Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[UNIX] CDE släpps fritt under LGPL

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-08-08 22:06

CDE - Common Desktop Environment släpptes f.o.m. den 6 Augusti fritt under LGPL.

För alla som någon gång har använt någon av de kommersiella Unix systemen (Solaris, AIX, HP-UX mm) har ni säkert kommit i kontakt med detta gränssnitt.

Många kan säkert tycka att nyhetsvärdet 2012 är så pass lågt att det inte är värt att nämna. Själv tycker jag att detta är ett system som än idag är fullt användbart och i vissa fall mer användbart än många av de skrivbordsmiljöer som kommer med de flesta Linux distributioner exempelvis.

Jag använder Linux på min iMac. Inte för att Twittra, Facebooka, eller dela videoklipp till YouTube vilket Apple verkar tro att alla gör nu för tiden. När jag kör Linux är det för för att göra hållfasthets och simuleringsberäkningar vilket belastar hårdvaran till max, då brukar både Gnome och KDE lägga ner efter ett tag. Nu kommer jag börja använda CDE istället, och jag är förhoppningsvis inte ensam om att se dess fördelar.

Läs mer på Wikipedia.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-08-09 11:57

Kul att det inte bara var jag som gillade denna nyheten

Kompilerade alphan utan problem på Ubuntu 11.10 och 12.04.

Verkar det fungera som det ska?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-08-09 13:10
Ursprungligen av keptang:

Verkar det fungera som det ska?

Får inte mailen att fungera och det kraschar i 12.04. Men är som sagt en Alpha. Annars helt ok än så länge. Ser inte riktigt ut som det gjorde i Solaris, men då var den senaste versionen 1.5 tror jag och nu är det väll 2.2 så något ska det nog skilja.

CDE i 1920x1200 med google chrome och youtube är inte riktigt så man var van att se det.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-09 17:10

Om ni gillar CDE så kan ni ju testa XFCE som är en lättvikts-fönsterhanterare, och liknar CDE.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-08-09 20:25
Ursprungligen av mattiL:

Om ni gillar CDE så kan ni ju testa XFCE som är en lättvikts-fönsterhanterare, och liknar CDE.

Förr liknade den CDE, nuförtiden finns det väll inte en likhet kvar. Och eftersom CDE nu finns, så finns ingen anledning att ens försöka kompilera en gammal Xfce på en modern distribution.

1
Bevaka tråden