Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flashback om MS

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snodde följande på www.flashback.se :

Microsoft bryter mot patentlagen

Amerikanska datagiganten Microsoft dömdes den 11/8 att betala ut 520 miljoner dollar till programmeraren Michael Doyle och hans företag efter att de under många år använt hans patent utan tillstånd.

Under 1994 utvecklade Doyle och hans företag Eolas Technologies, i samarbete med Universitet i San Francisco, en programvara för webbläsare som lätt får surfprogram att samarbeta med olika nätbaserade interaktiva tjänster. Denna programvara patenterades i november 1998. Microsoft inkorporerade den utan tillstånd i Internet Explorer och stämdes sedermera av Eolas.

Den 11:e augusti 2003 dömde så en federal jury till Doyle och Eolas fördel. Microsoft ska nu följaktligen betala ut $1.47 per sålda Explorer-enheter under perioden november 1998 och september 2001: 354 miljoner stycken! Summan blir häpnadsväckande 520 miljoner dollar!

Sannolikt kommer Microsoft att överklaga detta beslut, men då faktum kvarstår att deras hävdande att det inte fanns något patent på programvaran i fråga inte har någon grund kommer det sannolikt att bli mycket svårt för dem att vinna.

[2003-08-13]

  • Medlem
  • London
  • 2003-09-18 03:43

Jag kanske är farligt skadeglad men det är skönt att deras oändliga mängder pengar används till något annat än att utveckla ytterligare monopol och skräpmjukvara...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-18 04:15

Instämmer med föregående inlägg.
Lite pengar i duktigt folks händer kan leda till bra produkter.

Dom som tagit fram den ursprungliga programvaran verkar vara duktigt folk till skillnad från dom som stulit den.

Kan man inte själv måste man ju stjäla andras ideer.

Detta handlar inte enbart om microsoft.

Om eolas kommer att vinna denna tvist kommer det förmodligen att gälla för alla webbläsare, vilket enkelt sagt betyder att webben är tillbaka till 1996; ingen flash (ok, kan ju vara bra ), ingen quicktime osv på webbsidor genom browser plugins.

Säg vad ni vill om att microsoft är satan himself, men då missar ni helt klart poängen...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 09:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
/.../ vilket enkelt sagt betyder att webben är tillbaka till 1996/.../

Fan vet om jag inte längtar dit
Skulle göra mer för hastigheten än hur feta jävla bandbredder som helst...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Fan vet om jag inte längtar dit
Skulle göra mer för hastigheten än hur feta jävla bandbredder som helst...

Håller med (visseligen var jag inte så gammal när weben var ny, men kommer ihåg en hel del av när brossan visade). Det är härligt med vit bakgrund och svart standarttext!

1
Bevaka tråden