Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missuppfattningar vi vill rätta till

Tråden skapades och har fått 686 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tror att du har förutfattade meningar. Jag äger typ fem böcker och har väl kanske läst runt 30 sammanlagt under min livstid. Ändå var jag en av de få som satte toppbetyg i Svenska-ämnena under gymnasiet. Personligen tror jag att det handlar om en hel del olika saker:
- Att du läser (spelar nog ingen roll vad, bara läsande)
- Vad du har växt upp i för samhällsklass
- Hur bra dina föräldrar behärskar det svenska språket
Och givetvis vad du haft för kvalité på undervisningen i skolan.

Du har givetvis rätt i allt detta.

Men, läser man mycket böcker (eller ngt annat) så verkar språket sitta bättre gjutet i kroppen.

Självklart borde det finnas någon som är extremt begåvad språkligt UTAN att ha läst nåt öht, men
då kan man ju bara spekulera i hur långt den människan skulle nått om hen dessutom läst.....

Jag kan däremot säga att de absoluta träskallarna man mött i livet, så har en förkrossande
majoritet inte läst NÅGOT mer avancerat än "Trollkarlen från ID", max.

  • Medlem
  • 2012-08-14 23:23

Ny tråd om läsning, kanske?

Jag tror inte att man per automatik blir klokare av att läsa. Man pluggar ju på något sätt in kunskap i den mån man läser facklitteratur. Jag tror att förhållandet till stor del är omvänt. Människor som är språkligt intresserade och kunskapstörstande väljer att läsa böcker. Detta kan så klart delas in i kategorier. Min exfru som jobbar i bokhandel och är mycket intresserad av att läsa diksuterade böcker med en väninna, varpå väninnan utbrast "Ååååååh, jag äääälskar att läsa. Danielle Steele skriver sååååååå underbara böcker." Hade vi haft vapen hemma hade situationen kunnat urarta.

Inte
”fara fram som ett jehu (flera trådar här på 99)
utan
fara fram som (en annan) Jehu.
Jehu var kung av Israel på 800-talet f.kr. och var under sin tid som stridsvagnsbefälhavare känd för sin vilda framfart i dessa.

Avd. för värdelöst vetande

  • Medlem
  • 2012-08-15 13:22
Ursprungligen av Artrithr:

Inte
”fara fram som ett jehu (flera trådar här på 99)
utan
fara fram som (en annan) Jehu.
Jehu var kung av Israel på 800-talet f.kr. och var under sin tid som stridsvagnsbefälhavare känd för sin vilda framfart i dessa.

Avd. för värdelöst vetande

Intressant, men på svenska heter det "ett jehu".

Ordlista

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-15 15:51
Ursprungligen av Baron:

Intressant, men på svenska heter det "ett jehu".

Och någon språkvetare trodde för bra tag sedan att det neutrala genus sannolikt beror på inflytande från huj.

Har vid flera tillfällen hamnat i diskussioner om politik med människor som menat att Anders Borg är mycket lämplig som finansminister på grund av att han doktorerat i nationalekonomi.
Anders Borg har ingen akademisk examen alls.

Ursprungligen av Laseranders:

Har vid flera tillfällen hamnat i diskussioner om politik med människor som menat att Anders Borg är mycket lämplig som finansminister på grund av att han doktorerat i nationalekonomi.
Anders Borg har ingen akademisk examen alls.

Jag har t o m hört att han hade sämsta betyg "1", i matematik......på gymnasiet

http://www.folkbladet.se/nyheter/default.aspx?ArticleID=2661266

Allra intressantast är att han pluggade upp sin betyg på Komvux, ngt som är kraftigt beskuret nuförtiden.....

  • Medlem
  • 2012-08-20 23:27
Ursprungligen av Laseranders:

Har vid flera tillfällen hamnat i diskussioner om politik med människor som menat att Anders Borg är mycket lämplig som finansminister på grund av att han doktorerat i nationalekonomi.
Anders Borg har ingen akademisk examen alls.

Med de meriter den killen har så kvittar det. (Taget från regeringens hemsida)

Men...det där är ju mest bara vanlig politruk-karriär. Jag säger inte att han är olämplig som finansminister - inte heller att en doktorsgrad är något att ha (akademiker kan nästan vem som helst bli) - jag säger bara att dessa meriter är i stort sett ren politruk-smörja - vanlig broilerkarriär.

Ursprungligen av jhm:

Med de meriter den killen har så kvittar det. (Taget från regeringens hemsida)

  • Medlem
  • 2012-08-20 23:50

Ja för analyschef på SEB blir vem som helst?! Han har en bra karriär, förmodligen för att han kan en massa, är kvick i skallen och har rätt kontakter. Precis som för alla andra som kommer någonstans i livet...

Ursprungligen av Zimmerman:

Men...det där är ju mest bara vanlig politruk-karriär. Jag säger inte att han är olämplig som finansminister - inte heller att en doktorsgrad är något att ha (akademiker kan nästan vem som helst bli) - jag säger bara att dessa meriter är i stort sett ren politruk-smörja - vanlig broilerkarriär.

Ursprungligen av jhm:

Med de meriter den killen har så kvittar det. (Taget från regeringens hemsida)

Han kan mycket väl vara lämplig - men om han inte har akademiska meriter så ska man inte hävda det. (Jag säger inte att du gör det)

Sammanblandningen mellan judar och staten Israel är en tragisk evig soppa.

1. Hälften av världens ca 14 miljoner judar - alltså sådana som tillhör judisk religion med omgivande kulturtraditioner (jfr "kristna") eller på annat sätt "etniskt" och/eller historiskt anser sig själva vara judar - bor INTE i Israel. När staten Israel t.ex. bombar Gaza så har inte Scarlett Johansson och Gwyneth Paltrow mera med detta att göra än du och Ingemar Stenmark.

2. 25% av Israels befolkning är inte judar. Var fjärde medborgare alltså.

En utbredd missuppfattning är att man som arbetslös, pensionär eller mammaledig måste göra alla sina bank-/post-/inköpsärenden mellan 11.30-13.30. En annan att man måste boka tvättider som ligger sen eftermiddag mot kväll. Vad använder de resten av dagen till om man törs fråga?

För det kan ju omöjligt vara så att vi som har en arbetsgivare kanske vill hinna med våra bankärenden under den surt förvärvade och hårt ansatta tidslucka som kallas lunch och som ofta infaller runt 12. Vidare är det inte så kul att behöva ta semesterdagar för att man inte får tvätttid efter arbetstid utan bara mitt på dagen.

  • Medlem
  • 2012-08-17 14:16
Ursprungligen av martinator:

En utbredd missuppfattning är att man som arbetslös, pensionär eller mammaledig måste göra alla sina bank-/post-/inköpsärenden mellan 11.30-13.30. En annan att man måste boka tvättider som ligger sen eftermiddag mot kväll. Vad använder de resten av dagen till om man törs fråga?

För det kan ju omöjligt vara så att vi som har en arbetsgivare kanske vill hinna med våra bankärenden under den surt förvärvade och hårt ansatta tidslucka som kallas lunch och som ofta infaller runt 12. Vidare är det inte så kul att behöva ta semesterdagar för att man inte får tvätttid efter arbetstid utan bara mitt på dagen.

Ättestupa.

Ursprungligen av martinator:

En utbredd missuppfattning är att man som arbetslös, pensionär eller mammaledig måste göra alla sina bank-/post-/inköpsärenden mellan 11.30-13.30. En annan att man måste boka tvättider som ligger sen eftermiddag mot kväll. Vad använder de resten av dagen till om man törs fråga?

För det kan ju omöjligt vara så att vi som har en arbetsgivare kanske vill hinna med våra bankärenden under den surt förvärvade och hårt ansatta tidslucka som kallas lunch och som ofta infaller runt 12. Vidare är det inte så kul att behöva ta semesterdagar för att man inte får tvätttid efter arbetstid utan bara mitt på dagen.

Varför skulle du ha mer rätt att vara där under dessa tider bara för att du har ett jobb? Varför ska du ha rätt att bestämma när de ska få utföra sina ärenden?

Ursprungligen av Papperskatt:

Varför skulle du ha mer rätt att vara där under dessa tider bara för att du har ett jobb? Varför ska du ha rätt att bestämma när de ska få utföra sina ärenden?

Som arbetande har man inte möjlighet att välja tidpunkten på dagen när man ska ge sig ut. Om man inte har tider att passa så kan man välja en tid när det passar en. Därför är det smidigt att ge sig ut när det är mindre folk ute. Det handlar inte om rättigheter/skyldigheter. Det handlar om att vara smidig. Jag undviker i möjligaste mån att handla på väg hem från jobbet på fredagar eftersom alla andra också ska ut då.

Ursprungligen av Papperskatt:

Varför skulle du ha mer rätt att vara där under dessa tider bara för att du har ett jobb? Varför ska du ha rätt att bestämma när de ska få utföra sina ärenden?

Det handlar inte om "mer rätt" eller att bestämma över dem.

Det borde handla om sunt förnuft, omtanke och hänsyn.

Naturligtvis kan det vara så att den "icke-arbetande" också har saker att göra och därför måste välja kvällstid för tvätten. Och då är det naturligtvis helt ok.

Men sannolikheten är ju ganska stor att de personerna har större möjligheter att välja andra tider, och då bör de göra det - av ren hänsyn mot sina medmänniskor.

Men i dagens "only-looking-out-for-number-one"-samhälle så finns väl sådan omtanke knappast ens på kartan.

Ursprungligen av Papperskatt:

Varför skulle du ha mer rätt att vara där under dessa tider bara för att du har ett jobb? Varför ska du ha rätt att bestämma när de ska få utföra sina ärenden?

Det där uttalandet tycker jag representerar den kalla, hårda attityden som växt fram gentemot andra människor i samhället.
Varför kan man inte underlätta för andra om man har möjligheten?

Ursprungligen av Papperskatt:

Varför skulle du ha mer rätt att vara där under dessa tider bara för att du har ett jobb? Varför ska du ha rätt att bestämma när de ska få utföra sina ärenden?

Nu är jag inte med - menar du på fullaste allvar att detta är en fråga om rättigheter?
Jag menar att det är en fråga om RESPEKT. Att respektera att vissa inte har obegränsat med tid att spilla på meningslöst köande för att man uppbär ett ansvar att dra in skattepengar till dem som har just tid att spilla på meningslöst köande.

Ursprungligen av martinator:

Nu är jag inte med - menar du på fullaste allvar att detta är en fråga om rättigheter?
Jag menar att det är en fråga om RESPEKT. Att respektera att vissa inte har obegränsat med tid att spilla på meningslöst köande för att man uppbär ett ansvar att dra in skattepengar till dem som har just tid att spilla på meningslöst köande.

Där slog du huvudet på spiken…

…alltså om man undrar varför arbetslösa, pensionärer och sjukskrivna inte visar avlönade den respekt du efterlyser.
Respekt måste förtjänas.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-08-20 23:37
Ursprungligen av martinator:

Nu är jag inte med - menar du på fullaste allvar att detta är en fråga om rättigheter?
Jag menar att det är en fråga om RESPEKT. Att respektera att vissa inte har obegränsat med tid att spilla på meningslöst köande för att man uppbär ett ansvar att dra in skattepengar till dem som har just tid att spilla på meningslöst köande.

"uppbär ett ansvar att dra in skattepengar till dem som har just tid att spilla på meningslöst köande"

Men jag trodde att pensionärer betalar procentuellt mer skatt än de som arbetar, och tror du att du drar in pengar till pensionen för de som går hemma och åtnjuter sin pension?
Det är ju så att man tjänar ihop sitt pensionkapital de år man jobbar och sedan får man ta ut de pengarna som man vill...lite förenklat.

Ursprungligen av Hjopek:

"uppbär ett ansvar att dra in skattepengar till dem som har just tid att spilla på meningslöst köande"

Men jag trodde att pensionärer betalar procentuellt mer skatt än de som arbetar, och tror du att du drar in pengar till pensionen för de som går hemma och åtnjuter sin pension?
Det är ju så att man tjänar ihop sitt pensionkapital de år man jobbar och sedan får man ta ut de pengarna som man vill...lite förenklat.

Så är det väl inte om vi tittar på ATP. Där är det vi som jobbar som drar in pengarna till de som gått i pension. De pengar som de drog in gick åt för att betala pensionen för de som då var pensionärer. De ATP-fonder som finns är till för att balansera utgifterna de år som inbetalningarna överskrider utbetalningarna.

En sjÄlsfrÄnde!

Ursprungligen av martinator:

en utbredd missuppfattning är att man som arbetslös, pensionär eller mammaledig måste göra alla sina bank-/post-/inköpsärenden mellan 11.30-13.30. En annan att man måste boka tvättider som ligger sen eftermiddag mot kväll. Vad använder de resten av dagen till om man törs fråga?

För det kan ju omöjligt vara så att vi som har en arbetsgivare kanske vill hinna med våra bankärenden under den surt förvärvade och hårt ansatta tidslucka som kallas lunch och som ofta infaller runt 12. Vidare är det inte så kul att behöva ta semesterdagar för att man inte får tvätttid efter arbetstid utan bara mitt på dagen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-17 14:47

Vi säger ju "man skall inte gråta över spilld mjölk" men uttryckt härstammar från de gamla romarnas "man skall inte gråta över spillt vin". VIlket osökt leder in på x3000gold's tråd http://www.99mac.se/macbook-pro-air/297091-spillt-rosevin-pa-tangentbord.html

Jag kan ha viss förståelse för att arbetslösa, pensionärer och sjukskrivna inte känner att de är skyldiga de arbetande något. I dagens "only-looking-out-for-number-one"-samhälle.

  • Medlem
  • 2012-08-17 15:45

Den här trådens ämne tycks vara det mest missförstådda på 99mac…

Ursprungligen av Baron:

Den här trådens ämne tycks vara det mest missförstådda på 99mac…

Att det bildas sidospår (speciellt i Lounge-trådar) är väl snarare regel än undantag.

Och det är ju en del av "nya 99" - att sidospår ska få leva och frodas.

  • Medlem
  • 2012-08-17 16:05

Fast det har ju annars mest lett till att till och med loungen modereras mer eller mindre stenhårt.

En vanlig missuppfattning bland motorintresserade är att motorer går bättre (ger mer effekt) på kvällen eftersom luftfuktigheten är högre (det känns ju så när daggen fäller ut) men i själva verket är det precis tvärtom, att luftfuktigheten är lägre, vilket i sin tur gör att den relativa syrehalten i luften ökar, vilket gör att mer bränsle kan förbrännas, alltså ökar effekten. Typ.

Bevaka tråden