Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mountain Lion och Safari - nu i singelprocessläge!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hängde på låset för att uppgradera till Mountain Lion eftersom uppgraderingen till Lion hade gått fullkomligt smärtfritt, och detta inte var någon gigantisk uppgradering.

Detta skulle jag inte gjort, upptäckte jag snart. Trots att uppgraderingen till synes gick utan problem kom det första problemet när jag startade Safari igen. Källkoden laddar som vanligt, men innehållet visas inte – sidan är helt blank. Ibland kan man använda Läsare för att se innehållet.

Jag trodde ett tag att något tillägg kunde vara inkompatibelt med nya Safari, så jag inaktiverade dem tillfälligt, men ingenting blev bättre av det. Lösningen för att använda Safari överhuvudtaget är att använda Debug > Use Single-process Windows. Detta skulle väl kunna vara ok att använda, men ibland när jag startar Safari igen har den glömt valet med singelprocess, så jag måste välja det igen och starta om Safari.

Dessutom fungerar inte sökning på vissa sidor längre. Det är en sida som jag jobbar med nästan hela min arbetsdag där Kommando-F inte ger mig något sökfält (och Redigera > Sök > Sök... är följaktligen gråmarkerat), och utan det kan jag inte jobba. Jag har därför tillfälligt tvingats växla över till Chrome i jobbet, men det är inte en hållbar lösning eftersom Chrome också har beteenden som försvårar mitt arbete (om än inte lika mycket för tillfället).

Dessutom kan jag inte använda läslistan längre. Eller jo, jag kan lägga till saker till den, men jag kan inte öppna den genom att klicka på glasögonen.

Några sidor (inklusive Facebook och 99mac.se) har också slutat renderas rätt när man rullar på sidan.

Jag har naturligtvis googlat för att se om det är någon annan som har mitt Safari-problem, men jag verkar vara ensam i hela världen. Jag har försökt reparera skivbehörigheter, men allt är som det ska. Och nu har jag fullkomligt slut på idéer. Är det någon som kan bistå med någon knuff i hjälpande riktning?

Jag har MBP 17" (mitten 2010), 8 GB RAM, APPLE SSD TS128B, om det nu skulle vara till någon hjälp.

  • Medlem
  • 2012-08-05 23:21

Tjena Sverker!
Testat de gamla klassikerna?
- Kasta .plist?
- Testa på ett annat konto?
- Radera cache? Alltså /Users/~/Library/Caches/com.apple.Safari/ och /Users/~/Library/Caches/com.apple.Safari.Safari-Webpage-Preview-Fetcher/ eller vad motsvarande är i 10.8.
Per

Hej Per Stratocarius!

Jag provade på ett annat konto som jag skapade för ändamålet – så rent det kan bli, alltså. Och där funkade det som det skulle direkt. Vad kan jag göra då?

Äh, jag levde lite "on the edge" och tog bort plist. Jag har aldrig någonsin haft problem med property lists förut. Men nu rullar det som det ska. Ska studera vad det kan ha varit för fel på den. Men nu är sökningen tillbaka som den ska, Safari visar 99mac och Facebook korrekt och jag kan ställa tillbaka Safari som standardwebbläsare. "Tjohoo!" på ren svenska. (Och tack, Per!)

  • Medlem
  • 2012-08-05 23:48

Fint!

1
Bevaka tråden