Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömförsörjes en extern HD via USB3?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Till folk med powerbooks eller macbooks som frågar om extern lagring brukar jag alltid rekomendera en firewirelösning då man på så sätt smidigt löst strömförsörjningen.
Men nu börjar det bli svårt att hitta tex en Lacie rugged med FW. USB3 verkar dock inte vara så ovanligt.

Frågan är då om man måste släpa med sig adaptrar och strömförsörjningskablage om man ska ha en USB3-disk.

/mvh David S

Har aldrig behövts med 2,5"-hårddiskar och USB vad jag vet. USB fixar det precis som FW.

fan va snabb du e!
Tack fresten!

/David

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 12:24

Den enda funktionen FW har (som idag sällan nyttjas) är "lights off power passthrough". Dvs en dator med FW kan skicka ström till en enhet (iPod exempelvis) trots att datorn är avstängd. Detta tror jag inte USB hanterar, även in version 3.0.

Ursprungligen av Erik.dv:

Den enda funktionen FW har (som idag sällan nyttjas) är "lights off power passthrough". Dvs en dator med FW kan skicka ström till en enhet (iPod exempelvis) trots att datorn är avstängd. Detta tror jag inte USB hanterar, även in version 3.0.

USB har stöd för detsamma. Om Apple har implementerat det eller inte kan jag inte svara på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 14:37
Ursprungligen av keptang:

USB har stöd för detsamma. Om Apple har implementerat det eller inte kan jag inte svara på.

Oh, det visste jag inte. Inte många enheter verkar stödja det. Fruktansvärt irriterande att ex inte PS3 kontrollerna laddas när maskinen är avstängd.

Ursprungligen av Erik.dv:

Oh, det visste jag inte. Inte många enheter verkar stödja det. Fruktansvärt irriterande att ex inte PS3 kontrollerna laddas när maskinen är avstängd.

Det är för att Sony dummat sig och stänger av all ström till portarna när man sätter sin PS3 i standby.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-07 19:59

På min Thinkpad är en av USB-portarna gul, den kan mata en ansluten apparat även i avstängt läge.
Blå USB-portar är normalt USB3.

1
Bevaka tråden