guld
Om man betalar för att gå på idrottstävling och tror att det innebär att man ska få se nya rekord så har man nog köpt fel biljett. Har man tur kan man få de det men man ska nog inte räkna med det
Att han är sur på Lewis är väl inte så konstigt. Lewis uttalande om dagens sprinters har väl inte varit de mest diplomatiska men det är väl inte lätt att inte längre stå i rampljuset så nu måste han skrika för att bli lyssnad på. Visst, man ska vara vaksam på doping men man kan ju uttala det på olika sätt. Intressant dock att Bolt hela tiden uttalat sin respekt för Michael Johnson som han väl nu ligger lika med vad gäller OS medaljer. Ser fram emot kvällens stafett - allt kan hända!

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-11 10:41
Ursprungligen av Katinka:

Jag gillar Bolt och hans stil.
Joggar man i mål på 100 meter så vinner man nog inte några guld
Om man betalar för att gå på idrottstävling och tror att det innebär att man ska få se nya rekord så har man nog köpt fel biljett. Har man tur kan man få de det men man ska nog inte räkna med det
Att han är sur på Lewis är väl inte så konstigt. Lewis uttalande om dagens sprinters har väl inte varit de mest diplomatiska men det är väl inte lätt att inte längre stå i rampljuset så nu måste han skrika för att bli lyssnad på. Visst, man ska vara vaksam på doping men man kan ju uttala det på olika sätt. Intressant dock att Bolt hela tiden uttalat sin respekt för Michael Johnson som han väl nu ligger lika med vad gäller OS medaljer. Ser fram emot kvällens stafett - allt kan hända!

Det är därför publiken sviker. Titta på Golden Leagtävlingarna exempelvis. Varför betala dyra biljetter, när få är i närheten av rekord.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-11 09:29

Det var dock Lewis som började anklaga jamaicanerna för doping, och Bolt sa att han tappade respekten för Lewis (vilket är helt förståligt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-11 09:48

Nej men han erkände att han tagit otillåtna medel - om än inte de värsta, dvs inte grund för diskning

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-11 10:36

För att bevisa vilken som är bäst, gäller inte skitkastningar utan resultat. Michael Johnson var så ynklig så han krävde att inte få frågor om eventuell doping innan han lät sig intervjuas.
För att Usain Bolt skall bli störst behöver han hoppa längre än 8.95.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-11 10:56

Så det är på grund av att inte Bolt sätter världsrekord som folk inte kommer till ÅF Golden League (upphörde 2008) eller dess efterföljare Diamond League?
Det kan inte vara så att IAFFA:s genom att bl a utöka antalet grenar och tävlingar (till i fjol 14) har skapat inflation i tävlingar?
Det är väl alltid fullt på EM och WM, eller? Och det var utsålt på OS men inte fullsatt eftersom sponsorsbiljetterna inte utnyttjades.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-11 11:25

Jag förstår inte vad utökat antal grenar har med rekord att göra. Du vet lika bra som jag att kameramännen på de flesta tävlingar beordras att inte filma tomma bänkrader som blir fler och fler för varje år på grund av att inga rekordvinnare drar publik längre.
Om Bolt fortsätter att inte sätta rekord framöver blir det ännu fler tomma bänkrader.

Ursprungligen av iKalle:

Jag förstår inte vad utökat antal grenar har med rekord att göra. Du vet lika bra som jag att kameramännen på de flesta tävlingar beordras att inte filma tomma bänkrader som blir fler och fler för varje år på grund av att inga rekordvinnare drar publik längre.
Om Bolt fortsätter att inte sätta rekord framöver blir det ännu fler tomma bänkrader.

Det känns lite konstigt att kritisera Bolt för att inte sätta rekord. 100 m är inte direkt samma sak som stavhopp och Bubka
Det var OS rekord och näst snabbaste tiden genom tiderna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-11 11:54

Då är det väl för många tävlingar och för dyra biljetter (där har antalet grenar en viss betydelse)

Stackars Bolt, hela världens tävlingsverksamhet vilar på hans axlar.
Det räcker inte med att han i fjol tog WM guld på 200 m och var med att sätta världsrekord på 4x100 m samt tagit två OS guld i år - det ska vara världsrekord i alla tävlingar!
Men då måste ju innebära att han är "The one and only" - för något sådant vilade varken på Lewis eller Johnson axlar

  • Medlem
  • 2012-08-11 13:48

Men hallå!
Det var Lewis som började.
Bolt vinner OS-guld och slår världsrekord avstannande. Loppet börjat vid ca 35 sek: Usain Bolt World Record - Mens 100m Final - Beijing 2008 Olympic Games - YouTube

Jag håller med Johan Croneman:

Citat:

Carl Lewis vräkte ur sig någonting om Jamaica och Bolt och det lilla landets löparunder, det rådde väl inte en sekunds tvekan om vems sida världen ställde sig på.Usain Bolt sade att han helt tappat respekten för Carl Lewis. Jäkla glädjedödare. Bolt har givetvis rätt i att bli kränkt, anklagelser utan något som helst på fötterna är ju svåra att bemöta.

Johan Croneman: En dopad Usain Bolt, det skulle förstöra absolut allt - DN.SE

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-11 15:50

Ursäkta, men jag har missat att Carl Lewis startade skitkastningen. Jovisst var det nytt och häftigt att Bolt satt nytt rekord där han joggade i mål, men att göra det när han inte sätter nya rekord för många gånger i rad, tror jag retar en del.
Den som lever få se.

Ursprungligen av Baron:

Men hallå!
Det var Lewis som började.
Bolt vinner OS-guld och slår världsrekord avstannande. Loppet börjat vid ca 35 sek: Usain Bolt World Record - Mens 100m Final - Beijing 2008 Olympic Games - YouTube

Jag håller med Johan Croneman:

Johan Croneman: En dopad Usain Bolt, det skulle förstöra absolut allt - DN.SE

Ursprungligen av iKalle:

Ursäkta, men jag har missat att Carl Lewis startade skitkastningen. Jovisst var det nytt och häftigt att Bolt satt nytt rekord där han joggade i mål, men att göra det när han inte sätter nya rekord för många gånger i rad, tror jag retar en del.
Den som lever få se.

Jogga och jogga… Han slog av på farten de sista stegen men jag tycker att han höll betydligt högre fart än jogg.

Olika idrotter är olika till sin karaktär och när det gäller 100/200 meter så tror jag inte att folk är ute efter rekord i första hand. Det är lopp som avgörs direkt man mot man och det som folk vill ha är troligen spännande dueller - inte världsrekord i första hand.

Sedan så misstänker jag också att explosiviteten i dessa lopp gör att du inte tar i allt hela vägen ut om du inte måste — skaderisken ökar — men detta är bara en gissning från min sida.

Stephen Fry twittrar idag; Sensational photo of Bolt near finish

...och det stämmer ju....

  • Medlem
  • 2012-08-11 16:24

Jag tror dessutom att man sparar värdsrekorden till de galor som betalar för värdsrekord (i den mån man kan bestämma själv när man ska sätta rekord, som Sergej Bubka).

ikalle:

Bolt tar än en gång guld i allt han ställer upp i och är även med och slår ett världsrekord.
Han är OS största stjärna och har en sådan där stjärnaura som Zlatan har i Sverige fast i hela världen för tillfället.
Hur kunde du missa att det var lewis som startade tjafset hade du bara läst en rubrik i expressen innan du valde att posta?

Ursprungligen av iKalle:

Bolt är snart glömd.
Gäsp.

Yeah, right.

Jag har svårt känna denna enorma fascination över att en gubbe eller käring i London kastar en pinne, hystar en navkapsel eller hoppar högt eller så. Nån jamaican springer fortast, ja, NÅN jävel måste ju vara fortast.
Nån Zlatan sparkar på en boll och en hel värld hoppar jämfota, åååååh!

Är det ngt att exalteras över?

Jag tycker att riktiga män har riktiga jobb och sätter t ex bilar på grannplaneten.

Bevaka tråden