Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja Mac Mini

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2012-08-08 14:50

Hej,

Jag är inne på att köpa Mac Mini men behöver råd då jag inte riktigt känner mig uppdaterad på specarna (har varit utan mac ett tag).

  • Användningsområden utöver "det vanliga": Fotoredigering, RAW samt såklart import/export. Lättare videoredigering.

  • Exempel på mjukvara: Adobe CS5.5 (Photoshop, Lightroom, Premiere), iPhoto, iMovie, Handbrake osv. Ej spel.

  • Priset är inte jätteviktigt, alla minis ligger i rätt prisspann.

  • Kommer att uppgradera till 16GB RAM (ej via Apple såklart)

  • Endast grundmodeller utan uppgraderingar (dvs ej BTO)

  • Kommer att köra bilderna från en extern FW800-disk.

Jag har länge varit inne på att skaffa en Mac Mini Server pga QuadCore-processorn och möjligheten till dubbla diskar, men har nu börjat fråga mig om inte mellanmodellen med Core i5 är ett bättre val för mig pga grafikkortet. Hur står sig egentligen AMD Radeon HD 6630M mot Intel HD3000? 256 MB grafikminne är ju inte direkt fett, men frågan är alltså om Core i5 2,5 GHz Dualcore och AMD Radeon HD 6630M presterar bättre (eller typ likvärdigt) med Core i7 2,0 GHz QuadCore och Intel HD3000?

Har hittat detta: The new mini - GPU - Photoshop & Lightroom: Mac Talk Forum: Digital Photography Review och där känns det som att de lutar åt att QC-processorn ger mer än Radeon-kortet.

Om frågan redan besvarats i någon annan tråd som jag har missat ber jag om ursäkt och är tacksam för hänvisning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-08 15:27

Gissar att servermodellen passar dig bäst.
Kolla om något av mjukvaran du ska använda kan nyttja grafikkortet, men jag tror inte det.
Kan säga att det är en hel världs skillnad mellan min mac mini med amd-grafikkortet och min MBP (late 2011, 2.4GHz i7 quad) i handbrake och ivi, till fördel för MBP. Båda med 16GB ram, dock bara SSD i MBP.

[edit]Köp inte nu om du inte måste ha dator, uppdatering bör komma snart då mac mini är dryga året gammal.
[/edit]

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2012-08-09 14:29
Ursprungligen av Json_81:

Gissar att servermodellen passar dig bäst.
Kolla om något av mjukvaran du ska använda kan nyttja grafikkortet, men jag tror inte det.
Kan säga att det är en hel världs skillnad mellan min mac mini med amd-grafikkortet och min MBP (late 2011, 2.4GHz i7 quad) i handbrake och ivi, till fördel för MBP. Båda med 16GB ram, dock bara SSD i MBP.

[edit]Köp inte nu om du inte måste ha dator, uppdatering bör komma snart då mac mini är dryga året gammal.
[/edit]

Ja, jag börjar vara inne på samma sak (igen). Photoshop använder ju grafikkortet till viss del, men jag måste kolla upp vilka funktioner som AMD Radeon HD 6630M stöder.

Jag tyckte de borde ha uppdaterat Minin i somras, men de nya kommer väl i höst då. Det kanske blir mellanvarianten nu och så uppgraderar jag till servermodellen när de nya har kommit.

Tack för svaret!

1
Bevaka tråden